حیف و میل میلیاردها تومان پول در حراج روز جمعه تهران/ وقتی حقوق یک ماه 46 هزار کارگر صرف خرید تابلو می شود

    کد خبر :777498

سیزدهمین دوره حراج تهران، روز جمعه (26 دی ماه 99) برگزار شد و در مجموع 109 اثر هنری به ارزش 87 میلیارد و 942 میلیون تومان به فروش رسید، این درحالی است که با یک حساب و کتاب ساده مشخص می شود که این مبلغ با حقوق یکماه 46 هزار کارگر برابری می کند.

«بازتاب»؛ زهره علامی– تازه ترین مراسم حراج تهران پس از ماه ها تاخیر بالاخره با فروش 22 اثر بالاتر از یک میلیارد تومان، 19 اثر از 500 میلیون تا یک میلیارد تومان، 57 اثر بین 100 تا 500 میلیون تومان و 11 اثر هم زیر 100 میلیون تومان برپا شد، در این دوره رکورد فروش به اثری با عنوان «خاطرات امید» از آیدین آغداشلو و ارزش 12 میلیارد تومان تعلق گرفت.

ثبت رقم 87 میلیارد و 942 میلیون تومان برای فروش 109 اثر هنری در سیزدهمین دوره حراج تهران در شرایطی است که سال گذشته و در دوازدهمین دوره این حراج، مجموع فروش 118 اثر، 31 میلیارد و 717 میلیون تومان شد، یعنی مبلغ فروش در سالجاری نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر شده است.

حراج تهران

 

خرید 58 هزار تبلت برای دانش آموزان محروم

اما روز جمعه که هنر دوستان در یکی از مناطق شمالی پایتخت، در حال خرید آثار هنری با قیمت های نجومی بودند، بسیاری از کارگران در مناطق مختلف شهر و کشور با غول گرانی دست و پنجه نرم می کردند، بررسی های بازتاب نشان می دهد که مجموع فروش این دوره حراج تهران، با حقوق ماهیانه 46 هزار کارگر برابری می کند، یعنی با توجه به اینکه حداقل حقوق کارگران در سالجاری 1 میلیون و 910 هزار تومان است، با مبلغ فروش انجام شده در این دوره از حراج تهران، می شد به بیش از 46 هزار کارگر حقوق پرداخت کرد.

همچنین با این مبلغ، می شد به 87 هزار و 942 خانوار وام کمک معیشتی یک میلیون تومانی اعطا کرد، اگرچه با این مبالغ نمی توان مشکلات اقتصادی خانوارهای نیازمند را حل کرد اما می توان به گذران زندگی آنها کمک کرد.

با 87 میلیارد و 492 میلیون تومان، 58 تخت خواب به یک بیمارستان اضافه می شد، چون هزینه ساخت یک تخت بیمارستانی حدود 800 میلیون تا یک میلیارد تومان است و با هزینه‌های تجهیز، به عددی حدود 1.5 میلیارد تومان برای هر تخت بیمارستانی می رسد.

علاوه بر این، امکان خرید 43 دستگاه آمبولانس بنز اسپیرینتر 315 مدل 99 هم وجود داشت، چون ارزش هر دستگاه آمبولانس حدود 2 میلیارد تومان است.

اما در صورتی که بخواهیم این مبلغ را برای تحصیل و آموزش مورد استفاده قرار دهیم، می توانیم 58 هزار و 628 دستگاه تبلت برای دانش آموزان مناطق محروم خریداری کنیم، درواقع اگر متوسط قیمت هر دستگاه تبلت را یک میلیون و 500 هزار تومان در نظر بگیریم (مثلا تبلت لنوو مدل Tab E7 ظرفیت 8 گیگابایت)، می توان نزدیک به 60 هزار دستگاه تبلت به دانش آموزان هدیه داد.

همچنین اگر متوسط قیمت هر دستگاه گوشی تلفن همراه هوشمند را 1 میلیون و 700 هزار تومان در نظر بگیریم( مثلا گوشی Sony Xperia Go )، امکان خرید 51 هزار و 730 دستگاه گوشی وجود داشت.

ناگفته نماند که حراج هنری تهران در سال 97، با مجموع فروش 65 میلیارد تومان بزرگ‌ترین مرکز خرید و فروش آثار هنری در ایران، لقب گرفت و طی سال های گذشته با انتقادهای بسیاری از جمله قیمت‌گذاری ها، جعلی بودن آثار، پولشویی و … روبرو بوده است.

اما موضوعی که باعث می شود حراج هنری تهران زیر ذره بین قرار بگیرد، برگزاری این مراسم در شرایطی است که براساس آمار20 میلیون خانوار ایرانی نیازمند کمک‌های معیشتی هستند و چرخ زندگی آنها به سختی می چرخد اما برخی هنردوستان، میلیاردها تومان برای خرید آثار لوکس هنری می پردازند که این موضوع نشان از عمیق تر شدن شکاف اقتصادی در جامعه دارد.

آثار برگزیده حراج روز جمعه تهران – 1399

خریدار تابلوی 12 میلیاردی حراج تهران کیست؟

یکی از رکوردزنی های سیزدهمین دوره حراج تهران، فروش تابلوی «خاطرات امید» از آیدین آغداشلو به قیمت 12 میلیارد بود، این اثر 10 برابر برآورد اولیه خود فروخته شد، سال گذشته گرانترین اثر با مبلغ 3 میلیارد و 200 میلیون تومان به فروش رسید.

با شنیدن رقم بالای 12 میلیارد تومان برای فروش تابلوی آیدین آغداشلو این سوال مطرح می شود که چه کسی خریدار تابلوی خاطرات امید بوده است؟ برخی شنیده ها حکایت از آن دارد که سام ‌سرویس نماینده رسمی سامسونگ ( برند کشور کره جنوبی است، این کشور 7.5 تا 9 میلیارد دلار بدهی به ایران دارد) خریدار این تابلوی نقاشی نفیس بوده است، ضمن اینکه زمزمه هایی هم از نام مهدی جهانگیری و بانک گردشگری به عنوان خریداران این اثر شنیده می شود.

با توجه به حواشی ایجاد شده درباره خریدار گرانترین اثر هنری حراج تهران، مسوولان برگزاری این مراسم باید در این زمینه شفافسازی و اطلاع رسانی کنند، ضمن اینکه هر کدام از گزینه های بالا خریدار تابلوی نقاشی 12 میلیارد تومانی باشند، اما و اگرهای بسیاری درباره منابع مالی آنها و چرایی خرید گرانترین اثر هنری پایتخت، مطرح می شود.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. مچ گیر گفت:
    موافقم ۱

    جالب اینجاست آیدین آغداشلو این تبلو را با کپی از نقاش معروف ایتالیائی antonio pisanello کشیده و خریدار از هنر چیزی نمیفهمه ۱۲ میلیارد پول بچه های کار و کولبران و بچه های سیستان بلوچستان را پی ان پرداخته ( پول شوئی )
    لینک اصل نقاشی :https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pisanello_-_Portrait_of_a_Princess_of_the_House_of_Este_-_WGA17872.jpg

دیدگاهتان را بنویسید