حوادث ناشی از کار در تهران افزایش یافت

    کد خبر :95534

در حالی که معاون روابط کار وزیر کار خبر از کاهش ۱۳درصدی حوادث ناشی از کار در سال گذشته داده است که روز گذشته مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران از رشد ۳۴ درصدی حوادث کار در استان تهران خبر داد.

به گزارش تسنیم، همه‌ ساله‌ در جهان‌ ده‌ها میلیون‌ کارگر قربانی‌ حوادثی‌ می‌شوند که‌ منجر به‌ کشته‌ شدن‌ یا از کارافتادگی‌ تعداد کثیری‌ از آن‌ها می‌شود. بر طبق‌ آمار منتشر شده‌ در کشورهای‌ پیشرفته‌ صنعتی‌، سالانه‌ از هر ده‌ نفر کارگر یکی‌ دچار سانحه‌ می‌شود و در نتیجه‌ اینگونه‌ سوانح‌، پنج‌ درصد روزهای‌ کار ملی‌ به‌ هدر می‌رود. حوادث‌ ناشی‌ از کار از سویی‌ سبب‌ ناراحتی‌ فرد کارگر یا افراد خانواده‌اش‌ می‌شود و از سوی‌ دیگر سبب‌ از بین‌ رفتن‌ سرمایه‌ و تزلزل‌ بنیان‌ اقتصادی‌ جامعه‌ می‌گردد. به همین دلیل اینگونه‌ حوادث‌ از دیدگاه‌های‌مختلف انسانی، اجتماعی و اقتصادی حائز اهمیت است.

1- از نظر انسانی‌

هرگونه‌ حادثه‌ ناشی‌ از کار ولو جزئی‌ سبب‌ درد و ناراحتی‌ شخص‌ کارگر و افراد خانواده‌اش‌ می‌شود. بدیهی‌ است‌ در صورتی‌ که‌ حادثه‌ شدید باشد و منجر به‌ مرگ‌ یا از کارافتادگی‌ دائمی‌ شود این‌ مسئله‌ اهمیت‌ بیشتری‌ پیدا می‌کند.

2ـ از نظر اجتماعی‌

از آنجا که‌ پیشرفت‌ و ترقی‌ هر اجتماعی‌ بستگی‌ به‌ نیروی‌ کار افراد جامعه‌ دارد، لذا محصول‌ کار هر کارگر نه‌ تنها مایه‌ امرارمعاش‌ زندگی‌ و خانواده‌ اوست‌ بلکه‌ سرمایه‌ و پشتوانه‌ اقتصاد یک‌ جامعه‌ نیز می باشد. چنانکه‌ می‌دانیم‌ نزدیک‌ به‌ 50 تا 60% افراد هر اجتماعی‌ را افراد در سنین‌ کار تشکیل‌ می‌دهند. ولی‌ در اصل‌ افراد فعال‌ جامعه‌، مخصوصاً در کشورهای‌ کم‌ رشد در حدود 25% کل‌ جمعیت‌ هستند، حال‌ اگر از این‌ تعداد، افرادی‌ نیز به‌ علت‌ حوادث‌ ناشی‌ از کار نتوانند کار خود را انجام‌ دهند این‌ امر سبب‌ تزلزل‌ در وضع‌ اجتماعی‌ جامعه‌ می‌گردد.

3ـ از نظر اقتصادی‌

حوادث‌ به‌ هر صورت‌ و درجه‌ای‌ که‌ باشد برای‌ کارگر، کارفرما و جامعه‌ زیان‌های‌ اقتصادی‌ دربر دارد. این‌ زیان‌ها به‌ صورت‌ مستقیم‌ و غیرمستقیم‌ است. از زیان‌های‌ مستقیم‌ می‌توان‌ از خسارت‌ ناشی‌ از وقفه‌ کار به‌ علت‌ حادثه‌، هزینه‌های‌ درمانی‌ و سرانجام‌ خسارات‌ پرداختی‌ در مورد از کارافتادگی‌ موقت‌، دایم‌ یا فوت‌ را نام‌ برد. در محاسبه‌ زیان‌های‌ غیرمستقیم‌ که‌ مقدار آن‌ در تمام‌ کشورها بیش‌ از زیان‌های‌ مستقیم‌ است‌ باید زیانهای‌ ناشی‌ از وقفه‌ در کار سایر کارگران‌ به‌ علت‌ کمک‌ کردن‌ به‌ فرد مصدوم‌، بحث‌ و گفتگو در مورد علت‌ وقوع‌ حادثه‌، به‌هم‌ ریختن‌ نظم‌ کار پس‌ از انتقال‌ کارگر به‌ بیمارستان‌ تا موقع‌ گماشتن‌ فرد مناسب‌ برای‌ انجام‌ امور، خسارات‌ وارده‌ به‌ ماشین‌آلات‌ و نهایتاً خسارات‌ ناشی‌ از تقلیل‌ فعالیت‌ کارگر مصدوم‌ پس‌ از برگشت‌ به‌ کار (در صورت‌ معلولیت‌) مورد توجه‌ قرار گیرد.

*کاهش 13درصدی حوادث ناشی از کار در سال گذشته

با توجه به اهمیت این موضوع باید توجه شود تا آمار حوادث ناشی از کار کاهش یابد. اوایل مرداد ماه سال جاری بود که احمد مشیریان،معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از کاهش 13 درصدی حوادث ناشی از کار در سال گذشته خبر داد و گفت: در سال 1395 به ازای هر 100 هزار نفر 84 مورد حادثه داشتیم که روند کاهشی داشته است.

*رشد 34 درصدی حوادث کار در استان تهران/ مرگ 800 کارگر ساختمانی در شش‌ماه اول سال 95

این در حالی است که سه شنبه 7شهریور ماه 96، سعود قادی پاشا، مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران درباره حوادث ناشی از کار گفت: بیش از نیمی از حوادث کار منجر به مرگ در بخش ساختمان رخ می‌دهد. سال 94قریب 1200 کارگر ساختمانی جان خود را در اثر حوادث ناشی از کار از دست دادند.

به گفته وی سال 95 این آمار30 درصد افزایش یافت و تنها در شش ماهه اول این سال، بیش از 800 کارگر ساختمانی در اثر حوادث ناشی از کار جان باختند.حوادث کار منجر به مرگ در استان تهران رشد 34 درصدی در مقایسه با آمار مدت مشابه سال قبل خود داشته است.حوادث کار منجر به مرگ در استان تهران رشد 34 درصدی در مقایسه با آمار مدت مشابه سال قبل خود داشته است به گونه‌ای که در چهار ماه اول سال جاری حوادث ناشی از کار جان121 نفر را در استان تهران گرفته است.

سقوط از بلندی، اصابت جسم سخت، سوختگی و کمبود اکسیژن از مهمترین عوامل حوادث کاری اعلام شده که به فوت کارگران منجر شده است.

به گزارش تسنیم، با توجه به اینکه بخش زیادی از کارگران ساختمانی در کلان شهرهای بزرگ مانند تهران مشغول کار هستند، رشد 34درصدی حوادث کار این هشدار را می دهد که میزان مرگ و میر کارگران از طریق حوادث ناشی از کار افزایش و باید مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد. با توجه به آثار و پیامدهای مهم اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی این حوادث چه در سطح داخلی و چه در عرصه بین‌المللی ضرورت دارد نقش بازرسی کار و توجه به ایمنی کار در دستور کار قرار گیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید