حمله آمریکا به گروه های مورد حمایت ایران در عراق

    کد خبر :1049275
حمله آمریکا عراق

ارتش امریکا به مراکز گروه “گردان های حزب الله عراق” حمله نظامی کرد.

وزارت دفاع امریکا گفت که ارتش این کشور روز سه شنبه به 3 تاسیسات مرتبط با گروه های مرتبط با ایران حمله کرد.

وزیر دفاع امریکا (لوید اوستن) در بیانیه ای گفت: “نیروهای ارتش امریکا ضربات ضروری و متناسب علیه سه تاسیسات مورد استفاده گروه شبه نظامی گردان های حزب الله مورد حمایت ایران و دیگر گروه های وابسته به ایران در عراق انجام داد”.

وی افزود: ” این ضربات دقیق ، پاسخ مستقیم به سلسله حملات روبه افزایش علیه نظامیان امریکایی و نیروهای ائتلاف در عراق و سوریه از سوی گروه های شبه نظامی مورد حمایت ایران است”.

فرماندهی مرکزی ارتش امریکا (سنتکام) هم گفت این ضربه ها ” مقر ، تاسیسات ذخیره سازی و مراکز آموزش موشکی و راکت ها” را مورد هدف قرار داد.
براساس بیانیه سنتکام، این حملات همچنین علیه مراکز پهپادی گردان های حزب الله عراق نیز صورت گرفت.

ارتش امریکا به محل دقیق حملات و تلفات و خسارت های آن اشاره ای نکرده است.

رویترز نوشت این حمله جدید بعد از آن صورت گرفت که در چند روز اخیر ، در حمله به پایگاه نظامی امریکا در عراق، 4 نفر از نظامیان امریکایی مصدوم شدند. رویترز، حملات علیه نظامیان امریکایی را کار گروه های هم پیمان ایران در عراق دانست.

دو منبع در عراق به رویترز گفتند ضربات نظامی امریکا منجر به کشته شدن 2 نفر و زخمی شدن 4 تن دیگر شد.

جعفر الحسینی سخنگوی نظامی گردان های حزب الله عراق در توییتر نوشت که این گروه همچنان “مراکز دشمنان” را تا زمان پایان محاصره اسرائیل علیه غزه ادامه خواهد داد. او به حمایت امریکا از حملات اسرائیل علیه غزه اشاره کرد.

رویترز نوشت : این حملات علیه امریکا ، انتقام از این کشور در برابر حمایت آن از جنگ اسرائیل علیه جنبش فلسطینی هم پیمان ایران یعنی حماس است. گستره جنگ در غزه افزایش یافته است. نیروهای امریکایی اهداف حوثی های یمن را که به کشتی ها در دریای سرخ حمله می کنند را نیز مورد هدف قرار داد.

از زمان جنگ اسرائیل علیه غزه تاکنون ، 150 حمله نظامی علیه نیروهای امریکا در عراق و سوریه انجام شد.

امریکا در سوریه 900 نظامی و در عراق 2500 نظامی دارد. نیورهای امریکا در سوریه بدون مجوز دولت دمشق در این کشور حضور دارند. آنها می گویند به نیروهای محلی ، کمک می کنند تا مانع از ظهور مجدد گروه داعش شوند. داعش در سال 2014 مساحت گسترده ای از سوریه و عراق را در اختیار خود گرفت اما شکست خورد و مناطق تحت کنترل خود را از دست داد.

نیروهای امریکایی در عراق اما به درخواست دولت بغداد در قالب ائتلاف مقابله با داعش دراین کشور حضور دارند و به نیروهای عراقی آموزش و کمک پشتیبانی می کنند.

قبل از این نخست وزیر عراق (محمد السودانی) گفته بود که دولت بغداد خواهان خروج نیروهای امریکایی /ائتلاف از این کشور است. در مقابل، مقامات واشنگتن گفتند هیچ اخطاری برای خروج از عراق دریافت نکرده اند.

این برای چندمین باری است که گروه های نزدیک به ایران در عراق ، مراکز نظامی امریکا در سوریه و عراق را مورد هدف قرار می دهند و ارتش امریکا هم در واکنش، به مراکز این گروه ها حمله هوایی می کند.

رویترز نوشت: کنترل محمد السودانی (نخست وزیر عراق) بر برخی گروه های هم پیمان با ایران در عراق ، اندک است. السودانی یک سال قبل به این گروه ها برای پیروزی و رسیدن به نخست وزیری نیاز داشت. گروه های نزدیک به ایران در عراق، فراکسیون قدرتمند در ائتلاف حاکم هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید