حقایقی درباره بیماری ام اس که باید بدانید

    کد خبر :914150
سیستم عصبی و بیماری ام اس

به مناسبت روز جهانی ام اس (MS) هر ساله با هدف دعوت به بحث و گفتگو در مورد این بیماری در کشورهای مختلف، مراسم و رویدادهایی برگزار می شود.

ام اس (مولتیپل اسکلروزیس)، یک بیماری مزمن پیشرونده است که در آن پوشش های عایق سلول‌های عصبی (نورون) موسوم به “غلاف میلین” در سیستم عصبی آسیب می بینند و علائم آن شامل ضعف عضلانی، دوبینی و مشکلات روحی/ جسمی است.

به دلیل عدم دستیابی به نتایج دقیق و قانع کننده در مطالعاتی که روی این بیماری صورت گرفته، علل دقیق آن هنوز ناشناخته است. بسیاری از متخصصان بر این باورند که ممکن است بین شروع بیماری و ژن ها و/ یا اختلال عملکرد سلول عصبی ارتباطی وجود داشته باشد.

به گزارش ایسنا، علاوه بر این، هنوز هیچ درمان دائمی نیز برای این بیماری وجود ندارد. با این حال متخصصان تاکید دارند که علائم ام اس را می توان با استفاده از مجموعه ای مناسب از درمان ها و داروها کاهش داد.

در ادامه به مناسبت این روز جهانی به چند واقعیت جالب در مورد سیستم عصبی بدن انسان به نقل از نشریه “نشنال تودی”، اشاره می‌کنیم:

* سیستم عصبی انسان به دو بخش تقسیم می شود – یکی دستگاه عصبی مرکزی (مغز و نخاع) و دیگری دستگاه عصبی پیرامونی (بقیه اعصاب بدن).

* سلول های عصبی اغلب قابل ترمیم یا تعویض نیستند و به همین دلیل است که هر گونه آسیب می تواند دائمی باشد.

* تعداد سلول های عصبی (نورون‌ها) در مغز ما بیشتر از ستاره های کهکشان راه شیری است.

* طولانی ترین عصب بدن انسان، عصب سیاتیک است که از نخاع تا نوک انگشتان پا در هر پا ادامه دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید