حزب پنج ستاره ایتالیا خواستار استیضاح رئیس جمهور به اتهام خیانت شد

    کد خبر :290822

رهبر حزب پنج ستاره ایتالیا به دنبال شکست نخست وزیر جدید این کشور در تشکیل دولت، خواستار استیضاح رئیس جمهوری به اتهام خیانت شد.

به گزارش بازتاب به نقل از خبرگزاری رویترز، «لوئیجی دی مایو» که حزبش بیشترین کرسی پارلمان ایتالیا را در اختیار گرفته، خواستار استیضاح «سرجیو ماتارلا» رئیس جمهوری این کشور شد.
ماتارلا روز یکشنبه گزینه پیشنهادی «جوزپه کونته» نخست وزیر جدید ایتالیا برای تصدی پست وزارت اقتصاد را به دلیل آنکه منتقد اتحادیه اروپا بود، نپذیرفت و این اقدام او باعث رد ماموریت تشکیل کابینه از سوی کونته شد.
دی مایو در یک گفت و گوی تلویزیونی در این باره گفت: چند قدم با تشکیل دولت فاصله داشتیم اما به این دلیل که یک وزیر منتقد اتحادیه اروپا در کابینه بود، متوقف شدیم.
دی مایو خواستار استیضاح ماتارلا با استناد به اصل 90 قانون اساسی ایتالیا شد که مربوط به خیانت یا حمله به قانون اساسی از سوی رئیس جمهوری است.
براساس قانون اساسی ایتالیا، رئیس جمهوری ایتالیا در صورت اجماع پارلمان استیضاح می شود؛ اما اگر اجماع حاصل نشود و درخواست کنندگان استیضاح در پارلمان تنها در اکثریت باشند، دادگاه قانون اساسی این کشور در این باره تصمیم گیری می کند.
به گزارش ایرنا، پس از گذشت حدود سه ماه از انتخابات پارلمانی در ایتالیا، بن بست سیاسی ناشی از عدم توافق میان احزاب، این کشور را به سوی یک بحران بی سابقه سیاسی سوق داده تا جایی که کونته که روز چهارشنبه ماموریت تشکیل دولت را از ماتارلا دریافت کرده بود، امشب پس از دیدار با وی این ماموریت را رد کرد.
گفته می شود که استفاده از حق وتو از سوی رئیس جمهوری برای رد ‘پائولو ساوونا’ به عنوان وزیر اقتصاد، سبب شد که کونته نیز ماموریت تشکیل دولت را رد کند. این در حالی است که ساوونا مورد تائید رهبران سیاسی حزب اتحاد و 5 ستاره بود ولی این زورآزمایی مانع تشکیل دولت شد.
کونته’ حقوقدان و استاد دانشگاه فلورانس، چهارشنبه شب و پس از گذشت 80 روز از برگزاری انتخابات پارلمانی و رایزنی های متعدد رئیس جمهوری با احزاب و شخصیت ها، مامور تشکیل دولت شد.
در انتخابات 4 مارس گذشته، حزب اتحاد موفق به کسب تنها 17 درصد از آرا در قالب ائتلاف راست گرایان میانه شد. ائتلاف راست گرایان میانه شامل حزب ‘فورتسا ایتالیا ‘ متعلق به ‘سیلویو برلوسکونی’، حزب ‘اتحاد’ و حزب ‘برادران ایتالیا’ مجموعا 37 درصد آرا را به دست آوردند.
در حالی که در میان احزاب، جنبش 5 ستاره به رهبری دی مایو با کسب 32.5 درصد آراء برای مجلس نمایندگان و 32.1 درصد برای سنا، بیشترین آراء را به خود اختصاص داد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید