حاشیه‌ای بر منع تردد شبانه و الزام به تنظیم سند خودرو/ مردم را میان ناز و ادای خودتان سرگردان نکنید

    کد خبر :846255

لغو محدودیت تردد شبانه و اکتفا به برگ سبز به عنوان سند مالکیت خودرو، دو تصمیم و دستور قابل تأملی بود که در روزهای اخیر در خروجی رسانه ها قرار گرفت و بلافاصله از سوی دیگر مراجع تصمیم گیری با مخالفت رو به رو شد؛ دو طرحی که بنای اجرایشان افزایش رفاه عمومی و سهولت در فرایندهای قانونی به سود مردم بود ولی دچار نوعی تشتت آراء شدند.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست- سال های سال است که مسئولان اجرایی و قضایی کشور بنا دارند تا ماجرای تنظیم به سند خودر را محدود به برگ سبز خودرو که از سوی راهنمایی و رانندگی صادر می شود، کنند و زمینه ای فراهم کنند که دیگر شهروندان برای احراز مالکیت خودرو در مراجع قانونی نیازمند مراجعه به دفترخانه های رسمی نباشند.

اتفاق خوب و شایسته ای که در صورت اجرایی شدن می تواند گام مهمی در کاهش هزینه های عمومی برای احراز مالکیت خودرو باشد و بخش زیادی از مشکلات مالکان خودرو را حل کند.

با اینکه در سنوات گذشته و به کرات این موضوع از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی و نیز مراجع قضایی مورد تأکید قرار گرفت، اما هیچ گاه جنبه رسمی پیدا نکرد و عملاً راه به جایی نبرد.

چه بسا به خاطر اختلاف نظرها موجب افزایش مشکلات مردمی نیز شد. به این خاطر که برخی مالکان خودرو با اعتماد به موضع پلیس خود را ملزم به تنظیم سند محضری نکردند و در نهایت هنگام فروش و نقل و انتقال خودرو با مشکلات فراوانی رو به رو شدند.

با همه مشکلات گذشته حجت‌الاسلام جعفر منتظری، دادستان کل کشور روز ۱۳ شهریور با ارسال نامه‌ای به دادستان‌های عمومی و انقلاب سراسر کشور، تکلیف نهایی و قطعی ثبت سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی را مشخص و اعلام کرد: “برگ سبز صادر شده از سوی نیروی انتظامی، سند رسمی خودرو محسوب می‌شود و متعاملین الزامی برای حضور در دفاتر اسناد رسمی برای تنظیم سند ندارند.”

موضع قاطعی که تصور می شد فصل الخطابی بر این داستان ادامه دار باشد، اما اینچنین نشد و پس از آن رئیس کانون سردفتران و دفتریاران ضمن رد گفته‌های دادستان کل کشور اعلام کرد که برگ سبز خودرو سند مالکیت محسوب نمی‌شود.

علی خندانی در این خصوص ضمن اشاره به برخی مفاد قانونی توضیح داد: «بخشنامه دادستان کل کشور از رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری صادر شده که اصلاً ارتباطی به اینکه مردم به دفاتر مراجعه کنند یا نه، ندارد. ما بخشنامه دادستان کل کشور مبنی بر آنکه الزامی به تنظیم سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی نیست را قبول نداریم.»

همزمان با این داستان موافقت و مخالفت که یکی از آثار صریح آن سرگردانی شهروندان است، ماجرای لغو و یا عدم لغو محدودیت تردد شبانه نیز همچنان داغ است.

از سویی علیرضا رئیسی- سخنگوی ستاد ملی کرونا از لغو محدودیت تردد شبانه بخاطر آغاز واکسیناسیون شبانه گفت و در حالی که بسیاری از شهروندان کلانشهرها به ویژه تهران با تصور لغو محدودیت در ساعات منع تردد اقدام به رانندگی در سطح خیابان ها کردند، محسنی بندپی- استاندار تهران از استمرار این طرح گفت و تأکید کرد لغو محدودیت تردد تنها برای کسانی اجرایی می شود که برای تزریق واکسن به مراکز واکسیناسیون مراجعه می کنند.

همینطور جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیز از استمرار این طرح سخن گفت و تأکید کرد: هیچ ابلاغیه ای در این رابطه به پلیس منعکس نشده است.

بر اساس توضیحات و رویه های بالا به خوبی دیده می شود که شد و نشدهایی که مسئولان و متولیان اجرایی در زمینه های مختلف به راه انداخته اند، عموم مردم را در یک سردرگمی محض قرار داده و هزینه های سنگینی را به آنها تحمیل می کند.

شرایط تأسف باری که طی آن مقام های مسئول بدون پذیرش تبعات منفی و خسارت بار تصمیم های خود مردم را در یک وضعیت سرگردانی و بلاتکلیفی قرار می دهند و بدون اینکه خسارتی متوجه خودشان شود، خسارت های سنگینی را به شهروندان تحمیل می کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید