حاتمی: هیچ سکانسی در «موریانه» تکرار نشده

    کد خبر :130858

مدتها این ایده در سرم بود که چگونه می شود،فیلمی سینمایی ساخت که از مراحل سخت و دست و پا گیر تولید و پیش تولید فرار کرد.

مسعود حاتمی کارگردان فیلم «موریانه»که به زودی آماده اکران در سینماها می شود در ارتباط با ایده ساخت این فیلم به صبا گفت: ایده ساخت، مدت ها در ذهن من بود و بیشتر از اینکه قصه برایم مهم باشد فرم ساخت آن برایم مهم بود.فیلمی که در بازده زمانی کوتاه از نظر تولیدی با فرمی که به صورت کلاسیک فیلمنامه در آن وجود نداشته باشدو بیشتر از اینکه بر فیلمنامه تکیه شود به کاراکترهایی که خلق شده بودند تکیه شود، یکی از دغدغه های من بود. بر اساس آن چیزی که شکل گرفته بود ،ما بک گراند کاراکترهایی که ساخته شده بود را با بازیگر ها تمرین کردیم. اصلا صحنه های فیلم را تمرین نکردیم و به بک گراند کاراکترها پرداختیم.

او در ادامه این موضوع افزود:در این فیلم شخصیت ها را ساختیم و فیلم بداهه جلوی دوربین اتفاق افتاد. این فیلم در جاده می گذرد. این که شخصیت ها چه خواسته ای دارند و دلیل سفر و باقی ماجرا به صورت بداهه سر صحنه اتفاق می افتد. هیچ سکانسی در این فیلم دوبار تکرار نشد. این بداهه بودن و در بازه زمانی کوتاه فیلمبرداری کردن، یک فرمی به فیلم می دهد که این فرم برایم خیلی مهم بود و خوشحالم از این که توانستم در این فرم فیلم را بسازم.

حاتمی در ارتباط با انتخاب این فرم از فیلمبرداری اضافه کرد:دلیل انتخاب این فرم هم از آن جایی می آید که من در دوسه پروژه قبلی درگیر سرمایه گذار و جذب سرمایه گذار بودم و خیلی پیش تر از این،این ایده در سرم بود که چگونه می شود فیلم سینمایی ساخت که از مراحل سخت و دست و پا گیر تولید و پیش تولید فرار کرد.این ایده را با عوامل فیلم و آقای موسوی تهیه کننده فیلم در میان گذاشتم و همه آن را دوست داشتند و این شد که این فیلم را آغاز کردیم.

حاتمی که اولین ساخته بلند سینمایی خود را جلوی دوربین برده است در ارتباط با مشکلات و موانع موجود در تولید فیلم نیز افزود:مشکلات و موانعی که وجود داشت من را به فکر ساختن این سبک از فیلم برد.این مدل از فیلم سازی که من آن را ساختم در واقع مدل و فرمی است که پیش از این در سینمای ایران تجربه نشده بود و من رفرنسی نداشتم که بدانم در این مدل از فیلمسازی چه چیزی درست است و چه چیزی غلط.هر روشی که انجام می دادیم روشی بود که خودمان برای اولین بارتمرین و اجرا می کردیم.بنابراین موانع زیادی وجود داشت .

نمی دانستیم کاری که انجام می دهیم خروجی درستی دارد یا نه و با ترس و نگرانی در مرحله پیش تولید،تولید و مونتاژ جلو رفتیم.خوشبختانه خروجی کار خروجی خیلی خوبی شده و فیلم پیش از حد انتظار خودم با مخاطب خودش ارتباط برقرار می کندو بازخوردهای خوبی را تاکنون دریافت کرده ایم.

وی در ارتباط با همکاری با عوامل فیلم گفت:همکاری خیلی خوبی داشتیم.من با عواملی در این کار همکاری کردم که از قدیم با آن ها همکاری داشته ام و باهم غریبه نبودیم. توانستیم باهم تعامل خوبی برقرار کنیم و این باعث شد عوامل، خیلی خوب فضای کار را درک کنند.

وی در ادامه این موضوع اضافه کرد:عوامل گروه ما به تبع فرمی که داشتیم، مانند عوامل حرفه ای سینما تعداد زیادی نداشتند و با گروه کوچکی فیلم را ساختیم.ازنگاه سینمای بدنه بعضی از افراد گروه،افرادی بودند که خیلی حرفه ای نبودند.

حاتمی در ارتباط با بازیگران این فیلم خاطرنشان کرد:بازیگران اصلی فیلم ما، فردی مانند مریم مقدم است که یکی از بازیگر خوب سینما است و تجربه بازی در تئاتر سوئد را دارد و تحصیلکرده بازیگری تئاتر در سوئد است. همچنین همسرشان بهتاش صناعی ها که کارگردان سینما است و خوشبختانه این دو بیش از یک بازیگر، همراه فیلم بودند و دغدغه داشتند که خروجی کار خروجی استاندار و حرفه ای از آب درآید.

وی در پایانت درخصوص کارهای جدیدش افزود :فیلم سازی آنقدری کار سختی که وقتی با این سیستم ایران کار جدی می سازیم، به قدری درگیر می شویم که کار دیگه ای نمی شود انجام داد.ولی هیئت انتخاب جشنواره فیلم کوتاه تهران بودم و ۲۰۰-۳۰۰فیلم را در این بازه دیدیم. در حال حاضر به فیلمنامه جدیدی فکر می کنم، یکی دو ایده دارم برای کارهای بعدی که انشاالله بعد از این این کار بتوانم کار جدید را آغاز کنم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید