جو بایدن: اگر آمریکایی‌ها و روسیه‌‌ای‌ها به سمت هم شلیک کنند جنگ جهانی اتفاق افتاده

    کد خبر :887057

رئیس‌جمهور آمریکا از شهروندان این کشور خواست خاک اوکراین را ترک کنند.

به گزارش فارس، «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا که در هفته‌های گذشته روسیه را به برنامه‌ریزی برای حمله به اوکراین متهم کرده در مصاحبه‌ای بامداد جمعه از شهروندانش کشورش خواست اوکراین را ترک کنند.

رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه خبری ان بی‌سی گفت: «شهروندان آمریکا باید همین حالا اوکراین را ترک کنند. اینطور نیست که با یک سازمان تروریستی طرف باشیم. طرف حساب ما یکی از بزرگترین ارتش‌های دنیا است. وضعیت بسیار متفاوتی است و اوضاع ممکن است خیلی سریع به هم بخورد.»

مجری ان‌بی‌سی از بایدن پرسید در چه حالتی او ممکن است برای کمک به تخلیه آمریکایی‌ها به اوکراین نیرو بفرستد؟ بایدن در پاسخ گفت: «چنین حالتی وجود ندارد. اگر آمریکایی‌ها و روسیه‌‌ای‌ها شروع به شلیک به سمت هم کنند جنگ جهانی اتفاق افتاده.»

وزارت خارجه آمریکا هم در اتفاقی جداگانه روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای تصریح کرده بود: «در صورت اقدام روسیه در هر منطقه از اوکراین آمریکا قادر به تخلیه شهروندان نخواهد بود.»

رسانه‌‌ها و مقام‌های کشورهای غربی در روزهای گذشته روسیه را به اعزام نزدیک به ۱۰۰ هزار نیرو به مرز با اوکراین متهم کرده‌ و مدعی شده‌اند ممکن است روسیه در آینده نزدیک قصد حمله به اوکراین داشته باشد. مسکو تمامی این اتهامات را رد کرده است.

علی‌رغم آنکه روسیه بارها اطمینان خاطر داده که قصد حمله به اوکراین را ندارد، آمریکا و کشورهای اروپایی آمادگی‌های نظامی خودشان را برای آنچه به گفته آنها مقابله با تحرکات نظامی احتمالی مسکو است افزایش داده‌اند. برخی از این کشورها به همین بهانه به اوکراین نیرو و تجهیزات نظامی ارسال کرده‌اند.

«سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر خارجه روسیه روز پنجشنبه درباره فروش سلاح به اوکراین هشدار داد و گفت فروش این تسلیحات شانس راه حل سیاسی و دیپلماتیک را کاهش می‌دهد.»

جو بایدن در بخش دیگری از مصاحبه با ان‌بی‌سی گفت: «اگر [پوتین] آنقدر احمق باشد که وارد اوکراین شود آن‌قدر باهوش هست که کاری انجام ندهد که بر شهروندان آمریکا اثر منفی داشته باشد.»

خبرنگار ان‌بی‌سی پرسید: «این را هیچ‌وقت به او (پوتین) گفته‌اید؟» بایدن در جواب گفت: «بله.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید