جهانپور: واکسن اسپوتنیک در ایران تولید می‌شود

    کد خبر :804073
جهانپور: واکسن اسپوتنیک در ایران تولید می‌شود

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: واکسن «اسپوتنیک وی» ساخت روسیه با همکاری مشترک شرکت‌های ایرانی و شرکت گامالیای روسیه در ایران به صورت انبوه تولید می‌شود.

کیانوش جهانپور افزود: سه شرکت ایرانی داوطلب تولید مشترک واکسن کرونای اسپوتنیک در ایران هستند و از طریق سفارت ایران در روسیه به موسسه گامالیا معرفی شدند، یکی از این شرکت ها از بقیه جلوتر است البته دو شرکت دیگر هم پشت سر آن هستند و هر سه شرکت توانایی تولید این واکسن را در ایران دارند.

وی ادامه داد: به نظر می رسد زیرساخت و خطوط تولید واکسن اسپوتنیک در ایران آماده است، مهم تامین مواد اولیه و جانبی است تا کار تولید شروع شود، به محض اینکه این امکانات آماده شود و طرف روس، سل بانک را در اختیار این شرکت ها قرار دهد از زمان در اختیار گذاشتن سل بانک به شرکت های ایرانی بعد از ۴۵ روز تا دو ماه، اولین تولیدات واکسن اسپوتنیک در ایران وارد بازار می شود.

جهانپور گفت: هنوز زمان دقیق در اختیار گذاشتن سل بانک و شروع فرآیند تولید در این شرکت ها مشخص نیست اما به نظر می رسد حداقل دو ماه تا زمان تولید این واکسن ها در کشور زمان نیاز است.

وی گفت: فناوری تولید این واکسن مربوط به کشور روسیه است و شرکت روسی امکانات خطوط تولید سه شرکت ایرانی را تایید کرده است. واکسن یک فرآورده بیولوژیک است. این شرکت ها قبلا هم فرآورده های بیولوژیک تولید کرده اند و برخی زیرساخت ها و پلتفورم های آنها با زیرساخت های تولید واکسن، مشترک است اما تولید این واکسن به توافق دو طرف و فراهم شدن امکانات و مواد اولیه و جانبی تولید واکسن مربوط است.

به گزارش ایرنا، علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا پیش از این اعلام کرد: از مجموع واکسن های وارداتی تاکنون حدود ۴۲۰ هزار دوز واکسن اسپوتنیک از روسیه گرفتیم. از چین نیز حدود ۶۵۰ هزار دوز و از هند نیز ۱۲۵ هزار دوز دریافت کردیم. گر چه قرار بود ۵۰۰ هزار دوز واکسن بگیریم. از کره جنوبی نیز ۷۰۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا تحویل گرفتیم و در مجموع یک میلیون و ۸۹۵ هزار دوز واکسن کرونا در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است.

بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت تا کنون ۴۸۰ هزار و ۶۴۶ نفر در ایران، دوز اول واکسن کرونا و ۱۴۱ هزار و ۱۷۶ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۶۲۱ هزار و ۸۲۲ دوز رسید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید