جنگ پنهان نمایندگان مجلس بر سر ریاست هیأت نظارت بر انتخابات/ هیأت رئیسه مجلس به همه چیز ایراد می گیرد جز کاستی های خود مجلس

  • سیاسی
  • جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ ۱۶:۰۶
    کد خبر :768652

«نظارت بر انتخابات شوراها» بر اساس نظر شورای نگهبان بر عهده مجلس شورای اسلامی است که وظیفه نظارت بر کیفیت برگزاری انتخابات شوراها و نیز عملکرد نامزدهای پیروز در طول فعالیت را بر عهده دارد.

برای این امر هر دوره تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان اعضای هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور انتخاب می شوند تا در قالب ساز و کار قانونی و سازمانی وظایف نظارتی خود را انجام دهند.

نهم مهرماه، نمایندگان مجلس سه تن از اعضای کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها و دو تن از اعضای کمیسیون اصل ۹۰ را به عنوان عضو این هیات انتخاب کردند ولیکن با اینکه بیشتر از دو ماه از این انتخاب گذشته، هنوز جلسات هیات مرکزی تشکیل نشده و دو نفر از اعضا در هیچ‌کدام از جلسات شرکت نکرده‌اند.

به گزارش «بازتاب»، هنوز رئیس؛ سخنگو و دبیر هیات مرکزی نظارت بر پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا مشخص نشده و این در حالی است که سیدحمیدرضا کاظمی؛ نماینده مجلس و یکی از اعضای این هیات می‌گوید: با توجه به عدم تشکیل جلسات و غیبت مستمر برخی از اعضا باید اعضای دیگری جایگزین شوند؛ به همین علت نامه‌ای به رئیس مجلس نوشتیم تا با توجه به زمان اندکی که تا انتخابات باقی مانده اقدامی صورت گیرد، اما هنوز قدمی از قدم برنداشته‌اند.

نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی و یکی از اعضای هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور درباره علت عدم تشکیل جلسات این هیات و همچنین مشخص نشدن رئیس، سخنگو و دبیر به بازتاب می‌گوید: «با توجه به نزدیک شدن به ایام انتخابات؛ هنوز جلسات هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی به شکل کامل تشکیل نشده و دو نفر که با رای مستقیم نمایندگان به عنوان اعضای هیات مرکزی انتخاب شده‌اند، در جلسات شرکت نمی‌کنند. قاعدتا باید پس از انتخاب شدن در صحن علنی مجلس؛ هیات رئیسه مرکزی شکل می‌گرفت. به همین علت از برنامه‌ زمان‌بندی شده انتخابات که شروع شده و همچنین اطلاعیه‌هایی که وزارت کشور داده است؛ عقب هستیم.»

وی در ادامه می‌افزاید: «در این مدت چهار جلسه تشکیل دادیم و دو نفر از اعضا در هیچ کدام شرکت نکرده‌اند. به دلیل عدم حضور اعضا، جلسات به حدنصاب نرسیده و انتخاب رئیس و سخنگو به تعویق افتاده است. این دو به دلایلی که برای ما مغفول است از حضور در جلسات سر باز زده‌اند و همین امر مشکلاتی برای هیات نظارت رقم زده است و یکی از وظایف مهم و نظارتی مجلس متوقف شده است.

جلسات باید سریع‌تر شکل بگیرد. رئیس مجلس باید تکلیف موضوع را مشخص کند. همانطور که گفتم از برنامه‌ریزی عقب هستیم؛ چرا که باید بعد از مشخص شدن اعضای هیات استانی، شهرها و شهرستان‌ها هم تکلیفشان مشخص شود.»

کاظمی در پاسخ به این سئوال که چرا دو نفر از اعضا در جلسات شرکت نمی‌کنند؛‌ توضیح می‌دهد: «به نظرم دوستان می‌خواهند ریاست هیات مرکزی را برعهده داشته باشند و چون رای اکثریت ندارند، حضور نمی‌یابند تا هیات را از رسمیت خارج کنند. قانون می‌گوید اگر هر یک از اعضا به شکل مستمر ۲ یا ۴ بار در جلسات حضور نداشته باشند، باید سلب عضویت صورت بگیرد و بر اساس رای‌گیری جدید نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعضای جایگزین مشخص شوند.

این تصمیم را باید هر چه زودتر رئیس مجلس بگیرد اما علیرغم پیگیری‌ها و نامه‌هایی که برای ایشان نوشتیم، تاکنون کاری انجام نشده است. ما سوگند خورده‌ایم که به وظایف خود پایبند بوده و عمل کنیم و این با تصمیمات و کارهایی که در حال انجام است، منافات دارد.»

وی ادامه می‌دهد: «تاکنون ۴ نامه به هیات رئیسه مجلس نوشته‌ایم و درخواست کرده‌ایم که تصمیمی صورت بگیرد اما اتفاقی نیفتاده است. مجلس باید به رسالت مهم خود به درستی عمل کند.»

بر اساس آنچه مورد اشاره قرار گرفت، اختلاف برخی نمایندگان بر سر مقام ریاست هیأت نظارت بر انتخابات سبب شده تا این هیأت به خوبی و به موقع ساز و کارهای اجرایی خود را پیش نبرد.

در این میان آنچه بیشتر مورد سئوال است این است که چرا هیأت رئیسه مجلس که این روزها به همه ارکان اجرایی کشور به ویژه قوه مجریه ایراد می گیرد، نسبت به این موضوع منفعل و بی توجه است؟ آیا نمی توان کاستی های داخلی مجلس را نیز در بروز اشکالات بزرگ کشوری موثر دانست و برای حل آنها اقدام کرد؟

امید اینکه در روز و هفته های آتی شاهد تحول در این فعل و انفعالات باشیم و هر چه سریعتر مجلس آرایش نظارتی خود را برای برگزاری هرچه بهتر انتخابات شوراهای اسلامی کشور تنظیم کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید