جنگ روسیه و اوکراین آغاز شد/ پوتین از ارتش اوکراین خواست خلع سلاح شود

    کد خبر :890536

رئیس‌جمهور روسیه در پاسخ به درخواست کمک نظامی سران منطقه جدایی‌طلب شرق اوکراین، دستور عملیات ویژه در منطقه دونباس را صادر کرد.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد که دستور داده نیروهای مسلح این کشور عملیاتی ویژه را در منطقه دونباس آغاز کنند.

بنا بر گزارش شبکه روسی «راشاتودی»، پوتین گفته این دستور پس از آن صادر شده که سران این منطقه جدایی‌طلب شرق اوکراین خواستار کمک نظامی روسیه در پاسخ به افزایش «تجاوزات اوکراین» شدند.

وزیر امور خارجه کی‌ف ساعاتی پس از صدور دستور مسکو برای «عملیات ویژه» در منطقه جداشده دونباس، اعلام کرد که جنگ بین روسیه و اوکراین آغاز شده است.

«دیمیتری کولیبا» وزیر خارجه اوکراین در بیانیه‌ای بامداد امروز (پنجشنبه) گفت که ولادیمیر پوتین «به‌ تازگی یک حمله تمام عیار را به اوکراین را آغاز کرده است».

وی با طرح این ادعا که انفجارهایی در نزدیکی «کی‌یف» رخ داده است، گفت: «شهرهای آرام اوکراین تحت حمله قرار گرفته است. این یک جنگ متجاوزانه است. اوکراین از خود دفاع می‌کند و پیروز می‌شود. جهان می‌تواند و باید پوتین را متوقف کند. هم‌اکنون زمان عمل فرارسیده است».

به گزارش فارس، در فرمان پوتین برای صدور مجوز عملیات نظامی ویژه در منطقه دونباس آمده است: «شرایط ما را ملزم به اقدام قاطع و فوری می‌کند». وی در یک سخنرانی تلویزیونی خطاب به ملت گفت که او می‌خواهد اوکراین را «غیرنظامی» و «نازی‌زدایی» کند.

زلنسکی: روسیه حمله به اوکراین را تصویب کرده است

این در حالی است که «ولودیمر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراینهم ساعاتی قبل ادعاها درباره احتمال روسیه به کشورش را تکرار کرد و گفت که طی سخنرانی تلویزیونی برای مردم اوکراین، گفت حمله به کشورش در روسیه تصویب شده است.

شبکه «الجزیره» به نقل از وی گزارش داد: «زلنسکی که به زبان روسی صحبت می‌کرد، گفت که سعی کرده با [ولادیمیر] پوتین [رئیس‌جمهور روسیه] تماس تلفنی داشته باشد، اما پاسخی دریافت نکرده است».

رئیس‌جمهور اوکراین خطاب به مردم روسیه گفت: «تقریباً ۲۰۰ هزار سرباز روسی در مرز [اوکراین] حضور دارند و رئیس‌جمهور شما به آنها دستور داده است که به جلو حرکت کنند».

زلنسکی با درخواست از مردم روسیه برای مخالفت با حمله کشورشان به اوکراین، اظهار داشت: «ما به دنبال تهدیدی برای روسیه نیستیم، بلکه به دنبال دستیابی به امنیت مردم خود هستیم».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی در ادامه تاکید کرد: «ما به دنبال جنگ سرد یا گرم نیستیم، اما از خودمان دفاع می‌کنیم. اوکراین آماده مذاکره با روسیه در هر قالب و هر پلتفرمی است».

رئیس‌جمهور اوکراین اضافه کرد: «آنها (روس‌ها) می‌گویند که اوکراین می‌تواند تهدیدی برای روسیه باشد، اما چنین چیزی در گذشته نبوده، حتی الان هم نیست و در آینده نیز نخواهد بود».

بر این اساس، زلنسکی ادامه داد: «پوتین به نیروهای خود دستور حمله به اوکراین را داد و اگر این اتفاق بیافتد، گامی به سوی یک جنگ بزرگ در اروپا خواهد بود. روس‌ها و اوکراینی‌ها با هم فرق دارند اما دشمن نیستند».

وی همچنین افزود: «من از مردم روسیه می‌خواهم که به عقل سلیم گوش کنند و به آنها (مقامات مسکو) بگویند که مردم و مقامات اوکراین خواهان صلح هستند. روسیه ممکن است به زودی جنگ بزرگی را در اروپا آغاز کند. با چه کسی مبارزه خواهید کرد؟ بسیاری [از روس‌ها] در اوکراین بودند و در اینجا اقوام دارند».

پیش از این، «دمیترو کولبا» وزیر خارجه اوکراین نیز از شورای امنیت سازمان ملل خواست بار دیگر جلسه‌ای را برای بررسی وضعیت بحران این کشور در سایه تنش‌ها با روسیه، برگزار کند.

شامگاه دوشنبه بود که رئیس‌جمهور روسیه طی بیانیه جدایی مناطق دونتسک و لوهانسک از اوکراین را به رسمیت شناخت. پوتین سپس به ارتش روسیه دستور داد برای برقراری صلح، وارد مناطق دونتسک و لوهانسک، در شرق اوکراین شود.

روز چهارشنبه نیز همزمان با تصمیم شورای امنیت ملی اوکراین برای اعلام وضعیت اضطرار ملی در سراسر این کشور، پارلمان اوکراین نیز پیش‌نویس قانونی را تصویب کرد که به شهروندان این کشور اجازه حمل سلاح گرم می‌دهد.

گزارش ها از آغاز حمله روسیه

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، انفجارهای در «خارکیف» واقع در حدود ۴۰۰ کیلومتری شرق کی‌ف، نزدیک‌تر به مرز دونباس شنیده شده است. از طرف دیگر، خبرگزاری فرانسه به طور جداگانه از وقوع یک انفجار در شهر ساحلی «ماریوپل» بندر مهمی که نیروهای کی‌یف در منطقه دونتسک در اختیار دارند، خبر داد.

بنا بر گفته «جنیفر گریفین» خبرنگار امنیت ملی شبکه آمریکایی فاکس نیوز، یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، عملیات ویژه روسیه را،«آتش قبل از حمله» توصیف کرد که در پی آن حمله زمینی به وقوع خواهد پیوست.

بنا بر گزارش ها، این مقام آمریکایی در ادامه افزود که صدای انفجارها در شهرهای «اودیسه»، بندر اصلی دریای سیاه و ماریوپل، شهری در ساحل شمالی دریای آزوف نیز شنیده شد و گفت: «(جنگ) شروع شده است».

طبق گزارش راشاتودی، «ادریس علی» خبرنگار رویترز به نقل از یک شاهد محلی گزارش کرد که «یک سلسله انفجارها» در «بلگورود» روسیه شنیده شده است و این در حالی است که «فردریک پلیتگن» خبرنگار سی ان ان مدعی شده است که «صداهایی شبیه به توپخانه و شلیک موشک» را از همان منطقه شنیده است و سپس اضافه کرد که صدای جت بر فراز شهر شنیده شد.

از طرف دیگر، رسانه‌های محلی به نقل از یک مقام در وزارت امور داخلی اوکراین گزارش کردند که مقرهای فرماندهی ارتش اوکراین در کی‌ف و خارکیف مورد حملات موشکی قرار گرفتند.

پوتین از ارتش اوکراین خواست خلع سلاح شود

رهبر روسیه خطاب به نظامیان اوکراینی تاکید کرد که آنها با مردم خود “و نه با حکومت ضد ملی که اوکراین را غارت کرده و مردم خود را قربانی می کنند” همراهی می کنند.

پوتین گفت: دستورات غیرقانونی آنها (دولت اوکراین) را انجام ندهید! من از شما می‌خواهم فوراً خلع سلاح شوید و به خانه بروید. برای روشن کردن این موضوع تاکید می کنم که همه نیروهای ارتش اوکراین که این خواسته را برآورده کنند، می‌توانند آزادانه منطقه عملیات رزمی را ترک کرده و به سوی خانواده‌های خود بازگردند.

وی افزود: «مسئولیت هر خونریزی احتمالی کاملاً بر عهده رژیم حاکم بر خاک اوکراین خواهد بود».

بنا به گزارش ایرنا، پوتین بامداد امروز (پنجشنبه) در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.

پوتین هشدار داد: مسئولیت هرگونه خون‌ریزی احتمالی بر عهده دولت اوکراین خواهد بود.

وی گفت که مطمئن است نیروهای نظامی روسیه به وظایف خود عمل خواهند کرد.

پوتین بلافاصله پس از اعلام عملیات نظامی در منطقه دونباس، در اظهارات تلویزیونی خواستار «توقف نظامی‌سازی» اوکراین شد.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید