جنگ تجاری چین و آمریکا باعث بیکاری 20 درصدی در هنگ کنگ می شود

    کد خبر :253280

ارشدترین مقام دارایی هنگ کنگ که همپایه وزیر محسوب می شود گفت: جنگ تجاری چین و آمریکا باعث بیکاری 20 درصد از مردم این شهر جنوبی چین خواهد شد.

‘پال چانموپو’ روز دوشنبه به دنبال شدت گرفتن جنگ تجاری دو کشور افزود: بر اثر این نبرد تجاری میان دو اقتصاد بزرگ دنیا، از هر پنج نفر در هنگ کنگ، یک نفر بیکار خواهد شد.
آمریکا ماه گذشته تصمیم گرفت با وجود اعتراضات جهانی، بر واردات فولاد از برخی از کشورها از جمله چین 25 درصد و بر واردات آلومینیوم نیز 10 درصد تعرفه اعمال کند.
وزارت بازرگانی چین نیز امروز دوشنبه اعلام کرد در مقابله با اعمال تعرفه آمریکا بر روی کالاهای چینی، این کشور نیز بر 128 قلم کالای وارداتی از آمریکا از جمله گوشت خوک و میوه ها تعرفه اعمال کرده است.
بر اساس اطلاعیه وزارت بازرگانی چین، کمیسیون گمرک شورای دولتی این کشور تصمیم گرفته است بر روی 120 مورد از محصولات وارد شده از ایالات متحده از جمله میوه ها و محصولات مرتبط با آن 15 درصد تعرفه اعمال کند.
بر اساس این گزارش چین همچنین بر روی هشت مورد دیگر از کالاهای وارداتی از آمریکا مانند گوشت خوک و محصولات مرتبط با آن تعرفه 25 درصدی اعمال کرده است.
بیانیه وزارت بازرگانی چین اعلام کرده است این اقدام در واکنش به اقدام قبلی ایالات متحده برای مقابله با واردات فولاد و آلومینیوم از چین انجام شده است.
ارشدترین مقام دارایی هنگ کنگ از اقدامات آمریکا برای افزایش تعرفه بر روی فولاد و آلومینیوم بشدت انتقاد کرد و گفت که یکجانبه گرایی و حمایت های یکجانبه تجاری آمریکا بتدریج دنیا را به مخاطره انداخته است.
وی به دلیل وابستگی اقتصادی هنگ کنگ به بازارهای جهانی از جمله مرتبط بودن آن با بازار چین گفت که جنگ تجاری میان چین و آمریکا آثاری بسیار مخرب بر هنگ کنگ به عنوان یکی از بزرگترین بازارهای مالی آسیا و جهان خواهد داشت.
وی گفت بخش های تجاری و لجستیک در هنگ کنگ نزدیک به 730 هزار کارمند و نیروی کار دارند که بیشترین بیکاری را بر اثر نبرد تجاری چین و آمریکا تجربه خواهند کرد.
هنگ کنگ دارای روابط تجاری زیادی با آمریکا است در سال 2017 میلادی نزدیک به 35 میلیارد دلار ارزش صادرات این شهر به آمریکا بوده است که ششمین مقصد بزرگ واردات کالاهای هنگ کنگی است.
به گزارش ایرنا ،در روزهای اخیر، دولت آمریکا به بهانه کسری تجاری با چین، اقداماتی علیه واردات کالاهای چینی از جمله برنامه اعمال تعرفه 60 میلیارد دلاری در پیش گرفت که با واکنش چین مواجه شد.
مساله کسری تجاری بین آمریکا و چین که هر سال به بیش از 100 میلیارد دلار می رسد، همواره یکی از دردسرهای جدی آمریکا بوده است با این حال، بسیاری از کارشناسان چینی اعلام کردند داده‌های آمار تجاری آمریکا دقیق نبوده و میزان کسری تجاری با چین را بیشتر جلوه داده است.
آمریکا میزان کسری تجاری در برابر چین را بیش از 370 میلیارد دلار براورد کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید