جنجال دوباره در مجلس بر سر کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم/بررسی CFT دو ماه در مجلس مسکوت ماند

    کد خبر :299476

صبح امروز جلسه علنی مجلس کار خود را با بررسی دو لایحه مهم لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان یافته فرا ملی و لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم از آغاز کرد.

بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) با حواشی متعددی در مجلس روبرو بود به طوریکه در همان ابتدای ورود به رسیدگی به این لایحه، طومارهایی در صحن مجلس پخش شد و تعدادی از نمایندگان نیز پلاکاردهایی در دست داشتند که خواستار بررسی نشدن این لایحه بودند.

به گزارش تابناک؛در نهایت بعد از صحبت‌های مخالف و موافق و معاون وزیر خارجه در مورد این لایحه، امیرحسین قاضی‌زاده عضو هیات رییسه مجلس گفت که تعدادی از نمایندگان در نامه‌ای خواستار مسکوت ماندن این لایحه حداقل برای دو ماه تا روشن شدن نتیجه مذاکره با اروپایی‌ها شدند.

بررسی CFT دو ماه در مجلس مسکوت ماند
۱۳۹۷/۰۳/۲۰ – ۱۰:۵۸

نمایندگان مجلس موافقت کردند که لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم دو ماه یعنی تا زمان روشن شدن نتیجه مذاکرات با اروپایی‌ها مسکوت بماند.

موضوعی که نمایندگان با آن با ۱۳۸ رای موافق، ۱۰۳ رای مخالف و شش رای ممتنع از مجموع ۲۵۳ نماینده حاضر در مجلس، موافقت کردند.

بر این اساس حداقل دو ماه بررسی این لایحه در مجلس به تعویق می‌افتد.

بعد از تصویب این تقاضا، لاریجانی رییس مجلس گفت: در این زمینه آقای بروجردی هم گفته که ملاحظاتی در این زمینه وجود دارد، دو ماه وقت است که ملاحظات را اعمال کنند.
عراقچی در مجلس:
۱۳۹۷/۰۳/۲۰ – ۱۰:۵۱

با پیوستن به CFT، هیچ تهدید امنیتی متوجه ما نمی‌شود

معاون وزیر خارجه با تاکید بر اینکه ایران به محض احساس خطر و تهدید از کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم خارج می‌شود، ‌گفت: شورای عالی امنیت ملی گواهی داده که حق شرط‌ها و تحفظ‌ها، هیچ تهدید امنیتی متوجه ایران با پیوستن به این کنوانسیون نمی‌شود.

سیدعباس عراقچی در جلسه علنی در دفاع از لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT)، گفت:‌ در اینجا و در پشت تریبون مجلس با زبان روزه شهادت می‌دهم که جز حرف حق نگویم.
جنجال دوباره در مجلس بر سر کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم
۱۳۹۷/۰۳/۲۰ – ۱۰:۵۰

جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس زمانی که وارد بررسی کلیات لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم شد، متشنج گردید. چند نماینده عضو فراکسیون ولایی طومارهایی را در صحن مجلس و حتی روی مانیتورها در اعتراض به بررسی این لایحه پهن کردند.

این اقدام با اعتراض علی لاریجانی رئیس مجلس مواجه شد، وی خطاب به این افراد گفت: مجلس جای این کارها نیست. مجلس جای بیان، گفت و گو و بحث است به‌جای این کارها صحبت کنید و در نهایت یکدیگر را قانع کنید تا مجلس رای دهد.

در این هنگام طوماری جلوی لاریجانی انداخته شد که او آن را پایین انداخت و به این اقدام اعتراض کرد که پژمانفر خطاب به او گفت، شما خلاف آیین نامه عمل می کنید. لاریجانی در پاسخ به او گفت این کارهای شما خلاف آیین نامه است به جای آن صحبت کنید نه این که مجلس را از نظم عادی خارج کنید.
کواکبیان در موافقت با پیوستن به CFT:
۱۳۹۷/۰۳/۲۰ – ۱۰:۴۹

پیگیری اقدامات سازمان مجاهدین خلق علیه جمهوری اسلامی با تصویب CFT

مصطفی کواکبیان در جریان بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون تامین مالی تروریسم در موافقت با این لایحه گفت: مجلس امروز در یک تصمیم گیری بسیار جدی قرار دارد، تصمیم گیری که منافع ملت ایران در آن مطرح است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگان گفت: همانطور که می دانید دبیر شورایعالی امنیت ملی که از ما دلسوزتر است در جلسه غیرعلنی مطرح کرد که تصویب این لایحه نوعی مقابله با آمریکاست. آیا کسی دلسوزتر از آقای شمخانی برای امنیت ملی کشور است؟

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در روز 14 خرداد یک ساعت و نیم سخنرانی فرمودند و حتی یک کلمه در مورد 4 لایحه نکته ای نفرمودند و این مسئله را به مجلس و دولت واگذار کردند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما هم دلسوز کشور و از خانواده شهدا هستیم، ادامه داد: نماینده وزارت اطلاعات در کمیسیون امنیت ملی مطرح کرد که عربستان، آمریکا و رژیم صهیونیستی بیشترین ناراحتی را در مورد اینکه ما به این کنوانسیون بپیوندیم، دارند، چه کسی گفته که اگر این لایحه تصویب شود باید قاسم سلیمانی را تحویل دهیم؟ با حفظ شروط قرار است به این کنوانسیون بپیوندیم و برخی ضررهای احتمالی آتی را مطرح می کنند و توجه ندارند که باید ضرر قطعی را دفع کرد، اگر این لوایح تصویب نشود به نوعی خودتحریمی کرده ایم.

کواکبیان با بیان اینکه 188 کشور به این کنوانسیون پیوسته اند، افزود: تعریف سازمان ملل از تروریسم؛ القاعده، طالبان، جبهه النصره و داعش بوده و اگر قرار است فلسطین به عنوان تروریسم معرفی شود، ما اقداماتی انجام خواهیم داد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه با پیوستن به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم می توان سازمان مجاهدین خلق را تعقیب و اقداماتی که علیه جمهوری اسلامی ایران صورت می گیرد، را پیگیری کرد، خطاب به مخالفان گفت: نگرانی و دلواپسی ها هیچ ربطی به برجام ندارد، زیرا مقام معظم رهبری فرمودند که «در قالب برجام غنی سازی 190 هزار سو را هدفگذاری کنید».

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در شرایطی قرار داریم که انسجام داخلی ما اقتضا می کند به این لایحه رأی مثبت دهیم.
نقوی در مخالفت با CFT :
۱۳۹۷/۰۳/۲۰ – ۱۰:۴۸

در نظر گرفتن حق تحفظ در خصوص FATF بلااثر است

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: هدف از دیپلماسی انجام مراودات بین المللی و عضویت در کنوانسیون ها باید تامین منافع ملی باشد.

وی افزود: ایران در توافقنامه برجام نشان داد اهل منطق، گفت وگو و پایبندی به تعهد است و بالعکس آمریکایی ها نشان دادند غیرمنطقی بوده و براساس منافعشان رفتار می کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه موضوعاتی نظیر حق تحفظ، بیانیه تفسیری و غیره از لحاظ حقوقی بلااثر است، ادامه داد: به عبارتی اگر یکی از اعضا نسبت به حق تحفظ در نظر گرفته شده اعتراض کند آن حق تحفظ در مورد مراودات به آن کشور مورد قبول نیست.

نقوی حسینی افزود: بیانیه تفسیری نیز به هیچ وجه قابل اعمال در حقوق بین الملل نیست؛ حدود 60 کشور با حق تحفظ عضو کنوانسیون شدند اما نتوانستند از آن حق استفاده کنند به عنوان مثال مصر برای استفاده از حق تحفظ در نظر گرفته شده با مخالفت هلند مواجه شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: عضویت در کنوانسیون مذکور الزاماتی را در چارچوب تعیین شده توسط دشمنان برایمان رقم می زند به عنوان مثال اختیارات نظام پولی و مالی را با پیوستن به این کنوانسیون محدود می کنیم لذا آن وقت نمی توانیم با تحریم ها مقابله کنیم.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هم اکنون قانون داماتو، برجام، کاتسا و غیره در حال اجرا شدن است، افزود: بنابراین پیوستن به FATF تاثیری بر رفع تحریم ها ندارد و در واقع خودتحریمی انجام می دهیم.

این نماینده مردم در مجلس گفت: اطلاعات کامل کشور مطابق با بلایی که در سوئیفت سرمان آمد در اختیار غربی ها قرار می گیرد؛ در واقع نهادها، ارگان های کشور به دو بخش تقسیم می شود که براین اساس نهادهایی که تحریم نشده اند نمی‌توانند با نهادهای تحریم شده همکاری داشته باشند.

وی اظهار کرد: ایران با مذاکره مخالف نیست اما باید بدانیم عضو چه کنوانسیونی می شویم از این رو کنوانسیون مذکور ما را به بن بست می رساند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: براساس برخی اخبار حاصله شورای امنیت ملی نیز در این خصوص به جمع بندی نرسیده است.

نماینده مردم ورامین در مجلس دهم خاطرنشان کرد: باید یادآور شد وزارت خزانه داری آمریکا جزو چارت سازمانی FATF است.
نامه نمایندگان مجلس برای تعویق 2 ماهه بررسی FATF
۱۳۹۷/۰۳/۲۰ – ۱۰:۴۴

برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی نامه ای خواستار به تعویق افتادن 2 ماهه بررسی FATF شدند.

این نمایندگان خواستار این شدند که به دلیل شرایط فعلی برجام و خروج آمریکا از آن بررسی FATF به تعویق بیفتد.
حضور عراقچی در صحن علنی مجلس در جریان بررسی لوایح مرتبط با FATF
۱۳۹۷/۰۳/۲۰ – ۱۰:۴۱

معاون سیاسی وزیر امور خارجه برای بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم در صحن علنی مجلس حضور یافت.

عباسعلی عراقچی در نشست علنی امروز (یکشنبه، 20 خردادماه) مجلس شورای اسلامی برای بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم در صحن علنی مجلس حضور یافت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید