جنجالی رسانه‌ای بخاطر انتصاب مدیرعامل جدید بانک شهر/ احمدی بخاطر تخصص مدیرعامل شد یا رابطه؟!

    کد خبر :867897

چند روزی است که فضای مجازی به ویژه در حوزه اقتصاد درگیر ماجرای قابل تأملی شده است که ناظر بر انتخاب و انتصاب مدیرعامل جدید بانک شهر است؛ مدیرعاملی که همین چند ساعت پیش خبر انتصاب رسمی او رسانه ای شد و این در حالی است که هنوز فضاسازی ها در شبکه های اجتماعی ادامه دارد.

سخن از انتصاب محمد مهدی احمدی- داماد محسن رضایی (دبیر پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام و معاون اقتصادی حال حاضر رئیس جمهور) است که به تازگی به عنوان مدیرعامل بانک شهر انتخاب شده است.

مدیری که همواره پشت سر او حرف و حدیث های فراوانی بوده است و برخی منتقدان بر این باور هستند که احمدی پیشرفت خود در حوزه اقتصاد و مدیریت را نه مدیون تخصص خود بلکه مدیون روابط فامیلی با دکتر رضایی و دو شخص سیاسی دیگر است!

احمدی که در سال ۸۵ به مدت سه سال مدیر اداری و پشتیبانی بیمه ملت بوده و در سال ۸۸ سمت مشاور مدیرعامل این بیمه را برعهده داشت، در ادامه به عنوان مشاور مدیرعامل بانک پارسیان فعالیت مدیریتی و اقتصادی خود را ادامه داد و از سال ۹۳ به عضویت هیات مدیره بانک شهر درآمد.

احمدی سپس به عنوان معاون ارزی وامور بین الملل  بانک شهر برگزیده شد و از سال ۹۹ قائم مقام مدیرعامل بانک شهر بوده است.

جدا از رزومه کاری محمد مهدی احمدی- فارغ التحصیل اقتصاد بازرگانی در مقطع کارشناسی از دانشگاه شهید بهشتی است که تحصیلات کارشناسی ارشد خود را در دانشگاه تهران و در رشته علوم اقتصادی ادامه داد و دارای دکترای اقتصاد است.

فردی که گفته می شود در زمان فعالیت او در بانک شهر به عنوان معاون ارزی و امور بین الملل از سال 97 تا کنون، این بانک رتبه اول ارائه خدمات ارزی را در میان بانک های کشور به خود اختصاص داده بود.

همانطور که اشاره شد، صرف نظر از رزومه کاری و تحصیلات، آنچه این روزها به ویژه در فضای مجازی بیشتر خودنمایی می کند، انتقاد از چرایی انتصاب مهدی احمدی به عنوان مدیرعامل بانک شهر آن هم بخاطر داماد محسن رضایی بودن است.

وحیدی اشتری- یکی از کاربران توئیتری در همین رابطه و با انتقاد از این انتصاب نوشت: معلوم نیست تاریخ ورود آقای مهدی احمدی، مدیر عامل جدید بانک شهر به مجموعه‌های مالی شهرداری تهران در دهه ۹۰ به “داماد محسن رضایی شدن” خودش مربوط است یا “عروس قالیباف شدن” همشیره‌. برای پیشرفت در وضع فعلی، هم اینکه داماد چه کسی می‌شوید مهم است، هم اینکه دامادتان چه کسی می‌شود!

کاربر دیگری نیز در توئیتر نوشت: آدرس غلط: داماد محسن رضایی مدیر عامل بانک شهر شد! آدرس درست: برادرِ عروسِ محمد باقر قالیباف مدیر عامل بانک شهر شد. آدرس درست‌تَر: سید مهدی احمدی، زمانی واردِ بانک شهر شد که قالیباف شهردار تهران بود.

برخی کاربران نیز با اشاره به اینکه محسن رضایی- معاون اقتصادی رئیس جمهور آبان ماه سال جاری گفته بود در آذرماه خبر خوشی در حوزه اقتصاد برای مردم داریم، به انتصاب دامادش به عنوان مدیرعامل بانک شهر پرداخته اند و به طور مثال در این باره یک کاربر نوشت: خبر خوب محسن رضایی محقق شد. خوشبختانه خبر خوبی که محسن رضایی برای آذر ماه به ملت ایران وعده داده بود به حقیقت پیوست: حکم مدیرعاملی مهدی احمدی، داماد محسن رضایی در بانك شهر امضا شد.

کاربر دیگری نیز در این باره و با انتقاد از این انتصاب نوشت: مهدی احمدی مدیرعامل بانک شهر فقط داماد محسن رضایی نیست. مهدی احمدی برادر همسر الیاس_قالیباف فرزند محمدباقر قالیباف هم هست.

همانطور که اشاره شد، عمده انتقادات پیرامون چرایی انتصاب مهدی احمدی به عنوان مدیرعامل بانک شهر به واسطه نسبت او به عنوان داماد محسن رضایی و همینطور نسبت خواهر او به عنوان عروس محمدباقر قالیباف مطرح می شود.

از آنسو نیز برخی کاربران به حمایت از این انتصاب پرداخته اند و با نگاهی دیگر به مسئله نگاه کرده اند.

آنها به رزومه، سوابق اجرایی و تحصیلات احمدی اشاره کرده اند و با تأکید بر اینکه بانک شهر بانکی دولتی و یا حاکمیتی نیست که برای انتصاب مدیرعامل آن بتوان با رابطه مسیرها را طی کرد، بیان کرده اند که ۹ شهرداری کلان شهر کشور سهامدار اصلی این بانک هستند و بیش از ۳۰ درصد سهامش متعلق به سهامداران خرد است و طبق اساسنامه بانک‌های خصوصی، هیأت مدیره آن توسط سهامداران در مجمع سالیانه انتخاب شده و نصب مدیر عامل بانک با رأی هیات مدیره صورت میگیرد و نه سفارش و روابط فامیلی یا هر روش دیگری.

سایت خبری تابناک نیز در همین باره با انتقاد از برخی رویکردهای انتقادی که مدعی شده از سردلسوزی نیست، نوشت: این رویکردها از سر دلسوزی نیست که اگر این گونه بود، نمی‌شد به انتصاب فردی که سال‌ها در حوزه اقتصاد تحصیل و فعالیت کرده و قریب ۱۵سال در حوزه بانک و بیمه فعال بوده و مدارج مختلف را طی کرده خرده‌ای گرفت و کوشید روند قانونی انتخاب مدیرعامل بانک که در قانون اندیشیده شده و با دقت نظر زیاد اجرایی می‌شود را زیر سوال برد، آن هم در شرایطی که می‌دانیم بانک شهر “دولتی” نیست.

به هر صورت و فارغ از انتقادها و حمایت ها، همانطور که اشاره شد اکنون محمد مهدی احمدی در یک مسیر و ساز و کاری که در قانون و اساسنامه ها به آن اشاره شده است، مدیرعاملی بانک شهر را بر عهده گرفته است.

اکنون و در چنین شرایطی به نظر لازم است قضاوت در مورد درست و یا غلط بودن هر کدام از دیدگاه ها را به زمان محول کرد.

به این معنا که اگر در آینده نزدیک و نچندان دور، بانک شهر در حوزه های مختلف به ویژه مالی با چالش های جدی رو به رو شد، این معنایش آن خواهد بود که مدیرعامل جدید نه از روی شایستگی بلکه از روی رابطه و رانت به این سمت رسیده است و شایستگی سمتی که بر عهده گرفته را ندارد.

اما اگر از آنسو زمان نشان داد که احمدی زمینه ساز تحولاتی شگرف در بانک شهر شده و تغییرات جدی در دستاوردهای مالی و دیگر رسالت هایی که بر عهده دارد، رقم زده است، این یعنی او گزینه شایسته ای برای این سمت بوده که منتقدان در حق او به درستی به قضاوت ننشسته اند.

2
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. اس س گفت:
    موافقم ۲

    باسلام
    ما که سی سال در صنعت خودرو کارکردیم با مدرک فوق لیسانس . حتی گروه شغلی ما را هم ندادند چه رسیده به پست / . جای شکرش باقی است که که نه پارتی داشتیم و نه سفارش و نه تلفن . بنابراین بدهکار هیچکس نبوده و فقط طلبکار هستیم طبکار از جانبازی بدون نتیجه . طلبکاری از حضور درجنگ و استفاده ان برای دیگران . طلبکاری بخاطر تهمت ها و بخاطر تحقیرها …….

  2. زهرا گفت:

    درود بر شما ایشون خیلی خوبن خداخیرش بده من همیشه دعاش،میکنم دردش بخوره تو جون روسای قبلی آقای احمدی واقعا بانک شهر رو احیا کرد .خدا هرچی میخواد تو دنیا و آخرت میلیون برابرش رو بهش بده خدا خودش و خانواده اشو حفظ کنه الهی هزارساله بشه الهی خیر بچه هاشو ببینه الهی هرچی خیر و برکت الهی هست به سمت خودش و خانواده اش روانه بشه خدا اجدادش بیامرزه خدا به اجدادش بهشت عطا کنه الهی که همچین نسلی به جا گذاشتن

دیدگاهتان را بنویسید