جزییات معافیت مالیاتی نقل و انتقال سهام

    کد خبر :1001589
معافیت مالیاتی نقل و انتقال سهام

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، مصوبه هیات وزیران موضوع آیین نامه اجرایی بند (د) تبصره (19) ماده واحده قانون بودجه سال 1402 کل کشور پیرامون معافیت مالیاتی نقل و انتقال سهام را جهت اجرا به ادارات کل امور مالیاتی سراسر کشور ارسال کرد.

در بخشنامه ابلاغی محمدهادی سبحانیان خطاب به ادارات کل امور مالیاتی سراسر کشور آمده است: به پیوست تصویر تصویب نامه شماره ۳۳۱۶۱/ت ۶۱۲۳۱ هـ مورخ ۱۴۰۲/۰۲/۳۰ هیات وزیران، موضوع آیین نامه اجرایی بند (د) تبصره (۱۹) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، برای اجرا ارسال می شود. مقتضی است تبصره (۱) ماده (۴) تصویب نامه مذکور مورد توجه قرار گیرد.

بر این اساس، طبق ماده دو این آیین‌نامه به منظور اجرای تکالیف قانون اشخاص مشمول (صندوق‌های بازنشستگی کشوری، لشگری و تامین اجتماعی و دستگاه‌های اجرایی که عناوین آنها در قانون و پیوست‌های آن درج شده و دارای اعتبار از محل مصارف عمومی دولت هستند.) می‌توانند درخواست تخصیص اعتبار از محل واگذاری سهام و سهم‌الشر که متعلق به دولت و شرکت‌های دولتی در بنگاه‌های مشمول واگذاری را به سازمان ارائه کنند.

براساس ماده سه این آیین‌نامه، سازمان در چارچوب قوانین و مقررات مربوط اعتبار ردیف‌های متناظر مصوب مربوط را به اشخاص مشمول از محل واگذاری سهام و سهم‌الشر که متعلق به دولت و شرکت‌های دولتی در بنگاه‌های مشمول واگذاری با رعایت ماده ۳۰ قانون برنامه و بودجه کشور تعیین می‌کند.

طبق ماده ۴ وزارت امور اقتصادی و دارایی از طریق سازمان خصوصی سازی موظف است مطابق اعتبار تعیین شده توسط سازمان پیشنهاد تعیین سهام قابل واگذاری را با همکاری اشخاص مشمول ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه به هیات وزیران ارائه و در صورت تصویب ظرف سه ماه نسبت به قیمت‌گذاری انعقاد قرارداد و واگذاری سهام اقدام کند.

طبق تبصره یک ماده چهار نقل و انتقال سهام موضوع این آیین‌نامه از مالیات نقل و انتقال سهام معاف است. همچنین طبق تبصره دو قیمت نهایی سهام شرکت‌های موضوع این آیین‌نامه مطابق آیین‌نامه اجرایی شیوه‌های قیمت‌گذاری بنگاه‌ها و نحوه اعمال شیوه‌های مذکور در همین چارچوب – مصوب ۱۳۸۷ – شورای عالی اجرای سیاست‌های اصل کلی قانون اساسی و سایر قوانین و مقررات مربوط با تصویب هیات واگذاری تعیین می‌شود. طبق تبصره سه چنانچه قیمت نهایی سهام بیشتر/ کمتر از ارزش برآوردی در تصویب‌نامه موضوع ماده ۴ این آیین‌نامه باشد حسب مورد تعدیلات لازم با پیشنهاد سازمان خصوصی سازی و تصویب هیات واگذاری اعمال خواهد شد.

ایران جیب

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید