جزییات آغاز به‌کار تاکسی هوایی در فرودگاه مهرآباد از بهمن‌ماه

    کد خبر :768871

فرودگاه‌های تهران (مهرآباد و امام‌خمینی) آماده تردد ایرتاکسی‌ها می‌شود و آن‌طور که عضو کمیته هوانوردی عمومی شرکت فرودگاه‌ها اعلام کرده پروژه ایرتاکسی بهمن‌ماه امسال در چهار مسیر در فرودگاه مهرآباد به بهره‌برداری آزمایشی می‌رسد.

به گزارش ایرنا، توسعه هوانوردی عمومی با هواپیماهای سبک و کوچک با عنوان «ایرتاکسی» سال‌های زیادی است که جزو برنامه‌های دولت بوده و حالا به گام‌های نهایی برای راه‌اندازی در دو فرودگاه تهران نزدیک می‌شود.

«ایر ‌تاکسی» اصطلاح کلی است که برای انواع هواپیماهای دربستی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

«ایر ‌تاکسی» یا همان تاکسی هوایی، هواپیمای سبک یا حتی فوق‌ سبک است و می‌تواند با حداقل ظرفیت ممکن که چیزی در حدود ظرفیت یک تاکسی یا اتوبوس معمولی است در مسیرهای کوتاه جابه‌جا شود.

هواپیمای معمولی موجود در ناوگان هوایی کشور به دلیل وجود برخی محدودیت‌ها در هر فرودگاهی امکان نشست و برخاست ندارند، اما تاکسی‌های هوایی با ابعاد و وزن کم و قابلیت کنترل بالا می‌تواند در بسیاری از فرودگاه‌های کوچک نشست و برخاست کند.

«آرمان بیات» عضو کمیته هوانوردی عمومی شرکت فرودگاه‌ها روز شنبه درباره جزییات راه‌اندازی ایرتاکسی در فرودگاه مهرآباد گفت: ایرتاکسی بخشی از حمل‌و نقل هوایی کوچک است که بسترسازی آن با تسهیل‌گری و رفع موانع بازدارنده در حال انجام است.

وی افزود: ایرتاکسی که در مسیرهای کوتاه و غیربرنامه‌ریزی شده و به صورت دربستی با هواپیمای کوچک انجام می‌شود، به‌طور کلی مناسب فرودگاه‌های جنوب و مناطق نفت‌خیر است که از تراکم فرودگاهی زیادی برخوردار است.

به گفته بیات، طرح عملیات ایرتاکسی از بهمن‌ماه امسال و در فرودگاه مهرآباد تهران به مرحله بهره‌برداری آزمایشی خواهد رسید تا فرصتی برای بررسی آسیب‌ها و چالش‌های احتمالی حین فرآیند عملیاتی، ایجاد و نسبت به رفع آنها اقدام شود.

عضو کمیته هوانوردی عمومی شرکت فرودگاه‌ها خاطرنشان‌کرد: از آنجایی که این نوع فعالیت‌ها از سال ۵۹ مغفول مانده و تاکنون به دلایلی همچون فقدان وجود داده‌های عملیاتی، تجاری و اقتصادی، بخش خصوصی فضای این نوع از کسب و کار را سرشار از ریسک می‌داند و به سرمایه‌گذاری در زمینه ایرتاکسی اعتمادی ندارد، دولت در نظر دارد این طرح را به صورت آزمایشی با ناوگان کوچک در فرودگاه مهرآباد تهران اجرا کند.

وی ادامه‌داد: در برنامه‌ریزی انجام شده ضمن افتتاح اپرون هواپیماهای کوچک (محل پارک هواپیما) و آشیانه تعمیرات مرکز وارسی پروازی و خدمات هوایی در فرودگاه بین‌المللی مهرآباد با ناوگان کمتر از ۹ و چهار صندلی، بهره‌برداری آزمایشی انجام خواهد شد.

بیات درباره تفاوت ایرتاکسی و سایر پروازها، گفت: این نوع خدمات مبتنی بر تقاضای بازار بوده و بر خلاف ایرلاین‌ها، مسیر و مقصد پرواز توسط مشتریان مشخص خواهد شد که در شعاع عملیاتی فرودگاه مهرآباد، مقاصدی چون اراک، زنجان، سمنان و شاهرود تحت پوشش خدمات قرار خواهد گرفت.

وی یادآورشد: حمل و نقل هوایی کوچک و هوانوردی عمومی، هسته اصلی صنعت هوانوردی در حوزه تصدی و موثر در اقتصاد فرودگاهی و زنجیره تامین و ایجادکننده شبکه پروازی مویرگی است که با ناوگان کمتر از ۱۹ صندلی قابلیت انجام داشته و مسبب افزایش بهره‌وری شرکت‌های هواپیمایی بزرگ یا ایرلاین‌ها در افزایش ضریب اشغال صندلی است که می‌تواند با ایجاد مسیر و دسترسی سریع هوایی، فرودگاه‌های کوچک و کمتر برخوردار را از طریق فرودگاه‌های بزرگتر به کشور متصل کند.

وضعیت پروژه ایرتاکسی در فرودگاه امام(ره)

بهمن‌ماه پارسال بود که احداث ساختمان ایرتاکسی توسط شرکت هواپیمایی «پویا» در فرودگاه امام خمینی‌(ره) کلید خورد. آن زمان شرکت هواپیمایی پویا با هدف ساخت و راه‌اندازی ایرتاکسی تصمیم به احداث ساختمان ایرتاکسی در فرودگاه امام خمینی(ره) گرفت و با تحویل زمینی به مساحت تقریبی ۶۰ هزار مترمربع در محوطه فرودگاه هدف خود را اجرایی کرد.

هفته گذشته شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی به نقل از معاون اقتصادی خود از نزدیک شدن به زمان تردد ایرتاکسی‌ها در فرودگاه امام و راه‌اندازی پروژه تاکسی‌هوایی (ایرتاکسی) در این فرودگاه با سرمایه‌گذاری ۱۱۰ میلیارد تومانی و ظرفیت جابجایی ۵۹ مسافر خبر داد.

این پروژه با سرمایه‌گذاری پویا ایر به ارزش یک‌هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال شروع شده است و در صورت کسب مجوز از سازمان هواپیمایی به‌زودی با طی مراحل ساخت و تجهیز، بهره‌برداری از این پروژه در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی‌(ره) آغاز می‌شود.

شرکت هواپیمایی پویا اکنون ۶ فروند هواپیما از نوع آنتونف، ایلوشین، امبرائر و چلنجر دارد که از این تعداد، دو فروند هواپیما در زمینه آمبولانس هوایی، یک فروند در زمینه اطفای حریق و یک فروند چلنجر در زمینه ایرتاکسی فعال است.

قرار است دو فروند هواپیمای «امبرائر» با ظرفیت ۵۰ نفر و یک فروند «چلنجر ۶۰۴» با ظرفیت ۹ نفر خریداری و در کوتاه مدت از سه فروند به چهار فروند افزایش یافته و توان و ظرفیت مجموعه را افزایش خواهد داد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید