جزئیات خدمات‌رسانی به زائران پیاده رضوی

    کد خبر :632389

در بسته خبری امشب به جزئیات اخبار اعلام آمادگی دستگاه‌های استانی و شهری برای پذیرایی از زائران رضوی پرداخته شده است.

همزمان با ایام دهه پایانی ماه صفر و فرارسیدن سالروز شهادت امام رضا علیه السلام خیل عظیم محبان اهل بیت علیهم السلام از راه‌های دور و نزدیک برای زیارت این امام رئوف راهی مشهد می‌شوند و به همین مناسبت شهروندان، نهادها و سازمان‌های مختلف شهر بهشت نیز به میزبانی از این زائران پیاده می‌پردازند.

 

آماده‌باش معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد برای خدمت‌رسانی به زائران

 

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: همه ما باید دست‌به‌دست هم دهیم تا زائری که به مشهد می‌آید، آسایش و آرامش بیشتری داشته باشد و با خاطره خوش از مشهد برود.

 

علیرضا صحراگرد با بیان اینکه مشهد شهر مناسبت‌ها است و روزی در مشهد نیست که مناسبتی نداشته باشیم، افزود: متناسب با این فضا، باید شهرداری مشهد آمادگی لازم را جهت پذیرایی از این مهمانان ویژه داشته باشد.

 

وی مطرح کرد: بیش از 5 هزار و 600 نفر نیروی پاکبان، در سطح شهر آماده‌باش برای خدمت‌رسانی هستند و شهرداران مناطق نیز آمادگی لازم را دارند و تمهیداتی اندیشیده‌اند.

 

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری مشهد با اشاره به اینکه در تمام محورهای ورودی از جمله کلات، سرخس، میامی و تپه‌سلام بیش از ۲۳۰ نفر نیرو از ۶ صبح تا ۴ بعدازظهر خدمت می‌کنند تا زیر پای زائران را تمیز کنند، گفت: خوردوهای حمل زباله هم حضور دارند و فضای مناسب‌تری را با آب‌پاشی به‌صورت روزانه فراهم کرده‌ایم تا عبورومرور را آسان‌تر کنیم.

 

صحراگرد عنوان کرد: استفاده از سرویس‌های بهداشتی در طول مسیر، مدنظر قرار گرفته و تقریباً سه هزار و 800 چشمه سرویس‌بهداشتی در شهر وجود دارد که عمده این سرویس‌ها در سطح منطقه ثامن است و به‌صورت دائمی فعالیت دارند.

 

وی ادامه داد: بیش از ۵۰ دوش آب گرم حمام برای اولین‌بار در ورودی‌های شهر قرار دادیم تا اگر زائری بیاید و نیازی به حمام داشته ‎باشد، بتواند استفاده کند، در تمام محورها این دوش‌ها هستند و آماده بهره‌برداری‌اند.

 

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری مشهد با اشاره به اینکه بیش از ۱۸۰ مخزن حمل پسماند را جانمایی کرده‌ایم که برای ما کار را آسان‌تر کند، بیان کرد: ماشین‌های حمل پسماند به صورت آماده‌باش هستند، مقرری در این ایام بیشتر شده و در پیرامون معابر حرم، ماشین‌آلاتی را تعیین کرده‌ایم که به صورت آماده ‎باش به صورت مستمر کار را انجام دهند و به شکلی برنامه‌ریزی‌ شده هیچ ضایعات و پسماندی روی زمین نماند.

 

صحراگرد در خصوص مراکز اسکان و تأمین آب غیرشرب مواکب بین‌ راهی اظهار کرد: در جاده نیشابور، قوچان و دیگر موارد آب غیرشرب تأمین شده و از این حیث مشکلی نیست.

 

وی در خصوص فضاآرایی در سطح شهر عنوان کرد: روی پل‌ها بیش از ۳۵۰ پرچم به رنگ مشکی درآمده و در سازمان میادین بیش از ۶۰ شمسه جانمایی شده است.

 

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری مشهد افزود: کلیه اکیپ‌های سدمعبر در سطح شهر فعال هستند، متکدیان و سطح شهرسامان‌دهی می‌شوند و به گرم‌خانه‌ها منتقل شوند.

 

شهرداری در خدمت‌رسانی به زائران باتجربه‌تر شده است

 

عضو هیأت‌ رئیسه شورای اسلامی مشهد هم در خصوص اقدامات شهرداری برای این دهه، گفت: شهر مشهد مهمان دارد، بنابراین شهرداری بنا دارد که شهر را آماده کند و تمیز و مرتب باشد، ما در زمینه ایستگاه استقبال از زائر کارهایی انجام دادیم، زیرساخت‌هایی نیز آماده شده تا سرویس‌های طول مسیر و امکانات ورودی‌های شهر را آماده کنیم.

 

شهناز رمارم بیان کرد: باید مردم را توانمند و هدایت کنیم تا مشارکت مردمی بیش‌تری داشته باشیم، شهروند یعنی مشارکت مردمی، بنابراین حرکت باید از پایین با مسؤولان باشد.

 

وی گفت: شهرداری با توجه به اینکه تجاربی را از سال‌های گذشته کسب کرده، امسال خدمات بهتری ارائه می‌دهد، زیرا هر سال آسیب‌شناسی خدماتی که داشته را انجام داده و به‌طور طبیعی نواقص آن را برطرف کرده، بنابراین امسال می‌تواند با دست پر و با تجربه بهتر خدمات مناسب‌تری را ارائه دهد.

 

عضو هیأت‌ رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: سال گذشته بخش‌های مردمی قوی‌تر از شهرداری بودند، این امیدوارکننده است که مردم خود تولی‌گری این موضوع را برعهده دارند و خودجوش به مهمان‌های امام رضا(ع) سرویس می‌دهند، هر چقدر شهرداری سهم خود را کمرنگ‌تر و سهم مردم را پررنگ‌تر کند، موفق‌تر است.

 

خدمت‌رسانی مردم خوزستان، مازندران و گلستان به زائران پیاده امام‌رضا(ع) در منطقه ثامن

 

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه ثامن مشهد گفت: ایستگاه‌های استقبال از زائر از سایر استان‌ها از جمله مازندران، خوزستان، گلستان و شهرهای غربی داریم که به کمک ما آمدند تا میزبان زائران باشند.

 

مهدی دانشمند در خصوص اقدامات منطقه ثامن برای این ایام، اظهار کرد: منطقه ثامن با وجود اینکه به لحاظ وسعت، محدوده کوچک‌تری نسبت به سایر مناطق دارد اما با توجه به وجود بارگاه امام رضا(ع) به‌ویژه در ایام پایانی ماه صفر که ایام شهادت امام رضا(ع) است زائران زیادی دارد.

 

وی افزود: بنابراین می‌طلبد که همکاران ما در حوزه‌های مختلف اعم از فرهنگی، شهرسازی، فضای سبز، خدمات شهری و فنی عمران که در طول سال به صورت 24 ساعته فعال هستند، در این ایام اکیپ‌های ویژه‌ای را تعیین کنند تا با حجم گسترده میزبان زائران باشیم، تدابیری در حوزه‌های مختلف مانند خدمات شهری، فضای سبز و موارد دیگر نیز دیده شده است.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه ثامن مشهد بیان کرد: در حوزه معاونت فرهنگی اجتماعی با توجه به سیاست‌های شورای شهر و شهرداری به‌ویژه حوزه معاونت گردشگری و زیارت، فعالیت‌هایی در محورهای مختلف تعیین شده، از جمله اسکان زائران که از روز شنبه میزبان اسکان زائران از شهرستان کاشمر در مجموعه ورزشی وحدت هستیم و اکنون آمادگی لازم برای پذیرش را داریم، هماهنگی و مشارکت با سایر ایستگاه‌های خدمت‌رسان که به‌صورت مردمی اداره می‌شود، با تدابیر لازم در موقعیت و مکان‌یابی‌های مناسب صورت می‌گیرد.

 

را‌ه‌اندازی 20 ایستگاه مردمی استقبال از زائران در منطقه 8 شهرداری

 

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه ثامن مشهد گفت: بالغ بر 20 ایستگاه داریم که در آنها خود مردم خدمت متفاوتی را ارائه می‌دهند و سه ایستگاه نیز به صورت ویژه و به صورت حمایتی و مشارکتی فعالیت می‌کنند، برای اولین بار در ایستگاه خیابان شهید نواب صفوی بین نواب صفوی 11 و 13، خادمان ما بانوان هستند.

 

مهدی دانشمند خاطرنشان کرد: تکیه‌های شهرستان جهرم استان فارس سه سال است که به مشهد می‌آیند و در فضای بسیار مناسب و بزرگ خدمات گسترده‌ای را ارائه می‌دهند، این تکیه در خیابان هفده شهریور شمالی 9، نبش شهدای حج 1 قرار دارد که از شام شهادت امام حسن مجتبی(ع) و رحلت حضرت رسول اکرم(ص) خدمت‌رسانی به زائران را شروع می‌کنند.

 

وی ادامه داد: ایستگاهی از سایر استان‌ها از جمله مازندران، خوزستان، گلستان و شهرهای غربی نیز داریم که به کمک ما آمدند تا میزبان زائران باشند، فعالیت‌های فرهنگی نیز داریم. در حوزه اسکان به جز مواردی که در توان ما و در اختیار شهرداری بود، از مردم به ویژه شورای اجتماعی محلات نیز دعوت کردیم و آن‌ها نیز اماکنی را آماده کردند تا در این ایام میزبان خوبی برای آن‌ها باشیم.

 

هماهنگی بین بخشی دستگاه‌های امنیتی و اجرایی در دهه پایانی صفر

 

رئیس اداره هماهنگی مناسبت‌ها و آموزش شهروندی شهرداری مشهد از آموزش متولیان ایستگاه‌های صلواتی مشهد در دهه آخر صفر جهت بالا بردن کیفیت بهداشت و امنیت در ایستگاه‌ها خبر داد.

 

عطیه نیک جوانی با اشاره به اینکه پاکبانان به‌صورت شبانه‌روزی مشغول پاکسازی مبادی ورودی شهر و خیابان‌های شهر مشهد هستند، یادآور شد: امنیت روانی و جسمانی زائران برای ما اهمیت زیادی دارد به همین دلیل برای افزایش کیفیت امنیت و بهداشت آن‌ها تدابیری اندیشیده شده است.

 

وی افزود: در جلسه آموزشی مسؤولان ایستگاه‌های صلواتی دهه پایانی صفر در مشهد، آموزش‌های لازم از جمله رعایت نکات ایمنی و امنیتی ایستگاه‌های صلواتی زائران و متولیان ایستگاه‌های صلواتی ارائه شد.

 

رئیس اداره هماهنگی مناسبت‌ها و آموزش شهروندی شهرداری مشهد با بیان اینکه امسال در رابطه با مسائل بیوتروریسم هماهنگی خوبی با هیئات مذهبی صورت پذیرفته، افزود: به همین منظور افرادی تحت عنوان «پلیس یار رضوی» با پوشش مخصوص مسؤول انسجام و انتظام هیأت‌ها هستند.

 

نیک جوانی ادامه داد: زائران و مجاوران در صورت مشاهده هرگونه مزاحمت‌های احتمالی و ناهنجاری‌ها مراتب را به پلیس و مراکز انتظامی نزدیک به موکب اطلاع دهند.

 

تهیه 150 گزارش تصویری و 3 هزار فریم عکس از خدمت رسانی به زائران پیاده

 

سرپرست مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی گفت: همزمان با ایام دهه پایانی ماه صفر، پوشش رسانه‌ای گسترده اعم از خبر و تصویر در دستور کار مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی قرار گرفت.

 

مهدی رضوی کیا با اشاره به اقدامات رسانه‌ای این مرکز در ایام دهه پایانی ماه صفر اظهار کرد: در این ایام جهت پوشش حداکثری رسانه‌ای، ستاد مستندسازی متشکل از همکاران رسانه ای در مشهد و خادمیاران از سراسر کشور تشکیل شده است.

 

وی با اشاره به فعالیت شبانه روزی 15 خبرنگار در مدیریت خبر و رسانه آستان قدس رضوی، بیان کرد: 20 نفر از خادمیاران فعال در حوزه خبر و تصویر از استان‌های تهران، اصفهان و یزد با تجهیزات کامل تصویری اعم از دوربین، لنز، هلی کم و سایر تجهیزات در این ایام به بارگاه منور رضوی مشرف می‌شوند و کار تصویربرداری از مراسم و عزاداری‌ها را برعهده دارند.

 

سرپرست مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی پوشش ویژه پیاده روی زائران بارگاه منور رضوی و خدمت‌رسانی آستان قدس رضوی به این زائران در محورهای اصلی سرخس، نیشابور، کلات و قوچان را از دیگر اقدامات مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی عنوان کرد و افزود: بخشی از این تیم‌های رسانه‌ای در جاده‌ها و بخشی نیز در حرم مطهر به انعکاس و پوشش رسانه‌ای می‌پردازند.

 

رضوی‌کیا ادامه داد: برنامه‌های دهه پایانی ماه صفر از روز اربعین آغاز شده و تا روز شهادت امام رضا(ع) ادامه دارد، یکی از برنامه‌های ویژه این ایام مراسم خطبه‌خوانی و شام غریبان است که به‌صورت ویژه از شبکه‌های مختلف تلویزیونی پوشش تصویری و خبری داده می‌شود.

 

وی در ادامه تهیه 150 گزارش تصویری و 3 هزار فریم عکس را از دیگر برنامه‌های تدارک دیده شده ویژه این ایام برشمرد و خاطرنشان کرد: گزارشی از پیاده روی زائران در محورهای سرخس، نیشابور، کلات و قوچان با عنوان «در مسیر بهشت» در این ایام تهیه می‌شود که خدمت‌رسانی آستان قدس رضوی به مردم روستای جمالده، موکب‌ها و خدمات بنیاد سلامت به زائران پیاده را به نمایش می‌گذارد.

 

 

به گزارش رکنا،سرپرست مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی تصریح کرد: در این ایام از عکاسان پیشکسوت کشوری دعوت شده است تا ضمن حضور در مراسم عزاداری و سوگواری در حرم مطهر، حال و هوای این بارگاه منور را برای دلدادگان و ارادتمندان به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به تصویر بکشند.

 

رضوی‌کیا اظهار کرد: پوشش تصویری و خبری مراسم عزاداری زائران عرب، آذری و اردو زبان نیز از دیگر برنامه‌های تدارک دیده شده این مرکز در ایام دهه پایانی ماه صفر است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید