جزئیات اولیه از آمار حضور مردم پای صندوق‌های رأی/ بالاترین مشارکت در کدام استان رقم خورد؟

    کد خبر :819924

جمعه‌ای که گذشت برای مردم ایران اسلامی یک جشن بزرگ بوده است، از حضور زوج‌هایی که ۲۸ خرداد را برای زندگی مشترک برگزیدند تا رأی اولی‌هایی که شوق حضور را با شعور در هم آمیختند. ایرانی‌ها تا سحر پای صندوق‌های رأی بودند و جای جای کشورمان صحنه‌های زیبایی از مشارکت و حضور ثبت شده است.

در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا حدود ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر رأی واجد شرایط رأی دادن بودند که یک‌میلیون و ۳۹۲ هزار و ۱۴۸ نفر رای اولی محسوب می‌شدند.

به گزارش مهر؛ با توجه به در جریان بودن شمارش آرا در استان‌های مختلف کشورمان آمار اولیه از مشارکت در استان‌های مختلف توسط مراجع رسمی منتشر و در جدول زیر تجمیع شده است. این آمار به‌مرور تکمیل و به‌روزرسانی می‌شود.

اعلام مشارکت ملت در استان‌ها توسط مراجع رسمی

مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری ایلام از مشارکت ۶۳ درصدی مردم ایلام در انتخابات ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰ خبر داده است.

محمود قاسم نژاد رئیس ستاد انتخابات گیلان هم با اشاره به شرکت یک میلیون و ۱۳۲ هزار و ۲۶۹ نفر در انتخابات ریاست جمهوری، گفت: این میزان مشارکت ۵۶.۹۳ درصد گیلانیان در این انتخابات بوده است.

قاسم نژاد به مشارکت گیلانیان با بیان اینکه میزان مشارکت مردم در انتخابات شوراهای شهر و روستا نیز به همین اندازه است، گفت: یک میلیون و ۱۲۱ هزار و ۴۴۸ نفر در ششمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا شرکت داشتند.

وی اضافه کرد: در انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه آستانه اشرفیه هم ۵۲ هزار و ۸۶۷ نفر معادل ۶۰.۹۰ درصد مشارکت داشتند.

هادی حق شناس استاندار گلستان هم اظهار کرد: بیش از ۸۰۰ هزار تعرفه در گلستان مصرف شده که نشان از مشارکت نزدیک به ۶۱ درصد مردم استان در انتخابات است.

رئیس ستاد انتخابات استان اصفهان نیز از مشارکت ۴۴ درصدی مردم استان در انتخابات ۲۸ خرداد سال ۱۴۰۰ خبر داد.

دبیر ستاد انتخابات خراسان شمالی گفت: ۶۳.۳۸ درصد واجدان شرایط خراسان شمالی در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شورای شهر و روستا شرکت کردند. رجایی نیا گفت: ۴۲۶ هزار و ۳۲۰ نفر رأی خود را به صندوق‌ها انداختند.

رئیس ستاد انتخابات استان هرمزگان از حاجی آباد به عنوان صدرنشین مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ هرمزگان نام برد. علی رئوفی مجموع آرای مأخوذه در هرمزگان را ۶۹۱۴۰۷ عنوان کرد و افزود: میزان مشارکت مردم ۵۸.۱۱ درصد تا این ساعت است.

رئیس ستاد انتخابات خراسان رضوی گفت: بیش از دو میلیون و ۵۲۰ هزار نفر از مردم خراسان رضوی یعنی نزدیک به ۵۵ درصد واجدان شرایط در انتخابات ۱۴۰۰ شرکت کردند.

منوچهر حبیبی رئیس ستاد انتخابات استان قزوین در گفت‌وگو با مهر افزود: تا ساعت ۶ صبح شنبه ۲۹ خرداد میزان مشارکت جمع بندی شده در شعب بالغ بر ۴۹۲ هزار و ۸۱۵ نفر بوده است. وی با بیان اینکه آمارها گویای این است که مردم استان قزوین حضور پررنگی داشته اند عنوان کرد: این میزان آمار گویای مشارکت ۵۳ درصدی مردم قزوین در پای صندوقهای رأی است.

رئیس ستاد انتخابات چهارمحال و بختیاری هم از مشارکت ۵۳ درصدی مردم این استان در انتخابات ۲۸ خرداد خبر داد.

احمد ترحمی رئیس ستاد انتخابات استان یزد افزود: خوشبختانه بیش از ۵۸ درصد نرخ مشارکت یزد در انتخابات بود که این آمار بالاتر از میانگین مشارکت در سطح کشور بوده است.

رئیس ستاد انتخابات مازندران هم شمار شرکت کنندگان در پای صندوق‌های رای در استان را حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر اعلام کرد. حسین حسن نژاد میزان مشارکت مردم استان را در پای صندوق‌های رأی بیش از ۶۰ درصد ذکر کرد و گفت: مشارکت مردم استان مطلوب بوده است.

مدیرکل سیاسی و انتخابات کهگیلویه و بویراحمد از مشارکت ۶۲ درصدی مردم این استان در انتخابات ۱۴۰۰ خبرداد. فتاح محمدی افزود: از جمعیت ۵۵۰ هزار نفری واجد شرایط در کهگیلویه و بویراحمد، ۳۳۹ هزار ۴۷۳ نفر در انتخابات شرکت کردند.

رئیس ستاد انتخابات استان کرمان از مشارکت ۶۰ درصدی مردم کرمان در انتخابات خبر داد و گفت: در این زمینه جزو استان‌های اول کشور هستیم.

رئیس ستاد انتخابات استان لرستان نیز آمار مشارکت مردم این استان در انتخابات را ۴۸ درصد اعلام کرد.

آمار غیر رسمی اعلام شده نشان از مشارکت ۵۲ درصدی مردم استان سمنان در انتخابات شورای شهر و ریاست جمهوری دارد همچنین نتایج در برخی شهرها و روستاها مشخص شده است.

 

جدول آمار مشارکت در استان‌های مختلف کشور

 

وضعیت مشارکت در استان‌های مختلف کشور

استان درصد مشارکت
اصفهان ۴۴ درصد
ایلام ۶۳ درصد
چهارمحال و بختیاری ۵۳ درصد
خراسان رضوی ۵۴.۵۹ درصد
خراسان شمالی ۶۳.۳۸ درصد
سمنان ۵۲ درصد
قزوین ۵۳ درصد
کرمان ۶۰ درصد
کهگیلویه و بویراحمد ۶۲ درصد
گلستان ۶۱ درصد
گیلان ۵۶.۹۳ درصد
لرستان ۴۸ درصد
مازندران ۶۰ درصد
هرمزگان ۵۸.۱۱ درصد
یزد ۵۸ درصد

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید