جدال لفظی میان سران و مقامات ارشد احزاب ترکیه

    کد خبر :195885

سران و مقامات ارشد احزاب ترکیه با متهم کردن یکدیگر به اقدامات مجرمانه، دیکتاتوری، ارتباط با کودتاچیان و تخلفات اجرایی و مالی، به واقع مبارزات پیش از موعد خود را برای انتخابات سال 2019 ریاست جمهوری ترکیه در رسانه های خبری آغاز کرده اند.

مرال آکشنر رهبر حزب تازه تاسیس ‘نیک’ ترکیه در مصاحبه ای با خبرنگار روزنامه سوزجو اظهار کرد: حکومت ترکیه در حال تربیت و تجهیز یک نیروی شبه نظامی وفادار به خود در اردوگاه های استان توکات و استان قونیه است.
وی مدعی شد: این شبه نظامیان وفادار به حکومت برای زمان انتخابات آماده می شوند که اگر نتایج مطلوب اردوغان نبود، دست به آشوب و اغتشاشگری بزنند.
وی تاکید کرد: این اردوگاهها باید از طرف مراجع قضایی و امنیتی مورد تحقیق و تفحص قرار بگیرد و نتایج آن به اطلاع ما برسد.
وی دربارۀ احتمال برگزاری انتخابات زود هنگام اظهار کرد: اردوغانی که من می شناسم، انتخابات ریاست جمهوری را پیش از انتخابات محلی برگزار خواهد کرد و این کار را در روز 15 جولای خواهد کرد.
وی مدعی شد: اردوغان هرگز انتخابات محلی را پیش از انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی برگزار نخواهد کرد، زیرا حزب عدالت و توسعه در انتخابات محلی آرای کمتری کسب خواهد کرد و من پیش بینی می کنم انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی روز 15 جولای 2018 همزمان با دومین سالگرد کودتای نافرجام برگزار خواهد شد.
در ادامه اتهامات آکشنر علیه اردوغان مبنی بر تربیت نیروهای آشوبگر در اردوگاههای توکات و قونیه، پروفسور امید اوزداغ، معاون حزب نیک نیز در سخنانی گفت: یک جریان مرموز مسلح در ترکیه در حال شکل گیری است.
به گزارش ایرنا و به نقل از وبسایت خبری روزنامه سوزجو، پروفسور امید اوزداغ با حضور در میزگرد سیاسی شبکه تلویزیونی هالک تی وی با اشاره به تشکیل یک جریان شبه نظامی از شهروندان عادی در ترکیه اظهار کرد: یک جریان مسلح در حال شکل گیری است به طوری که در 23 ماه اخیر 2 میلیون و 300 هزار مجوز خرید اسلحه صادر شده است که این آمار رسمی بسیار نگران کننده و وحشتناک است.
وی تصریح کرد: روند آموزش های نظامی به شهروندان عادی فقط در استان های توکات و قونیه نبوده بلکه در جای جای ترکیه کمپ های موقت تاسیس شده و در این خصوص گزارش هایی به نیروهای ژاندامری نیز مخابره شده است.
اوزداغ مدعی شد: نیروهای ژاندارمری به منظور بررسی بیشتر به این اردوگاهها مراجعه کرده اند اما یک جریان سیاسی اجازه تفحص و برخورد بیشتر را نمی دهد.
وی تاکید کرد: نیروهای مشروع مسلح در ترکیه مشخص است و ارتش، پلیس، ژاندارمری و میت از آن جمله هستند و به همین علت، به غیر از اینها، هیچ گروهی حق مسلح شدن ندارد.
ماهر اونال سخنگوی حزب عدالت و توسعه نیز اظهارات مرال آکشنر و معاونش مبنی بر آموزش دسته های شبه نظامی در برخی اردوگاه های خاص توسط دولت ترکیه را بی اساس و مصداق آتش افروزی توصیف کرد.
وی در خصوص حزب نیک اظهار کرد: معتقدم حزب حرکت ملی بر پایه دعا بنا شده و دو نگاه در این حزب در یک جا جمع بود و به همین دلیل خداوند کمک کرد و با انشعاب از این حزب، حزبی به نام نیک تاسیس شد و یک زن رهبر آن شد.
به نقل از وبسایت خبری حریت، مرال اکشنر امروز در خصوص اعلام حمایت دولت باغچه لی از اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری گفت: شاید ما اقدام باغچه لی را نپسندیم اما این تصمیم اوست و باید به رفتار رهبر حزب حرکت ملی احترام گذاشت.
کمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خواه خلق ترکیه نیز در مصاحبه با شبکه سی.ان.ان تورک اظهار کرد: سربازانی که در شب کودتای نافرجام 15 جولای 2016 به خیابان آمدند، تنها به وظیفه نظامی خود تحت امر فرمانده خود عمل کردند و به همین دلیل گناهی مرتکب نشدند.
وی تاکید کرد: باید مشخص شود به چه دلیلی سربازان محاکمه می شوند و چرا در شب کودتا سر یک سرباز بریده شد در حالی که حکومت با محاکمه سربازان و تایید قتل آن سرباز در شب کودتا، به ترویج خشونت و بی قانونی می پردازد.
قلیچدار اوغلو بیان کرد: روزنامه نگاران، دانشجویان، استادان دانشگاه و مدیران انجمن های مدنی در زندان هستند و وضعیتی که اکنون در ترکیه با آن رو به رو هستیم، مبارزه با گروه گولن نیست بلکه مبارزه با دموکراسی و مخالفان دولت است.
به نقل از وبسایت خبری روزنامه جمهوریت، رهبر حزب جمهوری خواه خلق ترکیه همچنین در سخنانی در کنگره حزب خود در استانبول گفت: هیچ شهروندی در این کشور امنیت جانی و مالی ندارد و پس از کودتای نافرجام 15 جولای 2016 و اعلام حالت فوق العاده، ترکیه دیگر یک کشور دموکراتیک نیست.
وی افزود: اگر اعضای پارلمان، رهبران اجتماعی و روزنامه‌نگاران یک کشور زندانی باشند، دموکراسی‌ در آنجا وجود ندارد.
قلیچدار اوغلو همچنین به تغییر قضات پروندۀ وی به اتهام ‘اهانت به رئیس جمهوری ترکیه’ انتقاد کرد و گفت: تصمیم یک قاضی، ریاست جمهوری را ناراحت کرد و به همین دلیل آن قاضی را شبانه تغییر دادند تا شاید قاضی دیگری مرا در این اتهام محکوم کند.
وی همچنین به برکناری شهردار آتاشهیر از سوی وزارت کشور و تشکیل پرونده های قضایی علیه اعضای حزب جمهوری خواه خلق اشاره کرد و خطاب به دولت گفت: شما نمی توانید سر سوزنی تخلف مالی و اخلاقی از ما پیدا کنید.
به نقل از وبسایت اینترنتی روزنامه بیرگون، ولی آغ بابا معاون رهبر حزب جمهوری خواه خلق با حضور در کنگره استانی حزب متبوع خود در شهر کاستامونو گفت: جامعه کنونی ترکیه بیش از گذشته به سوی ارزش های آتاتورک می رود و در سال 2019 تفکری بر اداره ترکیه حاکم خواهد شد که بر پایه ارزش های فکری آتاتورک استوار باشد.
وی اظهار کرد: اردوغان و باغچه لی از وضعیت کنونی جامعه ترکیه باخبرند و می دانند که در انتخابات آتی برنده نخواهند شد و به همین دلیل از ترس به یکدیگر چسبیده اند و آواز ائتلاف سر می دهند.
به نقل از وبسایت اینترنتی روزنامه صباح، بینالی یلدریم نخست وزیری ترکیه نیز با حضور در کنگره استانی حزب عدالت و توسعه در شهر کریک قلعه، به اظهارات قلیچدار اوغلو مبنی بر حمایت از سربازان شب کودتا واکنشی تند نشان داد و گفت: ای قلیچدار اوغلو تو چه طور جرات می کنی از سربازان کودتاچی حمایت کنی؟ آیا حمله آنها به مردم بی دفاع را در شب کودتا ندیدی؟ چه طور چشمهایت را به جنایت سربازان گولنی علیه ملت ترکیه بسته ای؟
وی افزود: بله تو ندیدی و چشمهایت را بستی چرا که در شب کودتا در خانه ای مخفی پناه بردی و تا صبح در آنجا ماندی.
به نقل از وبسایت اینترنتی روزنامه خبر تورک، رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه هم در کنگره استانی حزب عدالت و توسعه در شهر کاستامونو به سخنان قلیچدار اوغلو واکنش نشان داد و در سخنانی گفت: قلیچدار اوغلو در کنار شهیدان نیست بلکه همراه و در کنار قاتلان است.
وی بیان کرد: ای قلیچدار اوغلو تو از جنس چه آدمی هستی که شهادت 251 نفر و جانبازی 2 هزار و 193 نفر را در شب کودتای نافرجام 15 جولای 2016 ندیدی.
اردوغان تاکید کرد: رهبر حزب جمهوری خواه خلق شهادت 34 شهروند بی دفاع ما در مقابل پل استانبول را ندیده گرفته و از قاتلان این شهروندان دفاع می کند، شرم بر تو باد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید