اطلاعاتی از نسل بعدی جت جنگنده نیروی هوایی ارتش آمریکا/ عکس

    کد خبر :804853

این هواپیما شبیه به جت جنگنده ای به نظر می رسد که برای پرواز با سرعت زیاد و رادارگریزی همه جانبه شکل گرفته است. درک اندازه آن دشوار است، اما می تواند بزرگتر از جنگنده اف-22 باشد.

پاییز گذشته، نیروی هوایی ارتش آمریکا فاش کرد که یک جت جنگنده جدید را در مدت زمان فقط یک سال طراحی، ساخته و آزمایش کرده است. این جنگنده مرموز بخشی از برنامه “سلطه هوایی نسل بعدی” (NGAD) است که توسط نیروی هوایی ارتش آمریکا برای تکمیل و در نهایت جایگزینی جنگنده اف-22 رپتور طراحی شده است.

به گزارش عصر ایران؛ فراتر از تایید وجود این هواپیما و استفاده از مهندسی سبک F1، نیروی هوایی ارتش آمریکا اطلاعات چندانی را درباره نسل بعدی جت جنگنده خود منتشر نکرد. اما به تازگی تصویری از طرحی مفهومی از یک جت جنگنده منتشر شده است که تحت برنامه NGAD شکل گرفته است. آیا این تصویر می تواند نمایی از هواپیمای جنگنده جدید مرموز نیروی هوایی ارتش آمریکا باشد؟

تصویر بالا در صفحه 55 گزارش سالانه نیروی هوایی ارتش آمریکا که به تازگی منتشر شد، ظاهر شده است. این تصویر یک جت جنگنده بزرگ به شکل لوزی دارای ورودی های بزرگ هوا برای پیشرانه روی بال هواپیما که در دو سمت کابین قرار دارند را نشان می دهد. این جایگذاری ورودی های هوا می تواند آنها را از دید راداری از پایین پنهان نگه دارد. همچنین، این هواپیما دارای دو پیشرانه، کابین خلبان حبابی و دو سکان (پایدارکننده) عمودی است که می توانند روی بال ها جمع شوند.

در گزارش نیروی هوایی ارتش آمریکا آمده است:

“سلطه هوایی نسل بعدی یک برنامه پیشرفته برای توسعه پلتفرم های ضد نفوذ هوایی با آگاهی چند دامنه ای، ارتباطات انعطاف‌پذیر با قابلیت انتقال سریع، و خانواده ای یکپارچه از توانایی هاست که به عنوان مکملی برای هواپیماهای جنگنده اف-35، اف-22، نیروهای مشترک و شریک به منظور برتری هوایی طراحی شده است.”

تصویر منتشر شده از هواپیمای جدید به قابلیت آماده کردن دوباره هواپیما با تسلیحات و پیشرانه های بروزرسانی شده اشاره دارد. در کنار هواپیما سه نسخه از موشک های هوا به هوا، ارابه فرود، و پیشرانه هایی با برچسب وی-1، وی-2 و وی-3 دیده می شود. هواپیماهای جنگنده مدرن به طور مداوم سلاح های جدید را دریافت می کنند، اما آماده کردن دوباره یک هواپیما با پیشرانه های جدید به طور معمول بسیار پیچیده در نظر گرفته می شود.

نیروی هوایی ارتش آمریکا جت جنگنده مرموز خود را با فناوری مهندسی دیجیتال طراحی کرده است تا به طور قابل توجهی مدت زمان توسعه هواپیمای جدید را کوتاه کند. مهندسی دیجیتال شامل استفاده از ابزارهای مدل سازی و شبیه سازی مجازی می شود. توانایی نسل آینده جت جنگنده نیروی هوایی ارتش آمریکا برای دریافت سریع بروزرسانی های جدید و پیچیده ممکن است تا حدودی به دلیل مهندسی دیجیتال باشد.

پس، آیا این تصویر طرحی از یک هواپیمای نسل آینده مناسب توسعه و تولید است؟ در واقع، این هواپیما شبیه به جت جنگنده ای به نظر می رسد که برای پرواز با سرعت زیاد و رادارگریزی همه جانبه شکل گرفته است. درک اندازه آن دشوار است، اما می تواند بزرگتر از جنگنده اف-22 باشد.

پیکربندی یکپارچه بدنه و بال موجب ایجاد حجم داخلی زیادی می شود که می تواند برای ذخیره سوخت و تسلیحات در داخل بدنه هواپیما استفاده شود. طبق گزارشات، نیروی هوایی ارتش آمریکا در پی جنگنده ای با برد پروازی زیاد برای همراهی با بمب افکن ها در ماموریت های نفوذ عمیق است. از این رو، جت جنگنده به میزان سوخت زیادی نیاز دارد.

سکان های عمودی تاشو رادارگریزی هواپیما هنگام پرواز در ارتفاع کم را افزایش خواهد داد، اما چرا اصلا به آنها نیاز است؟ استفاده از این سکان های عمودی نسبت به حذف آنها احتمالا فوایدی مانند افزایش مانورپذیری یا بهره‌وری سوخت را به همراه خواهد داشت.

نسل بعدی جت جنگنده نیروی هوایی ارتش آمریکا به تنهایی کار نخواهد کرد. در طرح مفهومی، دو خط عمودی از قسمت دماغه هواپیما به سمت بالا هدایت شده اند که می تواند نشان دهنده اتصال به ماهواره و گره های ارتباطی هوابرد باشد. این به خلبان جت جنگنده نسل بعدی ارتش آمریکا اجازه می دهد به جریانی از داده ها از نیروی های خودی، دیگر هواپیماهای نیروی هوایی و ناوشکن های نیروی دریایی دسترسی داشته باشد و بدون این که رادار یا دیگر سامانه های حسگر خود را روشن کند از میدان نبرد تصویربرداری کند. این آگاهی چند دامنه ای است که نیروی هوایی ارتش آمریکا به آن اشاره می کند.

نمی توان به طور قطع دانست که آیا این تصویر از نسل آینده جت جنگنده نیروی هوایی ارتش آمریکا واقعی است یا خیر. به نظر می رسد این تصویر نوع هواپیما و توانایی هایی که نیروی هوایی قصد دارد در اختیار داشته باشد را به تصویر می کشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید