جبران تصمیم اشتباه با تصمیم اشتباه دیگر توسط سازمان سنجش/ تعویق آزمون ارشد، دیگر برای سازمان سنجش دغدغه نیست

    کد خبر :830700
آزمون کارشناسی ارشد

آزمون کارشناسی ارشد در گروه های مختلف آزمایشی در حالی قرار است در روزهای پایانی هفته جاری برگزار شود که بسیاری از داوطلبان بخاطر شکل گیری موج پنجم کرونا در ایران در پی تعویق آن هستند؛ مطالبه ای که از قرار معلوم سازمان سنجش به آن اهمیتی نمی دهد و بنا دارد آزمون مورد اشاره را در موعد مقرر برگزار کند.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست- عزم راسخ مسئولان سازمان سنجش کشور برای برگزاری آزمون کارشناسی ارشد در روزهای پایانی هفته جاری در حالی مشاهده می شود که از آنسو آنها در خرداد ماه سال جاری و در شرایطی نسبتاً بهتر از وضعیت کنونی شیوع کرونا در کشور زمان برگزاری آزمون را به تعویق انداخته بودند!

در رابطه با شرایط فوق توضیح اینکه بر اساس جدول زمان‌بندی فرایندها در دفترچه کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۰ مقرر شده بود که این آزمون در تاریخ‌های ۶ و ۷ خرداد برگزار شود.

با این همه در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ سازمان سنجش آموزش کشور در اطلاعیه‌ای از تعویق زمان برگزاری آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۰ خبر داد و طی اطلاعیه در همین رابطه اعلام کرد: «به اطلاع متقاضیان آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته  سال ۱۴۰۰‌ می‌رساند با توجه به تصمیم جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونادر تاریخ ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ و به دلیل حاد شدن شرایط انتشار بیماری کرونا، این آزمون در تاریخ‌های ۵، ۶ و ۷ خرداد ماه ۱۴۰۰ برگزار نمی‌شود و برگزاری آزمون مذکور به تاریخ‌های ۶، ۷ و ۸ مرداد ماه ۱۴۰۰ موکول شده است.»

اگرچه در تاریخ اعلام تعویق زمان کنکور کارشناسی ارشد سال 1400 شمار قربانیان و مبتلایان به ویروس کرونا در ایران افزایش یافته بود و به طور مثال در تاریخ 18 اردیبهشت ماه شاهد مرگ 283 هموطن بابت ابتلا به این ویروس و نیز شناسایی 13576 مبتلای جدید بودیم، اما در روزهایی که قرار بود آزمون برگزار شود ولی به تعویق افتاد، آمارها حکایت از کاهش شتاب شیوع ویروس در ایران داشت.

به صورت مشخص و در تاریخ 6 خرداد ماه شمار قربانیان روزانه ویروس کرونا در ایران 165 نفر و تعداد افراد مبتلای جدید 9994 نفر اعلام شد؛ آماری که نشان می داد به نسبت روز و هفته های قبل تر در این ایام شرایط کشور مطلوب تر بوده است.

توضیح دیگر اینکه اگر کنکور کارشناسی ارشد در تاریخ تعیین شده برگزار می‌شد، دهه اول تیر نتایج اولیه آن هم اعلام می‌شد و تاکنون تکلیف چند برابر ظرفیت کد رشته محل‌های بورسیه یا دارای شرایط خاص هم مشخص شده بود.

در شرایطی که سازمان سنجش برگزاری آزمون ارشد در هفته اول خرداد را مستند به شرایط بد کرونایی کشور در هفته سوم اردیبهشت ماه به تعویق انداخت، حالا و در شراطی که موج پنجم کرونا به جریان افتاده و هنوز آمار ارقام ترسناک این ویروس در ایران فروکش نکرده است، سازمان سنجش مصمم است تا آزمون را در تاریخ اعلام شده یعنی روزهای 6، 7و 8 مرداد ماه برگزار کند.

در همین رابطه و بر اساس اطلاعاتی که در سایت سازمان سنجش وجود دارد، این آزمون در تاریخ روز‌های اعلام شده، یعنی نوبت صبح روز‌های چهارشنبه ۶ مرداد ماه، پنجشنبه ۷ مرداد ماه و جمعه ۸ مرداد ماه سال ۱۴۰۰ و براساس اطلاعات مندرج روی کارت شرکت در آزمون رشته امتحانی مربوط برگزار خواهد شد.

این تصمیم سازمان سنجش حالا مورد انتقاد بسیاری از داوطلبان و خانواده های آنها قرار گرفته است و آنها با این استدلال که اگر به واسطه شرایط بد کرونایی اردیبهشت ماه آزمون هفته اول خرداد به تعویق افتاد، حالا و به واسطه شرایط بد کرونایی مرداد ماه باید آزمون مجدد به تعویق بیافتد، مخالف برگزاری آن در زمان های مقرر هستند.

این اعتراضات البته مخالفانی نیز دارد و از آنسو نیز بسیاری از داوطلبان به ویژه آنهایی که نگران تعهد خدمت سربازی خود هستند، معتقدند که آزمون باید رأس زمان مقرر برگزار شود.

به هر صورت سازمان سنجش اکنون در یک تناقض آشکار به واسطه اتخاذ سیاست های اعلامی قرار گرفته است و آن اینکه اگر به واسطه آمار کرونایی کشور در نیمه اردیبهشت لازم بود آزمون نیمه اول خرداد به تعویق بیافتد، اکنون نیز که شرایط به مراتب بدتر است، باید تصمیم مشابهی اتخاذ می شد.

البته به نظر نمی رسد این بار سازمان سنجش بنایی بر تعویق مجدد آزمون داشته باشد و اینجاست که می توان تأکید کرد مسئولان سازمان سنجش برای جبران یک تصمیم اشتباه خود نسبت به اتخاذ یک تصمیم اشتباه دیگر اقدام  کرده اند.

16
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. روزبه فراهانی گفت:

    بابا تورو خدا کمکمون کنین من مادرم ام اس داره خودم به درک بگیرم بمیرم راحت بشم از دست این همه دیوانگی

  2. صدرا گفت:

    لطفاااا از مسئولین پیگیری کنید.
    صدای اعتراض ما رو که نمیشنوند. جان ما و خانواده هامون بازیچه تصمیمات سلیقه ای مسئولین نیست.
    امروز تعداد مبتلاها رکورد زد ولی میخواهند آزمونی با ۷۰۰ هزار داوطلب را برگزار کنند

  3. محمد گفت:

    دو هفته پیش من ازمون دادم … کجا ؟ شش هفت تا سوله که هر سوله دارای ۳۰۰ تا ۴۰۰ داوطلب بود … تازه اونموقع ۸۰ هزار نفر جمعیت ازمون کشور بود الان ده برابره … میتونم ادرس بدم برید ببینید دنشگاه فنی حرفه شهید چمران اهواز … اقایون چندتا میز و دفتر بهشون رسیده انگار نه انگار جان مردم رو دست مایه کار خودشون کردن … این سیاست اصلا توی حکومت اسلامی با مصالح مرسله نمیگنجه . قانون اساسی هم تاکید به این موضوع داره

  4. علی گفت:

    برای من و امثال من که شاید تلاش کافی نداشتن خرداد و مرداد زیاد فرقی نمی کنه .اما به نظر من کنکور رو به تعویق بندازن و در نهایت از ترم دو دانشجو بگیرن تا حداقل افرادی که چند ماه زحمت کشیدن و مطالعه کردن بدون استرس امتحان بدن

  5. محمدی گفت:

    اقا یکی به داد دل ما برسه
    نکنید نکنید نکنید
    #تعویق_کنکور_ارشد

  6. سمیه گفت:

    سلام دقیقا همینطور
    لطفا اگه پیگیر هستید بگید بذارند آخر مرداد

  7. حسنی گفت:

    مسئولینی که جان ما و خانواده هامون براتون اهمیتی نداره،من نزدیک دوساله به خاطر دیابت مادرم خونه نشینم شما به سلامتیه افراد فکری نمیکنید؟به خدا واگذارتان میکنم
    #تعویق_کنکور_ارشد

  8. محمدهادی جعفرزاده گفت:

    رتبه یک دنیا تو ابتلای روزانه
    تعطیلی تهران…
    برگزاری ارشد!(مافیای سنجش)

  9. سینا رضایی گفت:

    اصرار به برگزاری کنکور در این شرایط در حالیکه کرونا در شدیدترین مسری ترین حالت خود قرار داره و روزانه ۳۰۰ نفر از افراد رو از دست میدیم از بی کفایتی های بیشمار نامسئولین کشور و قطعا تضمین منافع اونها آب میخوره.
    انتخابات که برگزار شده این دولتم به آخرش رسیده شما هم خودتو بزن به نشنیدن آقای نامسئول//:

  10. سامان ایزدی گفت:

    وقتی واسه تعویق کنکور سراسری بال بال میزدیم بچه های ارشد خوشحال بودن اگه ما آزمون بدیم پیک پنجم راه میفته و خودشون تعویق میگیرن و میرفتن توی کمپین های عدم تعویق شرکت میکردن…
    زدید ضربتی ضربتی نوش کنید

  11. مهدی گفت:

    ی سری ادم دیوانه دارن این مملکتو اداره میکنن ، خودشون هم نمیدونن چکار کنن ، فقط با جون مردم بازی میکنن .

  12. Zynbmir گفت:

    من هیچی نخوندم تعویق کنکور لطفا

  13. پریا جوادی گفت:

    با سلام، تعویق کنکور باعث آسیب به نظام آموزشی میشه. این جمله یه جوکه. در حال حاضر که امروز ۳۵۷ بر اثر کرونادلتا فوت شدن . مطمئن باشید از فردا هم که کنکور ارشد با جمعیت بیشتر از ششصدهزار نفر برگزار بشه آمار فوتی ها به پونصد نفر هم خواهد رسید. هیچ کجای دنیا نمیان نظام آموزشیو ترجیه بدن به فوت چندین هزار داوطلب.

    چندین روزه ما داوطلبین و خانواده هامون از استرس و نگرانی روز و شب نداریم. ما چیکار کنیم؟ اگر بریم ریسک مرگو پذیرفتیم. اگر هم نریم یکسال عقب می مونیم. به والله قسم برگزاری کنکور ارشد با این حجم از آدم یک جنایته.

  14. صبا فضلی گفت:

    تورو خدا کنکور و ۱ ماه به تاخیر بنداز ید

  15. ساناز جوادی گفت:

    واقعا خنده دار نیست که سیستم اعلام داوطلبای دارای کرونا فقط تا ۳۰ تیر کار میکرد.یعنی بقیه باید با کرونا هماهنگ میکردن که یا نیا یا بذار بعد کنکور بیا…تمومش کنین این مسخره بازی رو چطور میتونین بعد ارشد سرتون رو راحت رو زمین بذارین و بخوابین وقتی باعث ابتلا و مرگ چندین هزار نفر میشین
    #تعویق_کنکور_ارشد

  16. سحر گفت:

    بی شک سلامتی مهم تر از ارشدی است که بعده اتمامش بیکار خواهند موند

دیدگاهتان را بنویسید