جایزه فرانتس کافکا به میلان کوندرا رسید

    کد خبر :747813

اکتوالیته نوشت انجمن فرانتس کافکا در پراگ که بنیانگذار جایزه ادبی فرانتس کافکاست از سال ۲۰۰۱ هر سال این جایزه را به نویسنده‌ای معاصر برای خلق اثر ادبی هنری فوق‌العاده اهدا می‌کند. علاوه بر این‌که برنده این جایزه باید کتابی منتشر کرده باشد که بیانگر کلام و اندیشه فرانتس کافکا، نویسنده معروف اهل چک باشد. حالا در سال ۲۰۲۰ میلان کوندرا، نویسنده چکی‌تبار فرانسوی برنده این جایزه شده است.

میلان کوندرا سال ۱۹۲۹ در برنو چک‌اسلواکی متولد شد. برخی از آثار مهم نویسنده «سبکی تحمل‌ناپذیر هستی» که حالا ۹۱ سالگی را پشت سر می‌گذارد در زمره مهم‌ترین آثار ادبیات کلاسیک قرن بیستم به شمار می‌آیند. کوندرا از سال ۱۹۷۵ در فرانسه زندگی می‌کند و از دهه ۳۰ میلادی آثارش را به زبان فرانسوی می‌نویسد.

سال ۱۹۷۹ دولت وقت چکسلواکی تابعیت کوندرا را لغو کرد و آثار این نویسنده در زادگاهش ممنوع اعلام شد. کوندرا دو سال بعد موفق شد تابعیت فرانسوی بگیرد. با این حال در سال گذشته میلادی جمهوری چک تابعیت زادگاه کوندرا را پس از ۴۰ سال به او بازگرداند و سفیر چک در فرانسه این اقدام را بازگشتی نمادین برای بزرگ‌ترین نویسنده جمهوری چک توصیف کرد و حالا کسب این جایزه بیش از پیش بر این بازگشت نمادین تاکید می‌کند.

کوندرا که بیستمین برنده جایزه فرانتس کافکا به شمار می‌آید در سال‌های اخیر کمتر در اماکن عمومی ظاهر و یا حاضر به مصاحبه با رسانه‌ها شده است. ولادیمیر زلزنی، رئیس بنیاد کافکا گفته که توانسته روز ۲۰ سپتامبر با بیستمین برنده این جایزه صحبت کند و کوندرا به او گفته که این جایزه برایش افتخار مهمی محسوب می‌شود چرا که کافکا یکی از نویسندگانی بوده که او همیشه بسیار تحسینش می‌کرده است. رئیس بنیاد کافکا همجنین اشاره کرد که مجموعه آثار کوندرا سهم مهم و تاثیرگذاری در فرهنگ چک دارد و امروز به بیش از ۴۰ به زبان نیز ترجمه شده است.

به گزارش ایبنا،سال گذشته پیر میشون، نویسنده فرانسوی برنده جایزه کافکا در سال ۲۰۱۹ شد. این جایزه ده هزار دلاری همراه یک مجسمه برنز که نماد کوچکی از مجسمه فرانتس کافکا در شهر پراگ است و یک دیپلم افتخار هر سال به برنده اهدا می‌شود. جایزه کافکا پیش از ازین به چندین نویسنده اهل جمهوری چک از جمله ایوان ورنیش، ایوان کلیما، واسلاو هاول، دنیلا هودروا و نیز نویسندگان بین‌المللی از جمله فیلیپ‌ راث، هروکی موراکامی، پیتر هاندکه و مارگارت اتوود تعلق گرفته بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید