جانشین دبیر مجمع تشخیص: دولت ها ناسالم ترین مدیر هستند/صنعت خودرو از سیاسی کاری رنج می برد

  • سیاسی
  • جمعه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۱۱:۲۳
    کد خبر :711067

اقتصاد ایران با دو واقعیت کاهش درآمدهای نفتی، بحران اقتصادی کرونا مواجه است. از این رو این سوال مطرح است که دولت برای کنترل اقتصاد و اداره کشور چه سیاستی را باید در پیش گیرد. دکتر رضا روستا آزاد، جانشین دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در این خصوص معتقد است راه حل اساسی حل مشکلات کنونی جهش تولید و رفع موانع بر سر تولیدکنندگان است.

وی در گفتگو با خط بازار، گفت: اگر موانع بر سر تولید برطرف شود، جهش 10 برابری را در اقتصاد شاهد خواهیم بود که این موضوع مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا را نیز برطرف خواهد کرد.

روستا آزاد با بیان اینکه ما در کشور همه چیز اعم از سرمایه، تکنولوژی، نخبه و نیرو کارآمد داریم، گفت: وقتی که این عوامل می خواهند در کنار هم تولید و کسب و کاری را آغاز کنند با یک بروکراسی فرسایشی، طولانی و پیچیده ای مواجه می شوند.

وی افزود: این فرآیند بروکراسی، نه تنها منجر به تولید و رونق نمی شود بلکه سرمایه های مادی و انسانی را فراری می دهد.

رئیس سابق دانشگاه شریف گفت: انتظار از دولت این است که با رفع موانع تولید، از کسب و کارها حمایت کند.

روستا آزاد با مقایسه محیط کسب و کار ایران با چین خاطر نشان کرد: در چین اصلا فرقی نمی کند که سرمایه گذار چینی باشد یا غیرچینی. در کشور چین برخلاف ایران به محض اینکه کسی به دنبال تولید در چین باشد، فرآیند تخصیص مجوزها، تسهیلات و زیرساخت ها در کمترین زمان مهیا می شود.

جانشین دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: متاسفانه کسب و کار در ایران شبیه یک شوخی است و هیچ برنامه مدونی برای تسهیل موانع وجود ندارد.

روستا آزاد در پاسخ به این سوال که بهبود وضعیت صنعت خودرو چقدر می تواند به جهش تولید و رونق اقتصاد کمک کند، گفت: این صنعت جز صنایع پیشرو است و اگر در مسیر درست حرکت کند می تواند آثار بسیاری را در اقتصاد به جا گذارد

وی با انتقاد از حضور ناکارآمد دولت ها در صنعت خودرو گفت: دولت ها ضعیف ترین ناکارآمدترین و ناسالم ترین مدیر در اقتصاد هستند و همین امر سبب شده تا شاهد سیاسی کاری در صنعت خودرو باشیم.

روستا آزاد با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص توسعه خصوصی سازی در کشور گفت: خصوصی سازی واقعی در صنعت خودرو قطعا بایستی در دستور کار قرار گیرد البته برخی از سیاسیون به دلیل منافعی که دارند در مقابل آن مقاومت می کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید