آغاز تلاش‌ها برای بهره برداری از منافع جام جهانی توسط ایران؛ آیا توافقات ایران و قطر اجرایی خواهد شد؟

    کد خبر :900508
جام جهانی قطر

پس از مخالفت سال گذشته فیفا با پیشنهاد ایران برای میزبانی جزایر ایرانی از مسابقات جام جهانی قطر، ایران تلاش دارد از ظرفیت‌هایی که برگزاری این بازی‌ها در حوزه گردشگری ایجاد می‌کند، بهره‌برداری کند.

بازتاب– مدیرکل توسعه گردشگری خارجی، «لیلا اژدری» از موافقت وزارت امور خارجه با لغو ویزای متقاضیان سفر به ایران از مبدأ قطر خبر داده است.

به گفته او این موافقتنامه محدود به دوران برگزاری جام جهانی است و قرار است جزئیات آن در روزهای آتی مشخص شود؛ ایران پیش‌تر هم آمادگی خود را برای اسکان تماشاچیان جام جهانی اعلام کرده بود.

رئیس‌جمهور نیز از ضرورت بهره‌گیری بر ظرفیت‌های گردشگری برگزاری جام جهانی در قطر تأکید کرده بود؛ بر این اساس در جریان سفر «جاسم السلیطی»، وزیر راه قطر به جزیره کیش و دیدار او با «رستم قاسمی»، وزیر راه، مسکن و شهرسازی ایران، توافقاتی برای تسهیل حمل و نقل هوایی و دریایی بین دوحه و کیش به امضا رسیده است.

به گفته قاسمی، قرار است شرکت‌های هواپیمایی ایرانی نقش مهمی در انتقال مسافران از جزیره کیش به دوحه و برعکس داشته باشند. قاسمی افزود برای اجرایی شدن این توافق‌ها، هماهنگی میان وزارت امور خارجه، وزات ورزش و جوانان و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ضرورت دارد.

هم‌زمان، «حمید سجادی»، وزیر ورزش و جوانان از مذاکرات با قطر برای میزبانی از تماشاگران جام جهانی در جزایر کیش و قشم خبر داده است.

سال گذشته ایران پیشنهاد برگزاری برخی بازی‌ها در این جزایر را مطرح کرده بود که با مخالفت فیفا روبه‌رو شده بود؛ مخالفتی که بیش از اینکه یک ناکامی محسوب شود، خیال مسئولان ایرانی را راحت کرد.

بی‌شک محدودیت‌های سرزمینی قطر، حجم بالای تماشاگران از سرتاسر جهان و ظرفیت‌های توریستی کیش و قشم، فرصت مناسبی را در اختیار ایران در دوران برگزاری بازی‌های جام جهانی ایجاد می‌کند؛ فرصت‌هایی که محدود به این دوره نخواهد بود و می‌تواند گردشگران را از سراسر جهان به ایران جذب کند.

از سوی دیگر چنانچه به توسعه روابط حمل و نقل با قطر با چشم‌انداز بلند مدت نگاه شود، امکانات مناسبی را برای توسعه بنادر جنوبی ایران، به ویژه در استان بوشهر فراهم می‌کند.

باید دید آیا ساختار بروکراتیک و دست و پاگیر ایران قادر است از روابط مثبت میان ایران و قطر و فرصت‌های ناشی از برگزاری مسابقات جام جهانی استفاده کند یا ناهماهنگی‌ها و نگاه‌های امنیتی احتمالی، این فرصت را نیز همچون بسیاری موارد دیگر از ایران خواهد گرفت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید