ثبت رکورد تازه رشد شاخص فرابورس

    کد خبر :359354

آمارهای معاملاتی هفته گذشته فرابورس نشان می‌دهد که رشد شاخص فرابورس در هفته گذشته از ۴۲ درصد عبور کرد.

هفته معاملاتی شهریور ۹۷ در فرابورس با ثبت یک رکورد تازه برای شاخص کل و عرضه سری جدید اسناد خزانه اسلامی در بازار ابزارهای نوین مالی به پایان رسید.

به گزارش صداوسیما، بر اساس این گزارش، آیفکس ضمن رشد ۰.۲ درصدی در هفته گذشته در روز دوشنبه ۵ شهریور فتح پله ۱۵۷۸ واحدی را تجربه کرد که یک رکورد جدید محسوب می‌شود و در نهایت هفته معاملاتی خود را با ثبت ارتفاع ۱۵۵۶ واحدی به پایان رساند.
اسناد خزانه اسلامی

طی هفته گذشته و در روز چهارم شهریور ۳۳ میلیون و ۵۰۰ هزار ورقه متعلق به سری جدید اسناد خزانه اسلامی به ارزش ۳۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در نماد «اخزا ۷۰۱» که در ۲۰ آذر ۹۷ سررسید می‌شود به روش حراج در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس عرضه و هر ورقه آن ۹۲۸ هزار و ۵۰۰ ریال کشف قیمت شد.
علاوه بر این شاخص کل، حجم کل و ارزش کل معاملات فرابورس نیز بیشترین میزان خود در هفته منتهی به ۹ شهریور را در روز دوشنبه تجربه کردند. همچنین در مجموع بازارهای در این هفته ۳ هزار و ۸۳۶ میلیون ورقه به ارزش ۲۰ هزار و ۱۵۷ میلیارد ریال میان معامله‌گران دست‌به‌دست شد که خرید و فروش ۹۳۳ میلیون ورقه به ارزش ۵ هزار و ۹۵۰ میلیارد ریال در روز دوشنبه اتفاق افتاد. ضمن آنکه حجم و ارزش کل معاملات در این هفته با رشد به‌ترتیب ۴۲ و ۳۵ درصدی روبه‌رو شد.
بازار اول و دوم

از سوی دیگر، معاملات سهام در فرابورس در هفته‌ای که گذشت با جابه‌جایی ۲ هزار و ۶۰ میلیون سهم به ارزش ۷ هزار و ۷۱۱ میلیارد ریال در دو بازار اول و دوم پیگیری شد که حاکی از رشد ۴۶ درصدی حجم و رشد ۷۷ درصدی ارزش معاملات در بازار دوم بود.

بازار پایه نیز در این مدت شاهد معامله هزار و ۷۲۲ میلیون سهم به ارزش ۲ هزار و ۸۳۷ میلیارد ریال بود که رشد ۵۹ و ۷۳ درصدی حجم و ارزش معاملات را نشان می‌داد. نگاهی به آمار معاملات به تفکیک ابزارهای مالی نشان می‌دهد که در این دوره ۱۱ میلیون ورقه به ارزش ۸ هزار و ۶۳۴ میلیارد ریال در تابلو اوراق بدهی معامله شده است که از رشد ۱۶ و ۱۹ درصدی حجم و ارزش معاملات حکایت دارد.
تابلو تسهیلات مسکن

همچنین ۴۰۰ هزار ورقه به ارزش ۲۷۹ میلیارد ریال در تابلو تسهیلات مسکن و ۴۳ میلیون ورقه به ارزش ۶۹۵ میلیارد ریال در صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) معامله شده است که برخلاف ETF، معاملات تسه‌ها با رشد هفتگی همراه بود.

نگاهی به ارزش معاملات خُرد بازار سهام و اختیار سهام شامل بازارهای اول و دوم، بازار پایه، اختیار معامله خرید و فروش و SME به تفکیک گروه‌های صنعت در این هفته نشان‌دهنده صدرنشینی گروه فلزات اساسی و محصولات شیمیایی از نظر ارزش معاملات خُرد است؛ این دو گروه به‌ترتیب ۲۱ و ۱۵ درصد از ارزش معاملات خُرد را در این هفته به خود اختصاص دادند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید