تیک تاک و وی چت در آمریکا ممنوع شدند

    کد خبر :736879

این ممنوعیت که از ۴۵ روز دیگر به اجرا گذاشته می شود و با هدف محدود کردن قدرت چین در فناوری جهانی صورت می گیرد، به تنشها در رویارویی ترامپ با پکن می افزاید. در فاصله ۹۰ روز مانده به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ترامپ به چالش کشیدن چین را محور اصلی کمپین خود قرار داده است.

در پی امضای ممنوعیت اپلیکیشنهای تیک تاک و وی چت، ارزش سهام تنست هولدینگز چین که شرکت مادر وی چت است، حداکثر ۱۰ درصد سقوط کرد. ارزش یوان هم ۰.۴۰ درصد ضعیف شد که بزرگترین افت از ۲۲ ژوییه بود و به ۶.۹۷۱ یوان در برابر هر دلار رسید.

این اقدام با تلاش ترامپ برای وادار کردن فروش تیک تاک که متعلق به شرکت بایت دنس است، به یک شرکت آمریکایی همزمان شده و یک روز پس از این صورت گرفت که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا از شرکتهایی آمریکایی خواست این دو اپلیکیشن چینی را از فروشگاههای خود حذف کنند. با صدور حکم و اجرایی شدن ممنوعیت این دو اپلیکیشن، شهروندان یا شرکتهای آمریکایی که با تیک تاک و وی چت و مالکان آنها داد و ستد انجام دهند، جریمه خواهند شد.

ترامپ در حکم امضا شده علیه وی چت که چند دقیقه پس از امضای حکم مشابه علیه تیک تاک صادر شد، اعلام کرد برای حفاظت از کشورمان، به اقدام علیه تهدیدات ناشی از اپلیکیشن موبایلی تیک تاک پرداختم و اقدامات لازم برای رسیدگی به تهدید مشابه از سوی اپلیکیشن موبایلی وی چت هم ضروری است.

به گفته یک مقام آمریکایی، اقدامات علیه وی چت شامل تمامی مبادلات مربوط به این اپلیکیشن می شود اما شامل ممنوعیت گسترده شرکت تنسنت نیست. حکم صادره علیه تیک تاک تمامی مبادلاتی که شرکت بایت دنس یا زیرمجموعه اش در آن منافعی دارند را ممنوع می کند.

به گزارش ایسنا، ترامپ اوایل هفته جاری تهدید کرده بود اگر مالک تیک تاک کسب و کار آمریکایی خود را تا ۱۵ سپتامبر نفروشد، تیک تاک را ممنوع خواهد کرد. مایکروسافت سرگرم مذاکره برای خرید احتمالی تیک تاک است که در سطح جهانی بیش از دو میلیارد دلار و در آمریکا بیش از ۱۶۵ میلیون بار دانلود شده است. این شرکت نرم افزاری به خرید فعالیتهای تیک تاک در آمریکا، استرالیا، کانادا و نیوزیلند علاقمند است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، به گفته یک مقام دولت ترامپ، این احکام شامل همه مبادلات این دو اپلیکیشن در قلمرو قضایی آمریکا می شود و وزیر بازرگانی آمریکا این تحریمها را مشخص خواهد کرد. مبادلاتی که مشمول مجازات می شوند شامل خرید تبلیغات در این اپلیکیشنها و موافقت با عرضه آنها در فروشگاههای برنامه خواهند بود. این مسئله دانلود این اپلیکیشنها را مشکل ساز خواهد کرد زیرا شامل موافقت با شرایط خدمات است که توافق مالکیت معنوی میان کاربر و طراح برنامه را دربرمی گیرد.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. کامران گفت:

    خود آمریکا تحمل نداره ببینه مردمانش دارند از سایتها و نرم افزارهای سایر کشورها استفاده میکنند و بعدش به ایران میگه چرا نمیگذاره مردم از یوتیوب و تلگرام و امثالهم استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید