تکرار یک تجربه تلخ در کمین اصلاح‌طلبان؟

    کد خبر :259899

یک فعال اصلاح طلب گفت: «نگرانی از تکرار تجربه شورای شهر اول خیلی هم بی‌پایه نیست. زیرا ما تجربه تلخ شورای اول را داریم و به هیچ عنوان نمی‌خواهیم بار دیر تکرار شود اما اینگونه نیست که شواهدی دال بر این موضوع در شورای شهر دیده شود. ممکن است در برخی موارد اختلاف نظری میان اعضا باشد و این هم کاملا طبیعی است اما این به معنی اختلافات و تضادهای ریشه ای و اساسی نیست.»

احمد شیرزاد تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با فرارو در خصوص نگرانی در میان جریان اصلاح‌طلب از تکرار تجربه شورای شهر اول در شورای پنجم گفت: «به هرحال این نگرانی خیلی هم بی‌پایه نیست. زیرا ما تجربه تلخ شورای اول را داریم و به هیچ عنوان نمی‌خواهیم بار دیر تکرار شود. واقعیت این است که مقداری کج سلیقگی و اختلافاتی که میان برخی از اعضا وجود داشت موجب شده بود شرایط کاملا نابسامان و به هم ریخته باشد. البته از بیرون جریان اصلاحات هم به مشکلات شورای اول دامن زده بود. من به خوبی یادم است که رسانه‌های اصولگرا و به خصوص صدا و سیما چگونه با رندی و فرصت طلبی تمام تلاش خود را انجام می‌دادند تا بتوانند شرایط را برای جریان اصلاحات و اعضای شورای شهر وخیم‌تر کنند.»

وی ادامه داد: «آن روز‌ها یکی از سیاست‌ها اساسی صدا و سیما این بود که از اعضای شورای شهر اول علیه یکدیگر مصاحبه بگیرد و عمق اختلافات را افزایش دهد که موفقیت آمیز هم بود بالاخره شرایط به جایی رسید که شورا منحل شد. در مجموع انحلال شورای اول از بدترین خاطرات جریان اصلاحات است و به همین دلیل است که با کوچکترین اتفاق برخی نگران تکرار همان تجربه می‌شوند و به عقیده من هم نباید این مسئله را نادیده گرفت یا کم اهمیت دانست.»

شیرزاد در خصوص اینکه چگونه می‌تواند از تکرار تجربه شورای اول جلوگیری کرد گفت: «از چند طریق می‌توان مانع از تکرار آن اتفاق شد. مهمترین اقدام این است که احزاب از نظارت بر عملکرد نمایندگانشان دست برندارند. آن‌ها در برابر رای مردم موظف هستند که بر اقدامات و اظهارات و عملکرد نمایندگانشان نظارت داشته باشند. به هرحال مردم به واسطه حمایت جریانی و حزبی از افراد، به اعضای فعلی شورای شهر رای دادند لذا احزاب باید نظارت داشته باشند و به مردم پاسخگو باشند.»

او تاکید کرد: «نباید شرایط به گونه‌ای پیش برود که منافع مردم نادیده گرفته شود و برخی به واسطه منافع فردی اقداماتی برخلاف خواست و نظر مردم انجام دهند. این از مواردی است که معمولا در شورا ایجاد مشکل می‌کند و جدا از اینکه نارضایتی عمومی را به همرا دارد، باعث میشود میان اعضا اختلاف ایجاد و روز به روز عمیق‌تر شود؛ بنابراین نظارت نباید فراموش شود و احزاب به وظیفه خود عمل کنند.»

وی در پاسخ به این سوال که برخی این روز‌ها از دخالت برخی از احزاب در شورای شهر و مدیریت شهری انتقاد دارند و این در تناقض با نظارت احزاب نیست؟ اظهار کرد: «اینکه برخی احزاب از نظارت احزاب دیگر گلایه دارند به معنی درستی نظرشان نیست. باید یادمان باشد که در همه کشور‌ها وقتی برخی احزاب موفق می‌شود در بعضی نهاد‌ها ورود کنند و اعضای خود را در آنجا قرار دهند، بر عملکرد آن‌ها نظارت می‌کنند و سعی می‌کنند اهداف خود را در راستای اهداف عمومی پیش ببرند.»

این فعاال اصلاح‌طلب تصریح کرد: «این حق اخلاقی و عرفی احزاب است که بر عملکرد نماینگان خود نظارت داشته باشند تا بتواند متعاقبا به مردم نیز پاسخگو باشند. به هرحال مردم با اعتماد به احزاب و جریان سیاسی به این افراد رای داده اند و انتظار دارند آن‌ها پاسخگو باشند. اما این هم چارچوب و حد و حدود خاص خود را دارد. اگر قرار باشد نظارت احزاب تبدیل به دخالت و پیشبرد اهداف گروهی خود باشد، باید از آن جلوگیری کرد. شاید برخی دوستان که منتقد هستند، از این بابت ابراز نگرانی می‌کنند و نمی‌خواهند احزاب در تصمیمات و اقدامات دخالت کنند.»

او ادامه داد: «اگر این نظارت وجود نداشته باشد مشکلات زیادی به وجود می‌آید که مثال ساده و نزدیکش در شورای شهر قبل دیدیم. زمانی که خانم راستگو با رای خود شرایطی را ایجاد کرد که هنوز که هنوزه ما درگیر مشکلات ناشی از آن تصمیم هستیم. خب اگر در همان زمان این نظارت انجام می‌شد شاید اون رای داده نمی‌شد و آقای قالیباف در شهرداری نمیماند و امروز شهر تهران شرایط بهتری داشت؛ لذا به نظر من نظارت احزاب لازم است، اما تا جایی که تبدیل به دخالت نشود.»

این نماینده پیشین مجلس درباره اینکه آیا شباهتی میان شورای اول با پنجم وجود دارد یا خیر، عنوان کرد: «خیر. درست است که نگرانی درباره تکرار آن تجربه نابه جا نیست، اما اینگونه نیست که شواهدی دال بر این موضوع در شورای شهر دیده شود. ممکن است در برخی موارد اختلاف نظری میان اعضا باشد و این هم کاملا طبیعی است، اما این به معنی اختلافات و تضاد‌های ریشه‌ای و اساسی نیست. اما به هرحال رسانه‌های رقیب و به خصوص صدا و سیما منتظر فرصت هستند تا بتوانند این را به جامعه القا کنند که اصلاح‎طلبان در این شورا با یکدیگر اختلاف دارند و سرنوشتشان همان سرنوشت شورای اول خواهد بود آنچه که در شورای اول اتفاق افتاد این بود که اعضا در بیرون شورا علیه همدیگر اظهار نظر‌های شدید و ناراحت کننده‌ای انجام می‌دادند.»

این استاد دانشگاه با بیان اینکه عملکرد چند ماه شورای شهر تهران رضایت بخش بوده گفت: «آن‌ها طی این مدت شهردار خوبی انتخاب کردند و در مدیریت شهر هم تاثیرگذار بود و در کنار این اعضا بسیار با یکدیگر هماهنگ بودند و خوب عمل کردند. من تا اینجای کار ندیدم فردی که منتقد لیست شورا در انتخابات بودند، نسبت به مصوبات این شورا ناراحت یا نگران باشند. ضمن اینکه رابطه میان شورا و دولت هم بسیار مساعد است و این بسیار مفید خواهد بود.»

شیرزاد در پایان با اشاره به انتقاد‌ها نسبت به شورا در خصوص پذیرش استعفای محمدعلی نجفی، عنوان کرد: «به عقیده من این یک تصمیم درست بود. آن‌ها به هرحال یک بار با استعفا مخالفت کرده و نشان داده بودند که به رای مردم متعهد هستند. اما نمی‌توان یک فرد را برخلاف میل شخصی در یک سمت نگه داشت و اصرار و لجبازی نتیجه عکس می‌داد. این مشکل را شورای قبل داشت و همین لجبازی‌ها و اصرار‌های نابه جا مشکل آفرین بودند. به طور کلی امروزه در همه جای دنیا سیاست‌های مفید هستند که در مواقع لزوم انعطاف و قابل تغییر باشد. مثلا ما این لجبازی را در سیاست خارجی هم داریم و همان سیاست‌های ۴۰ سال پیش را با پا فشاری ادامه می‌دهیم؛ لذا تصمیم شورا بسیار به جا بود. زیرا شهرداری نیازمند فردی است که بتواند با علاقه و تمایل فعالیت کند.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید