سفیر ایران در ونزوئلا: نه کشتی‌ها ایرانی‌ هستند و نه مالک یا پرچم آنها ارتباطی به ایران دارد

تکذیب توقیف ۴ کشتی ایرانی توسط آمریکا

  • سیاسی
  • جمعه ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ ۱۰:۰۹
    کد خبر :738619

یک روزنامه آمریکایی مدعی شده دولت آمریکا برای نخستین بار محموله کشتی‌هایی که با نقض قوانین تحریم‌های واشنگتن اقدام به حمل سوخت ایران می‌کردند را توقیف کرده است.

روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» با گزارش این خبر افزود چهار کشتی مذکور به نام‌های «لونا»، «پاندی»، «برینگ» و «بلا» طی روزهای اخیر در آب‌های آزاد توقیف شده‌اند و اکنون در حال انتقال به سمت شهر «هیوستون» (در ایالت تگزاس) هستند.

یک مقام آمریکایی گفته که این کشتی‌ها بدون استفاده از زور نظامی توقیف شده‌اند. او از ارائه توضیحات بیشتر خودداری کرده است.

ماه گذشته دادستان‌های آمریکایی دادخواستی را برای توقیف این چهار کشتی که عازم ونزوئلا بودند صادر کرده بودند. در آن زمان گفته شده بود این چهار نفتکش با پرچم لیبری حرکت می‌کنند و متعلق به شرکت‌های یونانی هستند.

به گزارش فارس،این دادخواست بعد از آن صادر شد که ایالات متحده آمریکا یک ماه قبل‌تر در جلوگیری از انتقال بنزین ایران توسط ۵ نفتکش به ونزوئلا ناکام مانده بود.

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند هنگامی که حکم دادستان‌های آمریکایی در ماه جولای صادر شد، کشتی‌های «برینگ» و «بلا» در حال حرکت در نزدیکی سواحل «کاپ ورد» بودند. کشتی‌های «لوند» و «پاندی» هم آخرین سیگنال‌های خودشان را ماه گذشته میلادی از آب‌های عمان ارسال کردند.

در دادخواست دولت آمریکا ادعا شده یک تاجر ایرانی مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از طریق شبکه‌هایی از شرکت‌های صوری، حمل و نقل و ارسال محموله‌های سوخت به ونزوئلا را تسهیل کرده است.

با وجود این، حساب توئیتری منتسب به «حجت سلطانی»، سفیر ایران در ونزوئلا برخی ادعاها مبنی بر اینکه آمریکا نفتکش‌های تحت مالکیت یا پرچم ایران را توقیف کرده تکذیب کرد.

سلطانی، یک رسانه انگلیسی‌زبان را که نوشته «آمریکا ۴ نفتکش ایران را که در حال حمل سوخت به ونزوئلا بود توقیف کرده است» مخاطب قرار داد و نوشت: «یک دروغ و جنگ روانی دیگر از دستگاه تبلیغاتی امپریالیسم آمریکا. نه کشتی‌ها ایرانی‌ هستند و نه مالک یا پرچم آنها ارتباطی به ایران دارد. ترامپ تروریست نمی‌تواند حقارت و شکست خود در برابر ملت بزرگ ایران را با تبلیغات دروغین جبران کند.»

دولت آمریکا بعد از خروج از «برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام تحریم‌ها علیه ایران را از سر گرفته و به سیاست‌هایی تحریک‌آمیز علیه ایران، از جمله ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی آورده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید