تولید خانگی آب آشامیدنی با کیفیتی بالاتر از آب معدنی

    کد خبر :529433
تولید خانگی آب آشامیدنی

محققان دانشکده فناوری‌های نوین دانشگاه علم و صنعت با طراحی و ساخت دستگاهی توانستند با تبدیل رطوبت هوا به آب، آبی با کیفیت بالاتر از آب معدنی را برای مناطقی که با کمبود آب آشامیدنی مواجه هستند، تولید کنند.

دکتر روح اله احمدی، مجری طرح با اشاره به چالش‌های کمبود آب آشامیدنی در حوزه حاشیه خلیج فارس، گفت: در این مناطق عمدتاً آب دریا وجود دارد که شور است و هزینه شیرین‌سازی آن نیز به شدت بالا است.

وی با بیان اینکه در این مناطق عمدتاً تا عمق ۵۰ تا ۱۰۰ کیلومتری زمین نسبت رطوبت بالا است، یادآور شد: حدود ۴۳۰ روستا در جنوب کشور داریم که برای آب رسانی به آن‌ها از تانکر استفاده می‌شود و این در حالی است که این روستاها رطوبت قابل توجهی دارند.

به گزارش بهداشت نیوز احمدی اضافه کرد: از این رو می‌توان با تبدیل رطوبت به آب مشکل کمبود آب را در این مناطق حل کرد و ما در این راستا با اجرای پروژه تحقیقاتی توانستیم دستگاه تبدیل رطوبت هوا به آب را عرضه کنیم.

مجری طرح با بیان اینکه این دستگاه رطوبت هوا را تبدیل به آب می‌کند، خاطر نشان کرد: با فرآیندهایی که در داخل دستگاه در نظر گرفته شد و همچنین ۹ مرحله فیلتراسیون، آب ورودی به دستگاه که در ابتدا آب مقطر است، به آب قابل آشامیدن تبدیل می‌شود.

به گفته مجری طرح، به آب خروجی مقداری افزودنی مانند کلسیم، پتاسیم و سایر مواد اضافه می‌شود؛ از این رو آب خروجی آبی است که از نظر کیفی حتی از آب معدنی مناسب‌تر است.

وی خانگی بودن را از ویژگی‌های مهم این دستگاه نام برد و اظهار کرد: دستگاه ساخته شده حجم بزرگی ندارد و به راحتی خانواده‌ها می‌توانند این دستگاه را تهیه و مشکل تأمین آب شرب خود را رفع کنند.

این محقق، قیمت تمام شده پایین این دستگاه نسبت به مشابه خارجی را از دیگر مزایای دستگاه ساخته شده ذکر کرد و گفت: از این دستگاه در دنیا به صورت گسترده استفاده می‌شود و تا قبل از نوسانات ارزی این دستگاه از کانادا به کشور وارد می‌شد، ولی در حال حاضر قیمت این دستگاه ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان است، در حالی که دستگاه ساخته شده، با قیمت ۷ میلیون تومان به بازار عرضه می‌شود.

احمدی با تاکید بر اینکه این دستگاه قادر است روزانه ۵۰ لیتر آب آشامیدنی با کیفیتی برتر از آب معدنی تولید کند، یادآور شد: کیفیت آب تولیدی از سوی این دستگاه آب “فوق تمیز” است.

مجری طرح، فرآیند تولید آب در این دستگاه را همانند فرآیند کولرهای گازی دانست و توضیح داد: با این تفاوت که کولرهای گازی برای این بهینه شده که بیشتر سرما تولید کنند و کمتر آب، ولی این دستگاه بهینه شده که خروجی آن کمتر سرما و بیشتر آب باشد.

به گفته وی، در کولرهای گازی مقدار کمی آب خارج می‌شود، ولی ما در این دستگاه تغییراتی ایجاد کردیم که حجم خروجی آب بیشتر باشد.

احمدی ادامه داد: این دستگاه همانند کولرگازی نیز نیاز به کانال کشی دارد تا هوای آن از محیط خارج تأمین شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید