تولیدکنندگان روغن گرانفروشی می‌کنند

    کد خبر :743830

آقای محمدآقا طاهر، در خصوص وضعیت عرضه اقلام مواد غذایی و کالا‌های اساسی افزود: هیچ کمبودی در عرضه کالا‌های اساسی از جمله برنج، چای و حبوبات وجود ندارد و تنها مشکلی که وجود دارد، در خصوص روغن است.
وی با اشاره به اینکه کمبود اندکی در روغن جامد وجود دارد، گفت: دلیل این کمبود این است که تولیدکنندگان قیمت را بیش از نرخ مصوب ارائه می‌کنند و برای دریافت پول آن نیز دو شماره حساب اعلام می‌کنند تا به یک شماره قیمت مصوب را و به یک شماره نیز قیمت مازاد را واریز کنند.
رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران اضافه کرد: گران بودن قیمت روغن و همچنین الزام بر ثبت در سامانه تجارت برای خرید، دلایلی است که باعث شده خرید از تولید کننده روغن کاهش و در نتیجه در بازار کمبود ایجاد شود؛ بنابراین قیمت روغن در بازار گران‌تر از نرخ مصوب است.
وی در پاسخ به این سوال که چرا خواربارفروشان از ثبت در سامانه تجارت استقبال نمی‌کنند، گفت: باید برای ثبت در سامانه تجارت، کد ملی ثبت شود و با توجه به سوء استفاده‌هایی که از کد ملی افراد شده و بدون اینکه کالایی خریده باشند، نام آن‌ها در سامانه تجارت ثبت درج شده، برخی از خواربار فروشان نیز از این موضوع می‌ترسند که از کد ملی آن‌ها سوء استفاده شود.
آقاطاهر تأکید کرد: وقتی کد ملی فردی در سامانه تجارت به عنوان خریدار ثبت می‌شود، باید پاسخگو باشد که این کالا را به چه کسی فروخته است، اگر اصلا کالایی خریداری نکرده باشد، دچار مشکل می‌شود. البته این تخلفات قابل پیگیری است، اما وقتی سیستمی را راه اندازی می‌کنیم باید همه جوانب در نظر گرفته شود تا تخلفات به حداقل برسد نه اینکه فقط اقدام به راه اندازی کنیم بدون اینکه آمادگیآن وجود داشته باشد.
رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران، ادامه داد: چند مورد تخلف در این خصوص به ما اعلام شده که برخی خطای خود را می‌پذیرند، اما برخی اهمیتی به این موضوع نمی‌دهند؛ ما مخالف ترقی در قوانین و پیشرفت نیستیم، اما باید بین همه بخش‌های درگیر، همخوانی وجود داشته باشد تا چنین تخلفات و جرایمی رخ ندهد.
وی گفت: کمبودی در کالا‌های اساسی نیست، اما به دلیل نوسانات نرخ ارز گرانی وجود دارد. هفته گذشته نیز دو قلم از حبوبات (نخود و لوبیا چیتی) و برنج خارجی گران شد. شاید گرانی‌ها زیاد نباشد، اما به هر حال نباید رخ دهد؛ بنابراین امیدواریم ابتدا قیمت ارز کاهش پیدا کند و بعد از آن نیز قیمت کالا‌ها کاهش یابد.
آقاطاهر افزود: یکی از مشکلات ما این است که جلساتی که برای هماهنگی و تصمیمات این حوزه برگزارمی شود، با انجمن‌ها است، اما همه کار را از اتحادیه‌ها می‌خواهند و ما در جلسات حضور نداریم.
به گزارش صداوسیما، وی اضافه کرد: مدتی است وزارت صمت به دنبال ادغام اتحادیه هاست که هنوز انجام نشده، اما در خصوص اتحادیه بنکداران، هشت اتحادیه وجود دارد که فعالیت مشابه دارند و قرار است به یک یا دو اتحادیه کاهش یابند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید