تولد سیاه‌ترین جوکر تاریخ سینما/ واکین فینیکس 45 ساله شد

    کد خبر :634865

گروه فرهنگ و هنر بازتاب: واکین فینیکس (Joaquin Phoenix) بازیگر سرشناس آمریکایی که سابقه تهیه‌کنندگی و کارگردانی هم در کارنامه حرفه‌ای خود دارد، چندساعتی است وارد 45 سالگی شده.

 

واکین فینیکس پورتوریکویی هست. در آمریکای لاتین اسمش خواکین خوانده می‌شود؛ اما در ایالات‌متحده و اروپا آن را واکین تلفظ می‌کنند.

 

واکین فینیکس فیلم جنجالی «جوکر» را روی اکران سینماهای جهان دارد. فیلمی که رکورد فروش فیلم‌های درجه‌بندی R را در تاریخ سینمای جهان از آن خود کرده است. انتظار می‌رود این محصول کمپانی «وارنر» به 10 فیلم پرفروش تاریخ سینما بپیوندد.

 

 

نگاهی به گذشته واکین فینیکس

اولین بار واکین هشت‌ساله بود که کنار برادر بزرگ‌ترش ریور در فیلم تلویزیونی «هفت عروس برای هفت برادر» جلوی دوربین رفت.

 

از این به بعد دیگر راه واکین فینیکس به سمت سریال‌ها و فیلم‌های تلویزیونی باز شد. اولین بار سال ۱۹۸۶ در نقش پسر نوجوانی که به ناسا می‌رفت تا درباره‌ی برنامه‌های فضایی آن‌ها اطلاعات کسب کند در فیلم «SpaceCamp» به سینما راه پیدا کرد.

 

واکین بعدازاینکه نامش را به‌عنوان یک بازیگر کودک تثبیت کرد، تصمیم گرفت مدتی با پدرش به سفر برود. مرگ برادر بزرگ‌ترش در اثر اوردوز مواد مخدر باعث شد که یک سالی از انظار عمومی فاصله بگیرد و سال ۱۹۹۵ بود که دوباره بازیگری را از سر گرفت.

 

 

بعد از بازگشت به دنیای سینما، واکین فینیکس بیشتر در نقش‌های فرعی بازی می‌کرد. فیلم‌هایی که خودشان هم اهمیت چندانی نداشتند چه برسد به بازیگران فرعی‌شان. با شروع هزاره‌ی سوم کارنامه فینیکس دچار چرخش شد.

 

سال ۲۰۰۰ در اولین فیلم مهم کارنامه‌اش «گلادیاتور» ریدلی اسکات در نقشی فرعی ظاهر شد. البته از آن فیلم همه راسل کرو را به یاد دارند. چهار سال بعد در فیلم «هتل رواندا» ساخته‌ی تری جورج بازی کرد. فیلمی که نامزد سه جایزه‌ی اسکار شد اما دان چیدل ستاره‌ی اصلی‌اش بود. بااین‌حال این فیلم‌ها باعث شدند که کم‌کم تبدیل به چهره‌ای آشنا برای کارگردانان مهم شود و ازاینجا کارنامه‌اش اوج گرفت.

 

واکین در سال 2000 کاندیدای بفتای بهترین بازیگر مکمل مرد برای فیلم گلادیاتور شد و در سال 2005 کاندیدای بفتای بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم سربه‌راه باش.

 

واکین فینیکس از نگاه اهالی سینمای ایران

نوید محمدزاده که خودش بازیگر توانمندی در سینمای ایران است و جایزه‌های متعدد داخلی و خارجی را برنده‌شده، در سالروز تولد واکین فینیکس ویدئوی زیر را در صفحه اینستاگرام خود قرارداد و نوشت: «در بازیگری نترس باشید»

 

 

نزهت بادی – منتقد و روزنامه‌نگار برجسته سینما و تلویزیون – به بهانه تولد 45 سالگی این اعجوبه بازیگری یادداشت زیر را در صفحه اجتماعی خود منتشر کرده است:

 

واکین فینیکس از آن سودایی‌های مسئله‌دار و وسواسی است که از بحرانی حل ناشدنی درون خویش رنج می‌برد و مدام به شکل مازوخیستی با زخمی عمیق در وجودش کلنجار می‌رود.

 

ازاین‌رو بیشتر و بیشتر در خود مچاله می‌شود و هراس‌ها و سرخوردگی‌ها و کابوس‌های حاصل از تک افتادگی و درک ناشدگی‌اش را در خود تلنبار می‌کند تا بالاخره یکجایی عنان از کف دهد و با خشونتی مهارناشدنی فوران کند و هر بار در این برون‌ریزی عصیانگرانه و دردآلود بخشی از وجودش به زوال برود…

 

ازاین‌رو در بازیگری‌اش هر چه جلوتر آمده است، با انسانی تکیده‌تر و شکننده‌تر روبرو می‌شویم که گویی شتاب دارد برای نابودی خویش و حالا واکین فینیکس با آن شمایل جذاب مردانه‌اش که در جدال با نگاه نیهیلیستی و پوچ و تلخش فرومی‌پاشد، ما به ازایی برای انسان معاصر درمانده و زخم‌خورده‌ای به‌حساب می‌آید که نمی‌داند چطور تسلایی برای تنهایی و استیصال تحمل‌ناپذیرش بیابد و نمی‌یابد و کارش به جنون و خودویرانگری می‌کشد…پس زیاد دور از انتظار نیست که از آن شخصیت عاشق رنجور و ناهنجار در فیلم‌های روی خط راه برو (جیمز منگولد) و دو عاشق و مهاجر (جیمز گری) و او (اسپایک جونز) به شخصیت فروپاشیده و تباه‌شده در مرشد و خباثت ذاتی (پل توماس اندرسن) و تو هرگز اینجا نبودی (لین رمزی) می‌رسد و درنهایت به کالبد تیره‌ترین و سیاه‌ترین جوکر تاریخ فرو می‌رود تا به‌تمامی توسط مغاک هولناک نومیدی بلعیده شود.

 

 

انتهای پیام/#

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید