توفیق اجباری و عادتی که ترک نشد/ ادامه رویارویی با سوپراستارها

  • آرشیو
  • جمعه ۱۷ آذر ۱۳۹۶ ۱۰:۵۲
    کد خبر :168128

قرار گرفتن تیم ملی فوتبال کشورمان در گروه B جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، گروهی که کارشناسان غیر ایرانی هم آن را گروه مرگ نامیدند را می‌توان فرصتی مغتنم برای فوتبال ایران دانست.

قرار گرفتن تیم ملی فوتبال کشورمان در گروه B این مسابقات و همگروه شدن با قدرت های برتر فوتبال دنیا مثل پرتغال، اسپانیا و حتی مراکش، واکنش‌های متفاوتی را در پی داشت. گروه دوم مسابقات خیلی زود موسوم به گروه مرگ شد و حتی کارشناسانی مثل پویول، مارادونا، فیگو، کافو، گری لینه کر و خیلی‌های دیگر هم بر این موضوع صحه گذاشتند.

تا قبل از انجام قرعه کشی فوتبالدوستان دو فرضیه در نظر داشتند. فرضیه اول قرار گرفتن در گروهی ساده که شانس صعود برای تیم ملی کشورمان ایجاد کند و فرضیه دوم همگروه شدن با تیم‌های بزرگ و رویارویی با سوپراستارهای فوتبال دنیا، ولو این که باعث شود باز هم «صعود از گروه مقدماتی» برای ما رویایی دست نیافتنی باشد. زمانی که کافو قرعه ایران را برای گروه B در آورد، مشخص شد به فرضیه دوم نزدیک تر هستیم. فرضیه‌ای که می‌توان آن را توفیق اجباری برای فوتبال ایران دانست.

این اولین باری نیست که تیم ملی فوتبال کشورمان در تاریخ حضورش در جام‌های جهانی با تیم‌های بزرگ و حضور مقابل سوپراستارهای بزرگ و روز دنیا را تجربه می کند و احتمالا آخرین بار هم نخواهد بود.

* جام جهانی ۷۸ آرژانتین و ستاره های هلندی
اولین حضور تیم ملی فوتبال کشورمان در جام های جهانی به سال ۱۹۷۸ آرژانتین باز می‌گردد. جایی که این تیم با هدایت حشمت مهاجرانی در حالی بدون دغدغه به مرحله نهایی این مسابقات رسید که در مجموع از آسیا و اقیانوسیه تنها یک تیم به این مسابقات صعود می‌کرد و تیم ملی ایران مقتدرانه راهی این مسابقات شد.

هلند، پرو، اسکاتلند و تیم ملی کشورمان در گروه چهارم این مسابقات قرار گرفتند. هلند در حالی با ایران همگروه بود که چهار سال قبل و در آلمان غربی به فینال این مسابقات رسیده بود و در دیدار پایانی مقهور هنرنمایی یک فوق ستاره به اسم فرانس بکن بائر شد تا نتواند جام قهرمانی را بالای سر ببرد. لاله‌های نارنجی در همان دوره از مسابقات هم برای دومین بار راهی دیدار نهایی شدند و برای دومین بار فینال را به کشور میزبان آن هم در وقت اضافه باختند تا مشخص شود که هلندی‌ها در طلایی ترین دوران تاریخ فوتبال کشورشان و در حالی که از قطب های مطرح فوتبال دنیا محسوب می‌شدند با تیم ملی ایران همگروه شدند.

رابی رنسن برینگ، آری هان، یوهان نیسکنس، رودی کرول و برادران دوقلوی وندر کرکوف سوپراستارهای روز دنیا بودند که برای تیم ملی هلند برابر کشورمان بازی کردند تا رویارویی با یک کشور بزرگ در فوتبال و سوپراستارهای بزرگ دنیا را تیم ملی کشورمان در اولین تجربه حضورش در جام جهانی تجربه کرده باشد.

شکست ایران با نتیجه ۳ بر صفر آن هم با دو ضربه پنالتی برابر نایب قهرمان جهان در سال های ۷۴ و ۷۸ نتیجه ای آبرومند برای فوتبال کشورمان محسوب می شد. رابی رنسن برینگ فوق ستاره آن روزهای فوتبال دنیا نیز زننده دو گل از سه گل هلندی ها به دروازه ای بود که حراست از آن را زنده یاد ناصر حجازی بر عهده داشت.

«کوبیلاس» پرویی دیگر ستاره روز فوتبال دنیا بود که در دیدار ایران و کره مقابل تیم ملی کشورمان بازی کرد و موفق به گلزنی شد.

«آرچی گمیل» هم یک ستاره به روز فوتبال دنیا و اهل کشور اسکاتلند بود که در مقابل تیم ملی ایران بازی کرد و البته موفق به گلزنی در این مسابقه نشد.

* جام جهانی ۹۸ و ستاره های آلمانی
دومین دوره از حضور تیم ملی فوتبال کشورمان در مرحله نهایی جام جهانی به ۹۸ فرانسه باز می گردد. همگروهی با کشور قدرتمندی مثل آلمان و دیگر کشورهای بزرگ فوتبال همچون یوگسلاوی و البته امریکا تجربه ای جدید برای فوتبال کشورمان در آن دوران به حساب می آمد.

گرچه آلمان با برتی فوتگس در نهایت در ۹۸ فرانسه توفیقی نیافت و در مرحله یک چهارم نهایی مغلوب کرواسی شد که در آن مسابقات با «چیرو» پدیده مسابقات بود، اما قدرت سنتی ژرمن ها را در فوتبال هرگز نمی توان دست کم گرفت.

آلمانی ها با سوپراستارهای جهانی شان مقابل تیم ملی ایران قرار گرفتند تا کشورمان در دومین دوره حضورش در جام های جهانی یکبار دیگر با یکی از قدرت های برتر دنیا همگروه شده باشد. یورگن کلینزمان و اولیور بیرهوف دو ستاره روز فوتبال دنیا بودند که در آن مسابقه بزرگ دروازه احمدرضا عابدزاده را باز کردند تا گل خوردن از ستاره های بزرگ فوتبال دنیا در دومین حضور کشورمان در جام جهانی بار دیگر تکرار شود.

* جام جهانی ۲۰۰۶ و ستاره های پرتغالی و مکزیکی
سومین دوره حضور تیم ملی فوتبال ایران در جام های جهانی به ۲۰۰۶ آلمان باز می گردد. تیم ملی کشورمان به همراه پرتغال، مکزیک و آنگولا در گروه چهارم این مسابقات قرار گرفت و البته که جذاب ترین دیدار تیم ملی کشورمان به بازی با تیم ملی پرتغال باز می گردد.

پرتغال که از کشورهای قدرتمند فوتبال دنیا به حساب می آمد با فوق ستاره هایی که در راس آنها لوئیز فیگو و کریس رونالدو قرار داشتند با تیم ملی کشورمان دیدار کرد. شکست برابر پرتغال با گل های فیگو و رونالدو در کارنامه تیم ملی ما ثبت شد تا ما همچنان حضور مقابل تیم های بزرگ و سوپراستارها در جام های جهانی را تجربه کرده باشیم. البته در آن مسابقات مکزیک هم با رافائل مارکز معروف مقابل تیم ملی ایران بازی کرد.

* جام جهانی ۲۰۱۴ و ستاره های آرژانتینی
و اما شاید معروف ترین تقابل ایران در جام های جهانی با تیم های بزرگ و سوپراستارهای آن به آخرین حضور در جام های جهانی باز گردد. برزیل ۲۰۱۴ آوردگاهی بود که تیم ملی ایران در گروه F با آرژانتین، بوسنی هرزگوین و نیجریه همگروه بود. گرچه از نظر آماری برزیل ۲۰۱۴ ضعیف ترین حضور ایران در جام های جهانی محسوب می شد، اما بازی کردن مقابل آرژانتین و فوق ستاره هایی که در راس آنها از مسی می شد نام آورد هرگز از حافظه فوتبالی ایران پاک نخواهد شد.

بازی منتهی به شکست مقابل آرژانتین با گل دقایق پایانی مسی را می توان بزرگ ترین و به یاد ماندنی ترین بازی تیم ملی کشورمان در جام های جهانی دانست.

* جام جهانی ۲۰۱۸ و اینبار ستاره های اسپانیا و باز هم رونالدو
تیم ملی فوتبال کشورمان در پنجمین حضورش در جام های جهانی در گروه B مسابقات قرار گرفت و همگروه شدن با پرتغال، مراکش و اسپانیا را می توان یک توفیق اجباری برای فوتبال کشورمان دانست. حالا فوتبال ایران یکبار دیگر این فرصت را دارد تا در بزرگترین رویداد ورزشی جهان مقابل تیم های بزرگ و قدرتهای سنتی دنیا و فوق ستاره های فوتبال دنیا قرار بگیرد.

پرتغال اولین تیمی در دنیا است که فوتبال ما دومین بازی اش در جام های جهانی مقابل این تیم را تجربه می کند. پرتغال با یکی از بزرگ ترین بازیکنان تاریخ فوتبال دنیا به اسم کریس رونالدو به جام جهانی می آید. رونالدو پیش از این و در ۲۰۰۶ آلمان هم مقابل تیم ملی ایران بازی کرده و حتی سابقه گلزنی را هم به ما دارد.

البته در روسیه همه چیز برای ما مقابل سوپراستارهای پرتغالی ختم نمی شود. قطعا جذابیت های دیدار مقابل اسپانیا با جمعی از فوق ستاره های فوتبال دنیا می تواند جذاب ترین حضور ایران در جام های جهانی باشد.

اسپانیایی ها با جمعی از ستاره های جهانی از جمله راموس، پیکه، موراتا، فابرگاس، بوسکتس، آسنسیو، ایسکو، و البته اینیستا راهی روسیه می شوند. قطعا دیدار با یکی از قدرتهای روز فوتبال دنیا با سابقه قهرمانی در جهان و اروپا که مملو از ستاره های محبوب فوتبال دنیا هست را نمی توان جذاب ترین روز حضور ایران در جام جهانی ندانست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید