توضیحات کدخدایی درباره لیست همراه آیت الله جنتی در انتخابات ٩٤

  • سیاسی
  • سه شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷ ۹:۱۶
    کد خبر :421761

سخنگو و قائم مقام شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره در دست داشتن یک لیست انتخاباتی توسط آیت الله جنتی در انتخابات ٩٤ گفت: این یک تبلیغ و تخلف نیست.
‘عباسعلی کدخدایی’ شامگاه دوشنبه در برنامه بدون توقف دانشجو از کدخدایی پرسید در انتخابات ٩٤ تصویر آیت‌الله جنتی درحالی منتشر شد که در دست خود لیست اصولگرایان را دارد و درحال رای‌دادن است، این خلاف نیست؟
کدخدایی پاسخ داد: ما این را به همکاران شما گلایه کردیم، قائل به این تفکیک‌های اصول‌گرا و … نیستم.
وی گفت: به هر حال اعضای شورای نگهبان مانند سایرین به محلی می‌روند و رای می‌دهند، البته دوستان رسانه هم به دنبال خبر داغ هستند و توانسته بودند آن عکس را بگیرند.
سخنگو و قائم مقام شورای نگهبان افزود: شما که قطعا موافق نیستید بگویید همه افراد مانند شما فکر کنند یا شما مثل ما فکر کنید؟ ولی در کار و انجام وظیفه باید مستقل باشید.
کدخدایی عنوان کرد: آقایان هر لیست الف یا ب که در دست داشتند و از آنان عکس گرفته شد چه باید کنند؟ این یک تبلیغ و تخلف نیست برای مثال زمانی که من رای خود را درون صندوق می‌اندازم و یک دوربین حرفه‌ای تصویر رای من را بگیرد، آیا به معنای تخلف من است؟
وی در بخشی از این برنامه تاکید کرد: انتخابات یک کنش عظیم انسانی در هر کشوری است که طبیعتا مباحث سیاسی و اجتماعی زیادی رابه همراه دارد و فرقی نمی‌کند در کشور عزیز ما یا کشوری مانند آمریکا باشد.
سخنگو و قائم مقام شورای نگهبان یادآور شد: همه بخش‌های جامعه و همه دستگاه‌ها و آحاد مردم درگیر این موضوع هستند و به دلیل اهمیت حق تعیین سرنوشت مردم، به این وضعیت در همه کشورها با یک حساسیت خاصی نگاه می‌شود.
کدخدایی اظهار داشت: پس از انقلاب که انتخابات مفهوم واقعی خود را به دست آورد به موجب قوانین مختلفی که داشتیم مکانیزم‌های بسیار تفصیلی برای اجرای انتخابات و نظارت بر آن پیش‌بینی شد.
وی گفت: هیات‌های اجرایی که یک نهاد کاملا مردمی است از آغاز انتخابات تا پایان اعلام نتایج روند بسیار پیچیده و دقیقی دارند و کاملا هم مردمی هستند.

وی افزود: روند نظارتی که براساس قانون اساسی پیش‌بینی شده نیز نظارت مردمی و براساس مکانیزم‌های بسیار مفصل قانونی است، ما هیات‌های نظارت متعدد و مراحل مختلفی داریم تا آرا به شورای نگهبان برسد.
سخنگو و قائم مقام شورای نگهبان اضافه کرد: هیات‌های اجرایی متشکل از معتمدین مردم هستند که در هر حوزه انتخابیه با مکانیزم خاصی انتخاب می‌شوند و مسئول اجرا و برگزاری انتخابات هستند، هیات‌های نظارت نیز توسط شورای نگهبان انتخاب می‌شوند و حتما باید اعضای غیر شورای نگهبان در آنها حضور داشته باشند، همه این ها از میان مردم مورد اعتماد همان محل هستند.
کدخدایی در پاسخ به این سوال که آیا دخالتی در شمارش در ستاد انتخابات آرا صورت نمی‌گیرد إظهار داشت: ما در خود انتخابات و برای همین صندوقی که اشاره شد حداقل 17 تا 20 نفر عوامل مختلف داریم که سر صندوق‌ها هستند.
وی عنوان کرد: در برخی حوزه‌ها ممکن است به دلیل مسائل امنیتی حوزه، نیروهای امنیتی هم حاضر باشند، زمان حضور پای صندوق امکان چنین تخلفی نیست.
سخنگو و قائم مقام شورای نگهبان ادامه داد: برای شمارش هم همین افراد هستند و فرم‌های خاصی وجود دارد که از ابتدا تا انتها همه عوامل اجرایی و نظارتی باید آن را امضا کنند و در نهایت آن فرم‌ها برای شمارش آراء مبنا قرار می‌گیرند.
کدخدایی در پاسخ به سوال دانشجویی مبنی بر اینکه آیا اعضای شورای نگهبان در انتخابات جانبداری نمی‌کنند؟ تصریح کرد: غالبا این طور نیست که در بررسی صلاحیت‌ها یا اعلام صحت انتخابات دخالت کنند، البته هر کسی نظری دارد.
یکی از دانشجویان دوباره پرسید: در انتخابات 88 هیچ کدام از اعضای شورای نگهبان دخالت نکردند؟
کدخدایی گفت: دو نفر از حقوقدانان که آن زمان در دولت هم بودند، اقدامی کردند و ما هم به آنها تذکر دادیم، در دوره‌های گذشته هم حتی برخی افراد را داشتیم که به نفع دیگری بیانیه صادر می‌کردند.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که مردم براساس وجاهت قانونی یک جایگاه به نظر فرد اعتماد می‌کنند. تذکر چه فایده‌ای دارد؟ یادآور شد: خیلی از اتفاقات در جامعه انسانی رخ می‌دهد و مابه‌ازایی در مقابل تخلفات وجود دارد که باید اعمال شود.
وی إظهار داشت: من و شما اگر تا صبح بنشینیم می‌توانیم تخلفات قوای قضاییه، مجریه و مقننه را احصاء کنیم. مهم این است که ببینیم برخورد می‌شود یا نه که من می‌گویم سال 88 این برخورد انجام شد.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برگزاری انتخابات در مدارس به معنای آن است که معلم‌ها بر این رویه نظارت می‌کنند؟ یادآور شد: ناظرین ما اقشار مختلف، فرهنگیان و بازاریان و کارکنان دولت هستند و نحوه انتخاب آنها به شکلی است که هیات مرکزی 5 تا 7 نفره آنها را از بین افراد مورد اعتمادی که به آنها معرفی می‌شوند انتخاب کنند.
سخنگو و قائم مقام شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که این معتمدین از کجا انتخاب می‌شوند ادامه داد: در ماده 31 فصل چهارم قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مقرر شده بعد از صدور دستور تشکیل شورای انتخابات از سوی وزارت کشور، فرماندار یا بخشدار مرکز حوزه انتخابیه دستور تشکیل هیات اجرایی حوزه‌های فرعی صادر می‌شود.
کدخدایی افزود: هیات اجرایی با عضویت رئیس ثبت احوال مرکز حوزه انتخابیه و 9 نفر از معتمدین مقرر در ماده 32 تشکیل می‌شود.
وی تصریح کرد: ماده 32 این قانون بیان می کند 31 نفر از معتمدین بومی ساکن در محل یا ساکنان که حداقل دارای 5 سال سابقه سکونت در حوزه انتخابیه داشته باشند از میان کلیه افراد واجد شرایط انتخاب و معرفی می‌شوند و در جلسه دیگر این 31 نفر باید 9 نفر به عنوان معتمد اصلی و 9 نفر دیگر به عنوان معتمدین علی البدل انتخاب شوند که همان هیات اجرایی است که کاملا از میان مردم و اقشار مردم است.
کدخدایی اظهار داشت: اصولا قانون اجازه نداده هیچ یک از مسئولین اجرایی یا نظارتی در روند انتخابات جانبداری، طرفداری یا تبلیغی در روز انتخابات انجام دهند و در صورت مشاهده باید حتما از طریق بازرس وزارت کشور و هیات‌های نظارت، چنین مواردی گزارش، پیگیری و برخورد شود.
وی افزود: گاهی ممکن است به هیات نظارت ما گزارش شود و سریعا برخورد شود،ضمن اینکه این موضوع از طریق قوه قضاییه هم قابل پیگیری است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید