توضیحات دبیر علمی برای رقابتی شدن

    کد خبر :39637

نشست رسانه ای مسئولان برگزاری جشنواره موسیقی نواحی ایران در حالی برگزار شد که برخی از اظهارت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان حاشیه ساز شد.

به گزارش خبرنگار مهر، فرزاد طالبی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای نشست رسانه‌ای جشنواره موسیقی نواحی بیان کرد: امیدواریم دهمین دوره برگزاری جشنواره موسیقی نواحی در سال ۹۶ بتواند قدمی در حوزه صیانت از موسیقی نواحی ایران باشد، چرا که این نوع موسیقی با هر نگرشی که به آن نگاه کنیم، نیازمند حمایت است و اساساً ما با همین هدف که موسیقی اقوام ایران باید به تمام دنیا صادر شود، بعد از سال‌ها تعطیلی از سال گذشته برگزاری آن را آغاز کردیم و امیدواریم این روند موفقی که در دوره‌های جدید برگزاری جشنواره اتفاق افتاده، با تغییراتی که لازمه تحول زمانی است، سرانجام جشنواره را به نقطه مطلوبی برساند.

جشنواره موسیقی نواحی، مکتب‌خانه‌ها و تولید آلبوم

وی ادامه داد: تغییراتی که در این دوره از جشنواره نسبت به دوره گذشته اتفاق افتاده، از پروسه مناسب و رو به پیشرفتی برخوردار بوده که همکاران بنده در ستاد اجرایی تهران و کرمان تلاش مضاعفی را انجام دادند که امیدواریم طی روزهای سوم تا ششم تیرماه امسال شاهد رونق آن ها باشیم. به هر حال برگزاری جشنواره موسیقی نواحی فقط یکی از آیتم‌های حمایتی دولت از موسیقی نواحی است. ما همزمان با برگزاری این رویداد، موفق به تأسیس مکتب‌خانه‌های موسیقی نواحی در برخی از استان‌ها شدیم که این روند تداوم خواهد داشت و امیدواریم که بتوانیم شاهد افتتاح سه مکتب‌خانه دیگر در سه استان مختلف کشورمان باشیم.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد افزود: حمایت از آلبوم‌های ویژه موسیقی نواحی که ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها عهده‌دار آن هستند، از جمله آیتم‌های حمایتی دیگرمان در عرصه توجه به موسیقی نواحی است. ما در این بین جشنواره‌های استانی و منطقه‌ای را با تمرکز بر موسیقی نواحی و مقامی ایران برگزار کردیم که با در نظر گرفتن محدودیت‌های منابع مالی که قطعاً حرکت در موسیقی نواحی را کم می‌کند، به خودی خود اتفاقات با اهمیتی هستند که این امید وجود دارد در آینده استمرار پیدا کند.

حضور سه گروه خارجی در جشنواره‌ای که بین‌المللی نیست

طالبی با اشاره به فعالیت‌های انجام گرفته در بخش پژوهش و مستند دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران بیان کرد: طی صحبت‌هایی که انجام گرفته، قرار بر این است تا علاوه بر حضور تعدادی از پژوهشگران کشور آلمان در طول برگزاری جشنواره برای برپایی نشست‌های تخصصی، گروه‌هایی از کشورهای افغانستان، ترکیه و تعدادی دیگر با موضوع «ایران فرهنگی» در جشنواره حضور پیدا کنند که این موضوع به منزله بین‌المللی شدن جشنواره نیست، بلکه فقط اقدامی برای توجه به موضوع ایران فرهنگی است که برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است.

علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان هم در این نشست رسانه‌ای ضمن ارائه گزارشی از روند فعالیت‌های انجام گرفته ستاد اجرایی جشنواره در استان کرمان توضیح داد: طبق برنامه‌ریزی‌هایی که انجام گرفته، آثار شرکت‌کننده در این دوره از جشنواره غیر از کرمان در تعدادی دیگر از شهرهای استان، میزبان دوستداران موسیقی خواهد بود و ما بسیار خوشحالیم که این اجراها با ایام گرامی و مبارک عید سعید فطر اتفاق می‌افتد و می‌تواند نشاط و شادابی مضاعفی را به شهروندان کرمانی تزریق کند. بر همین اساس شهرهای بم، برسیر، رفسنجان، سیرجان، زرند، انار، شهر بابک، جیرفت و نرماشیر میزبان آثار شرکت‌کننده در جشنواره موسیقی نواحی خواهند بود.

خبرنگاران تهرانی در جشنواره نیستند

وی افزود: بر اساس تجربه‌ای که طی ادوار گذشته جشنواره به دست آورده، امسال تلاش کردیم تا بحث اجرایی کار را به مؤسسات مرتبط در استان کرمان ببریم و خودمان فقط به عنوان ناظر کارها را دنبال کنیم. البته درباره محل اسکان هم باید به این موضوع اشاره کنم که هنرمندان شرکت‌کننده در بهترین هتل‌های کرمان مستقر خواهند شد که این می‌تواند اتفاق خوبی برای بحث تشریفات به حساب بیاید. البته در طول انجام این فعالیت‌ها، ما با کمک دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیرخانه جشنواره موسیقی نواحی را در استان کرمان راه‌اندازی کردیم و طی تعامل و ارتباطی که با هنرمندان تلاشگر عرصه موسیقی نواحی انجام دادیم، هم‌اکنون در وضعیت ایده‌آلی به سر می‌بریم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان کرمان در ادامه صحبت های خود که با حاشیه و انتقاد تعدادی از خبرنگاران همراه شد، اظهار کرد: تولید تعدادی از آثار برگزیده موسیقی نواحی در قالب یک مجموعه صوتی و رونمایی آن در ایام برگزاری جشنواره، اجرای تعدادی از آثار شرکت‌کننده در فضای باز، مراکز تفریحی و ابنیه تاریخی استان کرمان از جمله برنامه‌هایی است که ما در این دوره از جشنواره برای هر چه بهتر برگزار کردن آنها تلاش کردیم. البته با توجه به سؤالاتی که خبرنگاران محترم درباره نحوه حضورشان برای پوشش رسانه‌ای جشنواره از ما می‌کردند، باید به این نکته اشاره کنیم که با توجه به استفاده از ظرفیت رسانه‌ای استان کرمان و کمبود منابع مالی، از پذیرش خبرنگاران تخصصی حوزه موسیقی در تهران برای حضور در جشنواره معذوریم و امیدواریم در فرصت دیگری خدمتگزار عزیزان باشیم.

اظهارات علیزاده پیرامون عدم حضور خبرنگاران  تخصصی حوزه موسیقی در ایام برگزاری جشنواره موسیقی نواحی به گونه ای بود که تعدادی از حاضران در نشست به این اظهارات واکنش تندی نشان دادند.

آقای دبیر گزارش می‌دهد

احمد صدری دبیر علمی دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران نیز در این نشست گفت: دهمین دوره برگزاری جشنواره موسیقی نواحی اختصاص به موضوع «منظومه‌خوانی» دارد؛ این در حالی است که سال گذشته ما محور اجرای آثار را به اجرای «شادیانه‌ها» اختصاص داده بودیم و امسال به این نتیجه رسیدیم که درباره «منظومه‌خوانی» آثاری را در جشنواره شرکت دهیم.

وی ادامه داد: بخش «راویان اصالت» یکی از بخش‌های اصلی این دوره از جشنواره است که در این فضا تلاش کردیم تا از عزیزانی دعوت کنیم که کمتر در جشنواره حضور داشته‌اند اما آثار بسیار خوبی را در عرصه‌های مختلف تولید کرده‌اند. در بخش پیشکسوتان نیز سیاست ما بر اساس مواردی بود که در فراخوان اعلام کرده بودیم اما متأسفانه برخی از هنرمندان عزیز ما در بخش پیشکسوتان بدون اینکه فراخوانی با دقت بخوانند، آثاری را ارسال کرده‌اند که اساساً منظومه‌خوانی نبود. کما اینکه ما بر این باوریم منظومه‌نوازی، منظومه‌خوانی نیست؛ از این جهت فضا به گونه‌ای طراحی شد که کارهای ارسال شده، غربالگری شد و آثار به بخش نهایی راه یافتند.

صدری تأکید کرد: ما در این دوره از پیشکسوتانی دعوت کردیم که تا به امروز کمتر در جشنواره حضور داشتند اما کارشان واجد اصالت و تکنیک‌های قوی است. این نکته را هم باید بگویم که در بخش اجرای «راویان اصالت» ماجرا به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که بعد از پایان هر اجرا، برخی از اساتید هم به اجرای آثارشان می‌پردازند.

دبیر علمی دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با اشاره به بخش پژوهش جشنواره نیز گفت: ما در این دوره از جشنواره ۱۰ تا ۲۰ جلسه پژوهشی با موضوع «منظومه‌خوانی» همراه با اجرای موسیقی داریم؛ این در حالی است که در طول برگزاری جشنواره همانطور که قبلاً اطلاع‌رسانی شده بود، پژوهشگرانی از کشور آلمان کارگاه‌های آموزشی را برای پژوهشگران مناطق مختلف ایران که از قبل نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کرده بودند، برگزار می‌کنند. به هر حال تمام تلاش‌ها انجام گرفته که ما در این برهه از جشنواره بیشتر به سمت کیفیت برویم تا کمیت.

بودجه جشنواره ۵۰۰ میلیون تومان است

به گزارش خبرنگار مهر، فرزاد طالبی در بخش پرسش و پاسخ نشست رسانه‌ای دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران نیز به موضوع بودجه جشنواره اشاره کرد و گفت: رقم پیش‌بینی شده ما برای برگزاری این دوره از جشنواره ۵۰۰ میلیون تومان است که ۲۵۰ میلیون تومان آن از طریق استانداری کرمان و ۲۵۰ میلیون تومان نیز از طرف دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأمین خواهد شد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر تغییر دبیر این دوره از جشنواره بیان کرد: آقای صدری در دوره پیشین جشنواره نیز به عنوان یکی از ارکان اصلی این رویداد در کنار ما حضور داشته‌اند و این اتفاق جدیدی نیست که ما امسال از حضور ایشان به عنوان دبیر علمی جشنواره استفاده کرده‌ایم، به هر حال آقای ایرج نریمانی در این دوره امکان حضور را نداشتند و ما با توجه به تخصص و زحمات سال گذشته آقای صدری برای جشنواره، ایشان را به عنوان دبیر انتخاب کردیم.

احمد صدری نیز در پاسخ به این پرسش که از وی درباره رقابتی بودن جشنواره سؤال شد، عنوان کرد: بنده از سال گذشته تا همین امروز طی مصاحبه‌های متعدد گفته بودم که بخش رقابتی جشنواره در حالت برگزیدگی قرار دارد و به هیچ عنوان حالت کنکوری نفر اول تا سوم در جشنواره حکمفرما نیست. اساساً موضوع اصلی هم این است که آیا می‌توان بین منظومه‌خوان‌های فرهنگ‌های مختلف کار را رقابتی برقرار کرد؟ که به نظر من اگر منظور اصلی ما موسیقی است، حتماً این اتفاق‌ها می‌افتد.

وی افزود: ما طبق فضایی که طراحی کرده‌ایم، ماجرا را از این زاویه داوری می‌کنیم که موسیقی هر منطقه ای متناسب با فرهنگ خودشان توسط کارشناسان سنجیده می‌شود. ما نمی‌توانیم شرایط برگزاری جشنواره‌ای که ۹ دوره در حال برگزاری است را تغییر بدهیم البته که ما برای سال‌های بعد تصمیم گرفتیم تا اتاق فکر را طراحی کنیم و بر اساس آن نسبت به نحوه برگزاری جشنواره اقدامات لازم را انجام دهیم.

برگزاری مداوم جشنواره در استان کرمان همیشگی نیست

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این بخش از نشست در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر ضرورت برگزاری جشنواره موسیقی نواحی در استان کرمان توضیح داد: همانطور که می‌دانید چندی پیش تفاهمنامه سه ساله‌ای برای برگزاری جشنواره موسیقی نواحی کرمان طی سه دوره به امضا رسید که امسال شاهد دومین دوره برگزاری آن هستیم. بنده هم اعتقاد دارم که این جشنواره می‌تواند در شهرهای دیگر هم اجرا شود. این حکم قطعی نیست که جشنواره در کرمان باقی خواهد ماند.

وی ادامه داد: البته ما همزمان با برگزاری جشنواره موسیقی نواحی در سه استان گیلان، آذربایجان و لرستان، سه هفته موسیقی نواحی را برگزار خواهیم کرد که می‌توانیم اقدام مناسبی برای برگزاری رویدادهای مرتبط با موسیقی نواحی در سایر استان‌ها باشیم. به هر حال اگر ما ببینیم ظرفیت استان کرمان کفایت برگزاری مناسب جشنواره را نمی‌کند، با دوستان صحبت کرده و با روش دیگری نسبت به برگزاری جشنواره اقدام می‌کنیم.

علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در پاسخ این پرسش که چرا اقدام مستمری در پذیرش گردشگران خارجی برای حضور در این جشنواره اتفاق نمی‌افتد؟ اظهار کرد: ما از سال گذشته با رایزنی‌ها و مکاتباتی که با مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان داشتیم، تلاش کردیم تا موضوع برگزاری جشنواره را از طریق آژانس‌های مسافرتی و حضور گردشگران در جشنواره دنبال کنیم که امسال اقدامات خوبی در این زمینه انجام گرفته که به زودی شاهد اجرایی شدن آن خواهیم بود.

معرفی هیأت داوران جشنواره دهم

احمد صدری در پاسخ به پرسشی مبنی بر معرفی هیأت داوران جشنواره گفت: در طول برگزاری جشنواره، بنده و کیوان پهلوان عضو ثابت هیأت داوران هستیم که در کنار ما دو تا سه هنرمند مطرح موسیقی نواحی متناسب با نوع برنامه اجرا شده استفاده می‌شود و بر اساس آن و شاخصه‌های موسیقی منطقه و استانداردهای موجود، داوری اتفاق می‌افتد.

دبیر علمی دهمین جشنواره موسیقی نواحی با اشاره به نارضایتی برخی از پیشکسوتان از نحوه توجه ستاد جشنواره به آنها تصریح کرد: بله باید پیشکسوتان از فضای موجود ناراضی باشند اما این به منزله بی‌توجهی ما نسبت به آنها نیست چرا که هر یک از کسانی که در دبیرخانه جشنواره موسیقی نواحی فعالیت‌های علمی و پژوهشی انجام می‌دهند، با این عزیزان رفاقت زیادی دارند و هیچ‌گاه دوست ندارند که به آنها بی‌حرمتی شود. ما هم دوست داریم این عزیزان در زمان برگزاری جشنواره از بهترین امکانات استفاده کنند. واقعاً نمی‌خواهم بهانه‌ای بیاورم اما برخی از مشکلات وجود دارد که از دست ما خارج است. به عنوان نمونه من چطور می‌توانم بلیت اینترنتی هواپیما را به یک هنرمندی که در روستا ساکن است، برسانم؟ به هر ترتیب مطمئن باشید من دوست دارم حرمت این آدم‌ها حفظ شود و شما یقین داشته باشید که سطح کیفی این دوره از جشنواره بسیار بالاتر رفته است.

صدری در بخش پایانی صحبت‌های خود به موضوع بودجه گروه‌های شرکت‌کننده نیز اشاره کرد و گفت: در بخش «راویان اصالت» تمامی رقم دستمزدها شکل ثابتی دارد و ما تلاش کردیم که روند اهدای جوایز به گونه‌ای باشد که تبعیضی میان هنرمندان وجود نداشته باشد.

در پایان این نشست، از پوستر دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با هنرمندی پرویز بیانی رونمایی شد.دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران از ششم تا نهم تیرماه امسال در شهرهای مختلف استان کرمان برگزار می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید