توصیه های تغذیه ای در تابستان برای افرادی با مزاج گرم و خشک

    کد خبر :735334

ناصر رضایی پور در مورد تدابیری که برای مزاج گرم و خشک در فصل گرما باید اندیشیده شود گفت: خودداری از پرخوری، پرهیز از خوردنی های گرم وخشک (مانند غذاهای خیلی تند، شور یا شیرین) و همچنین غذاهای سنگین و غلیظ مانند آش ها، آبگوشت، کله پاچه، هلیم و… به دلیل ضعف دستگاه گوارش در تابستان و در عوض مصرف آش های ساده و رقیق و کم گوشت و کم حبوبات با چاشنی های کمی ترش مانند آلوبخارا، دانه انار و غوره باید انجام شود.

وی در مورد تغذیه در فصل تابستان گفت گفت: مصرف شربت های سکنجبین، لیمو، ریباس، انار، نارنج، تمرهندی، آب یا فالوده سکنجبینی هندوانه، فالوده سکنجبین- خیار و خوردن میوه های تر و ترش وشیرین تابستانی و سبزی هایی چون کاهو، کدو و خیار نیز توصیه می شود.

به گزارش ایرنا،این متخصص طب سنتی تاکید کرد: مصرف گوشت های زودگوار مانند ماهی قزل آلای تازه و کولی که با روغن کنجد، پخته شده باشند، یا جوجه مرغ، جوجه خروس، و گوشت بزغاله با چاشنی های ترش نیز از دیگر مواردی است که باید رعایت شود.

وی به پرهیز از یبوست اشاره کرد و گفت: در صورت لزوم، استفاده از ملیّن های ملایم مانند انجیر و آب کامل میوه ها، شیرخشت، شربت گل سرخ، مغز فلوس خیارشنبر و روغن بادام شیرین و همچنین ورزش و فعالیت های بدنی خفیف در آغاز صبح، و استراحت در ساعات گرم روز و پرهیز از گرمای شدید، پرهیز از هرگونه خون گیری از جمله حجامت و فصدکردن، بدون تجویز پزشک متخصص ،توصیه می شود.

رضایی پور افزود: پوشیدن لباس های خنک کتانی، پنبه ای و نخی و پرهیز از لباس های نایلونی از دیگر اقداماتی است که در فصل گرما توصیه می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید