توصیه‌های زیست‌محیطی به هیات‌های عزاداری

    کد خبر :604501

مدیرکل‌ دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست با ذکر توصیه‌هایی برای کاهش مصرف پلاستیک و مدیریت پسماندها در تکایا و هیاتهای عزاداری از همه شهروندان و مسئولان هیات‌ها خواست که در توزیع نذورات حداقل از ظروف پایه گیاهی استفاده کنند.

ژیلا آقایی  با اشاره به مصرف بالای ظروف یکبار مصرف در پخش نذورات،اظهارکرد:برخی شهروندان لیوان‌ها و ظروف یکبار مصرف خود را در معابر رها می‌کنند و هر ساله در روزهای محرم با آلودگی‌های پلاستیکی مواجه می‌شویم.

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه لازم است پاکسازی محیط پیرامون هیأت‌ها و تکایا مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: معمولا هیأت‌ها یک یا چند متولی دارند. درخواست می‌کنیم که این افراد – که زحمت بسیاری هم برای برگزاری هر چه بهتر مراسم‌ عزاداری حسینی می‌کشند – برای پاکسازی اطراف تکیه و هیأت‌ها نیز برنامه‌ریزی کنند تا از طریق جمع‌آوری زباله‌ها، ضمن حفظ نظافت محله‌ها از ایجاد فشار کاری بر پاکبانان شهر جلوگیری کنند البته استقرار چند سطل زباله در اطراف تکایا و هیأت‌ها باعث می‌شود که عزاداران به ریختن زباله‌های خود داخل سطل‌ها تشویق شوند.

آقایی در ادامه توصیه‌هایی برای کاهش مصرف پلاستیک ارائه داد و گفت: در صورت امکان از ظروف یکبار مصرف استفاده نشود. اگر حذف ظروف یکبار مصرف به‌طور کامل امکان پذیر نبود؛ حتما از ظروف چند بار مصرف، ظروف تجدیدپذیر یا ظروف پایه گیاهی استفاده شود تا حداقل آسیب بلندمدتی برای محیط زیست نداشته باشند.

این فعال حوزه محیط زیست افزود: معمولا در اطراف تکایا با ظرف‌های رهاشده غذا مواجه می‌شویم که نصف آن خورده و نصف آن دورریز شده است. اسراف هم از جمله مواردی است که در دین اسلام به‌شدت نهی شده است. درخواست می‌کنم که شهروندان به اندازه نیاز غذای نذری بگیرند و اجازه بدهند که این غذاها به افراد نیازمند داده شود. مسئولان هیات‌ها هم می‌توانند با برنامه‌ریزی مشخصی به‌توزیع غذای نذری مبادرت کنند به‌طوری که بخشی از آن در اختیار عموم و بخشی از این غذاها در اختیار مراکزی که به غذا نیاز دارند و درسطح شهر به‌راحتی قابل شناسایی است، گذاشته شود.

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در ایام محرم متأسفانه شاهدیم که برخی شهروندان، شلنگ آب را در معابر رها می‌کنند یا کل یک خیابان را چراغ می‌زنند، درحالی‌که می توان به اندازه نیاز از چراغ استفاده کرد بنابراین لازم است مدیریت مصرف آب و برق در ایام محرم مورد توجه و دقت عزاداران و مسئولان هیأت‌ها قرار گیرد.

وی افزود: مدیریت پساب ناشی از شست و شو و پخت و پز در هیات ها وتکایا مورد توجه قرار گیرد. آنچه در درجه نخست، عزاداران حسینی باید مدنظر قرار دهند مسئولیت اجتماعی است که آموزه‌های دینی در حوزه پاکیزگی و مصرف درست منابع برعهده ما گذاشته است.

آقایی در پایان گفت: از همه هموطنانی که از غذا، چای، آب و شربت نذری استفاده می‌کنند، خواهش می‌کنم که یک لیوان و قاشق و چنگال همراه داشته باشند. در این صورت نیازی نیست که از این حجم از ظروف یکبار مصرف استفاده شود، مسلما مدیریت مصرف تاثیر زیادی بر کاهش مصرف پلاستیک در چنین روزهایی می‌گذارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید