توصیه‌های بهداشتی و تغذیه‌ای در زمان واکسیناسیون کرونا

    کد خبر :833494
توصیه‌های بهداشتی و تغذیه‌ای در زمان واکسیناسیون کرونا

رئیس گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با رعایت برخی نکات تغذیه‌ای و پرهیز از مصرف برخی موادغذایی می‌توانیم ارتقای سلامت و افزایش کارایی سیستم ایمنی بدن در زمان واکسیناسیون کرونا را داشته باشیم و مانع بروز علائم و عوارض احتمالی ناشی از تزریق این واکسن شویم.

زهرا اباصلتی اظهار کرد: به طور کلی باید گفت برای تزریق واکسن به رژیم غذایی ویژه‌ای نیاز نیست، اما لازم است با مواد غذایی که به سلامت و افزایش کارایی سیستم ایمنی بدن در زمان واکسیناسیون کمک می‌کند آشنا شویم تا بتوانیم علائم و عوارض احتمالی ناشی از واکسیناسیون را به حداقل رسانده و سیستم ایمنی خود را تقویت کنیم.

وی در خصوص نکات مهم تغذیه‌ای قبل از واکسیناسیون، بیان کرد: در زمان واکسیناسیون نباید ناشتا باشید، زیرا ممکن است زمان تزریق واکسن دچار سرگیجه یا اُفت فشار شوید و برای جلوگیری از بروز این مشکلات هنگام واکسن زدن لازم است صبحانه یا میان وعده ساده‌ای مصرف کنید و شب قبل از واکسیناسیون نیز غذای سبک مانند سوپ حاوی مرغ، سبزی‌های سبز تیره تازه مانند اسفناج، جعفری و کلم بروکلی میل کنید، این موضوع به ویژه در مورد افرادی که ترس از آمپول زدن دارند باید رعایت شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: همچنین مصرف شیر، میوه، تخم‌مرغ و لقمه نان و پنیر همراه با سبزیجات مثل گوجه‌فرنگی یا خیار و… به عنوان صبحانه یا میان وعده قبل از تزریق واکسن توصیه می‌شود.

اباصلتی تأکید کرد: توصیه دیگر این است که شب قبل از واکسیناسیون خواب خوب و راحتی داشته باشید و بهداشت خواب را رعایت کنید، خواب کافی و آرام یکی از رازهای سلامت و طول عمر انسان همراه با زندگی با نشاط است و نقش مهمی در آماده‌سازی سیستم ایمنی بدن و تقویت آن ایفا می‌کند.

وی با بیان اینکه خواب خوب، آرام و پیوسته به دفع مواد زاید بدن کمک می‌کند، خاطرنشان کرد: بنابراین از کار کردن با هرگونه دستگاه الکترونیکی همچون تلفن همراه و کامپیوتر و تماشای طولانی‌مدت تلویزیون از حداقل یک ساعت قبل از خواب تا حد امکان پرهیز کنید، این کار باعث می‌شود بتوانید خواب راحت و عمیقی داشته باشید و بدن شما در آرامش کامل تا صبح استراحت کند؛ همچنین مصرف غذاهای ساده و سبک می‌تواند زمینه‌ساز یک خواب خوب باشد. سعی کنید بین مصرف شام و زمان خواب حدود ۲ ساعت فاصله باشد؛ ضمن اینکه مصرف یک لیوان شیر گرم به داشتن یک خواب راحت کمک می‌کند.

رئیس گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پاسخ به این سوال که در زمان‌های قبل و بعد از واکسیناسیون کدام مواد غذایی را باید بیشتر بخوریم، تصریح کرد: در این زمان‌ها مصرف آب و مایعات فراوان، موادغذایی ضدالتهاب، مصرف بیشتر سبزی‌ها و میوه‌ها، مصرف منابع غذایی پروتئینی و مکمل ویتامین D توصیه می‌شود.

اباصلتی همچنین در خصوص اینکه در زمان‌های قبل و بعد از واکسیناسیون از چه غذاهایی پرهیز کنیم؟ افزود: مصرف فست‌فودها، غذاهای چرب، سنگین و پرنمک و تنقلات شور و نوشیدنی‌های خیلی شیرین موجب تضعیف سیستم ایمنی شده و زمینه را برای ابتلا به انواع بیماری‌ها از جمله کرونا فراهم می‌کند و همواره باید از مصرف بی‌رویه آنها اجتناب شود؛ همچنین توصیه می‌شود به منظور عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن، قبل و پس از واکسیناسیون از مصرف اینگونه غذاها خودداری شود، ضمن اینکه از مصرف روغن‌های نباتی جامد و نیمه جامد، روغن‌ها و چربی‌های حیوانی به دلیل تحریک و ایجاد التهاب پرهیز گردد.

به گزارش ایسنا، وی گفت: عوارض ناشی از واکسن به طور معمول از ۱۲ ساعت تا کمتر از ۷ روز بعد از تزریق واکسن به طور متغیر و خفیف در بعضی افراد ممکن است رخ دهد و در موارد بسیار نادر برخی عوارض ممکن است یک ماه بعد از واکسیناسیون بروز یابد و این عوارض شامل تب، بدن درد و خستگی، ضعف و بی‌حالی، تهوع و استفراغ، اسهال، یبوست و بی‌اشتهایی بوده است و توصیه ما در این حالات مصرف مایعات و غذاهای آب‌دار، میوه‌جات، سبزیجات، لبنیات، گوشت، دل و جگر، زرده تخم‌مرغ، غلات سبوس دار، حبوبات، مغزها، منابع غذایی ویتامین‌های گروه B، منابع غنی از امگا ۳، منابع غذایی منیزیم، ترکیبات حاوی کافئین، منابع غذایی حاوی B۱ ،B۶ و B۱۲ و شربت عسل با کنترل قند خون بوده، ضمن اینکه افزودن دارچین، زنجبیل و سیاهدانه به غذاها هم توصیه می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید