تورم ماهانه خودرو منفی شد!

    کد خبر :1018309
تورم خودرو

بر اساس آخرین گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده مرکز آمار ایران، تورم ماهانه خرید وسایل نقلیه بازار خودرو در مردادماه امسال با ۱.۷ درصد منفی اعلام شد. همچنین این نرخ تورم در ماه‌های تیر ۳.۱ درصد، خرداد ۸ درصد و شهریور ماه ۲.۹ درصد به ثبت رسیده است.

نرخ تورم ماهانه خرید وسایل نقلیه در مردادماه امسال در دولت سیزدهم در حالی کاهش پیدا کرد که این آمار در مرداد ماه سال ۱۴۰۰ همزمان با فعالیت دولت دوازدهم به ۵.۸ درصد رسیده بود.

همچنین در ماه‌های تیر، خرداد، اردیبهشت سال ۱۴۰۰ به ترتیب نرخ تورم ماهانه خرید وسایل نقلیه ۳.۵، ۲.۷ و ۰.۳ درصد بود.

دولت سیزدهم با اعمال سیاست‌های حذف دلالی در بازار خودرو، کنترل قیمت‌ها و عرضه خودروها از طریق سامانه یکپارچه خودرو منجر به کاهش قیمت خودرو و وسایل جانبی شده است.

اکنون پیش‌فروش‌های خودرو از طریق سامانه یکپارچه انجام می‌شود، مطابق قراردادهای منعقد شده بین خودرؤسازان و مشتریان، تحویل خودروها بر اساس قیمت‌های روز درب کارخانه است و مشتریان خودروها را به قیمت مصوب فعلی دریافت خواهند کرد.

یکی دیگر از دلایل اصلی کاهش قیمت‌های خودروها به ویژه خودروهای منتاژی بر اساس افزایش عرضه و تحویل خودرو و همچنین تصویب لایحه دوفوریتی واردات خودروهای کارکرده و واردات خودروهای وارداتی است.

همچنین ثبات نسبی اقتصاد کلان، کاهش نوسان‌های شدید در بازار ارز و خروج سفته بازان از بازار خودرو باعث شکسته شدن قیمت‌ها به ویژه در بخش وسایل نقلیه شد ضمن اینکه این روند کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو نمایان است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید