جانشین فرمانده ناجا اعلام کرد

توافق دولت و پلیس برای افزایش خودروهای گشت جاده‌ای

    کد خبر :619546

جانشین فرمانده ناجا از توافق پلیس و دولت برای افزایش گشت‌های پلیس در جاده‌های کشور خبر داد.

 

سردار ایوب سلیمانی در حاشیه دوازدهمین نشست ناجا با وابستگان نظامی و افسران رابط پلیس کشورهای خارجی مستقر در تهران با حضور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پلیس امروز راهی به جز حرکت به سمت هوشمندسازی ندارد و ما باید به این سمت حرکت کنیم چرا که فعالیت‌های پلیس در معرض و قضاوت مردم و برای مردم است و ما نمی‌توانیم در استفاده از امکانات و تجهیزات و توسعه فناوری‌ها عقب بمانیم.

 

وی با بیان اینکه لازمه پیشگیری از وقوع یک جرم و کنترل و مدیریت آن داشتن ابتکار عمل است، گفت: پلیس در صورتی می‌تواند ابتکار عمل داشته باشد که یک گام جلوتر از جامعه حرکت کند. امروز دیگر در دنیایی که بسیاری از اقدامات با فشردن یک دکمه انجام می‌شود اگر پلیس ما به سبک و روش‌های گذشته عمل کند اعتبار لازم را نخواهد داشت و از این رو ناگزیریم و باید از دانش روز و فناوری‌های جدید استفاده کنیم.

 

سلیمانی با بیان اینکه پلیس بدون دانش و فناوری هوشمند امکان موفقیت در مأموریت‌هایش در آینده را نخواهد داشت، گفت: همین حالا نیز در دیر رسیدن به تراز مورد نیاز برای هوشمندسازی پلیس با مشکلات اولیه روبرو هستیم.

 

وی ادامه داد: پلیس باید بتواند با استفاده از ظرفیت‌ها و منطق استارتاپی در تمام جاده‌های کشور با راننده که پشت فرمان است ارتباطی دو سویه داشته باشد یعنی از موقعیت راننده و خودرو باخبر شده و با توجه به وضعیت خودرو و خطراتی که در مسیر وجود دارد بتواند هشدارها و توصیه‌های لازم را به راننده ارائه کند تا راننده غافلگیر نشود.

 

سلیمانی افزود: تحقق چنین امری سخت نیست و ظرفیتش در کشور ما وجود دارد که امیدوارم به زودی فعال شود.

 

وی با بیان اینکه اولویت اول در این خصوص باید برای خودروهای عمومی باشد، گفت: خودروهای عمومی باید به ردیاب مجهز باشند و پس از آن نیز کم کم خودروهای شخصی به این چرخه خواهند پیوست.

 

سلیمانی با بیان اینکه به زودی جاده‌های کشور به وسیله پهپاد رصد خواهد شد، گفت: الان پهپادهای ما در حال تمرین هستند تا به زودی در چند استان فعال شده و بتوانیم در مواقع نیاز با استفاده از ظرفیت پهپاد، جاده‌های پرتردد را رصد کنیم.

 

وی درباره دیگر مصادیق هوشمندسازی پلیس اظهار کرد: تنها در شهر تهران روزانه حدود سه هزار تصادف رانندگی رخ می‌دهد که باید پلیس به صحنه برود. ما به دنبال این هستیم و داریم کاری می‌کنیم به وسیله یک دستگاه اپلیکیشن هر شهروندی بتواند تصاویر و مستندات خود را برای پلیس بفرستد و قطعا در چنین شرایطی دیگر نیازی به حضور پلیس نبوده و با توجه به مستندات در مورد تصادفات تصمیم‌گیری می‌شود.

 

سلیمانی با اشاره به فعالیت سامانه سپهتن اظهار کرد: در توافق با وزارت راه ۱۵ هزار اتوبوس مجهز به ردیاب شده و در این سامانه قرار گرفتند. در حال حاضر نیز اتوبوس‌ها تحت رصد پلیس بوده و همین امر نیز سبب شده تا تصادفات رانندگی مربوط به اتوبوس‌های بین شهری تا ۹۰ درصد کاهش پیدا کند.

 

وی از توافق با دولت برای کاهش فاصله بین گشت‌های جاده‌ای و افزایش تعداد خودروهای گشتی خبر داد و گفت: در توافقی که با دولت داشتیم بنا شد تا پایان امسال ۱۵۰۰ دستگاه خودرو در اختیار پلیس راه قرار دهند تا ما نیروهای گشتی‌مان را در جاده‌ها افزایش دهیم. همان طور که می‌دانید میانگین فاصله پلیس در گشت‌های جاده‌ای باید ۲۰ کیلومتر باشد در حالی که در کشور ما این فاصله حدود ۹۰ کیلومتر است.

 

به گفته جانشین فرمانده ناجا، تاکنون ۱۵ درصد از این خودروها در اختیار پلیس قرار گرفته‌اند.

 

سلیمانی با بیان اینکه هوشمندسازی باید در تمام حوزه‌های پلیس انجام شده و تنها مربوط به پلیس راهور نیست، گفت: به عنوان مثال ما نیاز داریم تا در تمام جاده‌هایمان دوربین پلاک‌خوان نصب شود تا به وسیله آن بتوانیم خودروهای سرقتی را شناسایی کنیم. این دوربین‌ها در چند جاده شمالی ما نصب شده و ما موفق شدیم تا ۸۰۰ خودروی مسروقه را از همین طریق شناسایی کنیم.

 

وی افزود: در حوزه گمرک‌ها و قاچاق نیز باید به سمت هوشمندسازی حرکت کنیم. قبلا نیز گفته‌ام که ممکن است در بخش قاچاق کامیون‌های ترانزیتی و همین طور کامیون‌های حمل بار در میانه مسیر انحرافی پیدا کرده و باری قاچاق را با خود حمل کنند. لازم است که روی این کامیون‌ها ردیاب نصب شود تا پلیس از موقعیت و مسیر حرکت آن‌ها باخبر شود.

 

اعلام آمادگی پلیس ایران برای همکاری با سایر کشورها در زمینه مقابله با جرایم فراملی

 

سردار ایوب سلیمانی در دوازدهمین نشست ناجا با وابستگان نظامی و افسران رابط پلیس کشورهای خارجی مستقر در تهران نیز اظهار کرد: نظم و امنیت یکی از نیازهای فطری انسان است و همه حکومت‌ها و جوامع می‌کوشند تا این نیاز انسان را برطرف کنند.

 

وی با بیان اینکه در جامعه امروزی پلیس از مهم‌ترین ارکان تأمین امنیت برای مردم است، گفت: در ایران نیز پلیس دارای همین ویژگی است و می‌کوشد تا با جلب مشارکت‌های مردم برای تقویت و توسعه امنیت تلاش کند.

 

جانشین فرمانده ناجا با اشاره به شعار هفته ناجا مبنی بر «پلیس هوشمند، امین مردم» اظهار کرد:‌ این شعار برگرفته از تأکیدات مقام معظم رهبری است و در تلاشیم تا امسال برنامه‌ریزی‌هایمان برای تحقق پلیس هوشمند را افزایش داده و با سرعت بیشتری به این سمت حرکت کنیم.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه پلیس جمهوری اسلامی ایران بدون اعتمال خشونت‌های معمول در سازمان‌های پلیسی دیگر کشورها توانسته است در کشور امنیت ایجاد کند، گفت: امروز پلیس پناهگاهی برای مردم در برابر مجرمان است و این امر نقش مهمی در رابطه بین مردم و پلیس دارد.

 

سلیمانی با بیان اینکه پلیس باید به سمت هوشمندسازی حرکت کند، گفت: پلیس هوشمند بخشی از هندسه جامعه هوشمند است و پلیس باید با هوشمندسازی امکانات و تجهیزات خود به مردم خدمت کند.

 

وی افزود: همین امروز نیز جمهوری اسلامی با استفاده از ظرفیت پلیس هوشمند اقدام به زمین‌گیر کردن تروریست‌ها، کاهش تصادفات جاده‌ای، ارتقاء امنیت، برخورد با مجرمان و… کرده است.

 

سلیمانی با بیان اینکه امروز ضرورت دفاع از اقشار آسیب‌دیده در سراسر جهان بیش از پیش احساس می‌شود، گفت: ناجا این آمادگی را دارد تا با دیگر کشورها در زمینه مقابله با جرایم فراملی همکاری کند و از کشورهای دیگر نیز این انتظار را داریم که در این زمینه با پلیس همراه باشند.

 

به گزارش ایسنا، در ابتدای این نشست سردار هادی شیرزاد رئیس پلیس بین‌الملل ایران در سخنانی کوتاه گفت: امروز مبارزه با فساد جزو اولویت‌های همه کشورهاست و ناجا نیز طبق اهداف و اولویت‌هایی که دارد در این زمینه پیش قدم است.

 

به گفته وی یکی از برنامه‌های پلیس ارتقاء برنامه‌های بین‌المللی میان پلیس کشورهای مختلف است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید