تواتارا به سرعت ۴۶۰ کیلومتر بر ساعت دست یافت

    کد خبر :780714

شرکت SSC نورث امریکا در دومین تلاش برای ثبت رکورد سرعت زمینی خودروهای تولیدی، با ابرخودروی تواتارا به بیشینه سرعت ۴۶۰ کیلومتر بر ساعت دست یافت.

با توجه به اینکه تلاش ابرخودرو تواتارا (Tuatara) برای دستیابی به حداکثر سرعت با اختلافات زیادی لکه‌دار شد، شرکت SSC نورث امریکا راه دیگری به جز اجرای مجدد تست سرعت نداشت. در تلاش برای پاک کردن هرگونه اتهام دست‌کاری فیلم ویدئویی اجرای اصلی که در اکتبر سال گذشته اتفاق افتاد، شرکت سازنده این ابرخودرو ‌اکنون ادعا می‌کند که در طی دومین اجرای رسمی، به‌طور قانونی رکورد بیشینه سرعت را ثبت کرده است.

به گزارش موتوروان، SSC به ‌جای بازگشت به مسیر ۱۶۰ ایالتی نوادا که اولین تلاش در آن انجام شد، به باند فرودگاه محل تحقیقات جانی بوهمر در تأسیسات فرود شاتل فضایی فلوریدا دسترسی پیدا کرد. پیش از این خودروهای زیادی برای ثبت رکورد سرعت در باند فرودگاه تأسیسات فرود شاتل فضایی در فلوریدا تلاش کرده‌اند؛ اما هیچ خودرویی نتوانسته است به سرعتی بیشتر از تواتارا دست یابد.

درحالی‌که SSC برای اولین تلاش خود الیور وب، راننده حرفه‌ای اتومبیل‌رانی را استخدام کرده بود، تلاش دوم در ۱۷ ژانویه ۲۰۲۱ توسط مالک این ابرخودرو انجام شد. دکتر لری کاپلین فقط ۲٫۳ مایل (۳٫۷ کیلومتر) فرصت داشت تا شتاب شدید تواتارا را تجربه کند و موفق شد پس از طی تنها یک مایل به سرعت چشمگیر ۲۴۴ مایل‌ بر ساعت (۳۹۳ کیلومتر بر ساعت) برسد.

به منظور کنترل صحت رکوردشکنی از نظر علمی، تواتارا دو بار در جهت مخالف عمل سرعت‌گیری را انجام داد. این ابرخودرو توانست به سرعت ۲۷۹٫۷ مایل ‌بر‌ ساعت (۴۵۰٫۱ کیلومتر بر ساعت) به سمت شمال و ۲۸۶٫۱ مایل ‌بر‌ ساعت (۴۶۰٫۴ کیلومتر بر ساعت) به سمت جنوب برسد و در نتیجه سرعت متوسط ​​آن ۲۸۲٫۹ مایل‌ بر ‌ساعت (۴۵۵٫۲ کیلومتر بر ساعت) است. مسئولان SSC می‌گویند این خودرو در اواخر حرکت به سمت جنوب به ۲٫۸۷ ثانیه زمان نیاز دارد تا از ۲۷۴ به ۲۸۶ مایل بر ‌ساعت (۴۴۱ تا ۴۶۰ کیلومتر بر ساعت) برسد. تواتارا برای افزایش سرعت از ۰ تا ۲۸۶ مایل ‌بر ‌ساعت، تنها ۱٫۹ مایل (۳ کیلومتر) مسافت را طی کرد.

دکتر لری کاپلین در این زمینه می‌گوید:

در آخرین اجرای رکوردشکنی، طعم قدرت کامل را چشیدم و مشتاق بازگشت دوباره به جاده و تلاش برای رسیدن به سرعت جادویی ۳۰۰ مایل‌ بر ‌ساعت هستم.

هنوز مشخص نیست که تلاش بعدی چه زمانی انجام می‌شود؛ اما به نظر می‌رسد SSC با این حداکثر سرعت بالا قانع نشده است. خودروهای زیادی می‌توانند به سرعت ۲۷۵ مایل‌ بر‌ ساعت (۴۴۳ کیلومتر بر ساعت) دست یابند؛ اما تام نلسون، سازنده پیشرانه،‌ می‌گوید SSC تواتارا با سرعت ۲۷۵ مایل‌ بر ‌ساعت، ده برابر سریع‌تر از هر خودروی تولیدی دیگری در جهان است. همان‌طور که می‌دانید، شرکت نلسون ریسینگ انجینز پیشرانه ۵٫۹ لیتری توئین توربو این ابرخودرو را تولید می‌کند. این پیشرانه خورجینی هشت سیلندر دارای قدرت ۱۷۵۰ اسب ‌بخار با سوخت E85 (شامل ۸۵ درصد اتانول و ۱۵ درصد بنزین) و ۱۳۵۰ اسب‌ بخار با سوخت اکتان ۹۱ است.

جرود شلبی، مدیرعامل SSC نورث امریکا، تفاوت دو تلاش گذشته را این‌گونه توضیح می‌دهد:

ما این بار برای بهبود بخشیدن بیشینه سرعت خودرو، روش دیگری در پیش گرفتیم. لری کاپلین هنگام اجرای رکوردگیری از سبک شتاب‌گیری مسابقه درگ استفاده کرد و پدال گاز را کاملا تا ته فشار داد و به مدت ۴۰ تا ۵۰ ثانیه این کار ادامه یافت. در ماه اکتبر ما خیلی آرام‌تر به سمت سرعت بالاتر حرکت کردیم و فقط در حدود ۲۰ تا ۲۵ ثانیه از تخت گاز استفاده می‌کردیم و در طول اجرا این کار را ادامه می‌دادیم. این تفاوت هم از نظر کارایی و هم از نظر اجرا چشم‌گیر است. لری کاپلین کاری انجام داد که بسیار دشوار بود و حداقل چهار برابر دشوارتر از تلاشی بود که در نوادا انجام دادیم.

طبق گفته‌های مسئولان SSC، این شرکت از دستگاه‌های ریسولوژیک (VBox)، لایف ریسینگ، گارمین و IMRA (انجمن بین‌المللی Mile Racing) برای ثبت دقیق تمام ارقام مربوط به رکوردگیری استفاده کرده است.

تواتارا با میانگین سرعت ۲۸۲٫۹ مایل‌ بر ‌ساعت (۴۵۵٫۲ کیلومتر بر ساعت)، سریع‌تر از کونیگزگ آگرا RS است که نیکلاس لیلجا، راننده کارخانه کونیگزگ، سرعت متوسط ​​۲۷۷٫۸۷ مایل‌ بر ‌ساعت (۴۴۷٫۱۹ کیلومتر بر ساعت) را برای دو تلاش در نوامبر ۲۰۱۷ ثبت کرد. تواتارا همچنین از حداکثر سرعت مطلق بالاتر (۲۸۶٫۱ مایل‌ بر ‌ساعت در مقابل ۲۸۴٫۵۵ مایل‌ بر ‌ساعت) نسبت به ابرخودروی سوئدی برخوردار است.

جهت یادآوری بد نیست بدانید که بوگاتی شیرون سوپر اسپرت ۳۰۰+ با رانندگی اندی والاس در آگوست ۲۰۱۹ در مرکز آزمایش Ehra-Lessien متعلق به گروه خودروسازی فولکس‌واگن با سرعت ۳۰۴٫۷۷ مایل‌ بر ‌ساعت (۴۹۰٫۴۸ کیلومتر بر ساعت) حرکت کرد. اما تلاش برای ثبت حداکثر سرعت فقط در یک جهت انجام شد؛ زیرا حرکت خودروهای مختلف طی سال‌ها در این پیست در جهت ساعت‌گرد منجر به ایجاد سطح جاده‌ای یک‌سویه‌ای شده است. با حرکت خودرو در جهت مخالف، گرمای بیش از حد در لاستیک‌ها ایجاد می‌شود؛ بنابراین خطر بالقوه برای خودرو ایجاد خواهد شد.

هنسی نیز قصد دارد با ونوم F5، ابرخودروی اختصاصی خود این عمل را انجام دهد. حداکثر سرعت ادعا‌شده برای هنسی ونوم، ۳۱۱ مایل‌ بر ‌ساعت (۵۰۰ کیلومتر بر ساعت) است؛ اما تیونر و خودروساز تگزاسی باید برای دفاع از ادعای خود به‌صورت عملی به بیشینه سرعت دست یابد که این کار برای اواخر سال جاری برنامه‌ریزی شده است.

کاملا مطمئن هستیم که کونیگزگ به‌دنبال بازپس‌گیری عنوان بیشینه سرعت خودروهای تولیدی با ابرخودروی جدید Jesko Absolut است که رسماً سریع‌ترین خودروی ساخت این شرکت شناخته می‌شود. حداکثر سرعت یسکو ابسولوت از نظر تئوری ۳۳۰ مایل‌ بر ‌ساعت (۵۳۲ کیلومتر بر ساعت) است؛ اما باید دید چگونه این رقم در تست سرعت واقعی و شرایط واقعی عملی می‌شود.

معیار صحت رکوردگیری سرعت

به گزارش اتوکار، با وجود اینکه بیشینه سرعت تواتارا ۲۲ مایل‌ بر ‌ساعت کمتر از ۳۰۴٫۸ مایل‌ بر ‌ساعت بوگاتی شیرون در سال ۲۰۱۹ ثبت شده، SSC ادعا می‌کند این یک رکورد جهانی برای خودروهای تولیدی است. این موضوع تا حدودی به رجزخوانی تولیدکنندگان و نبود روشی واحد برای ثبت رکورد سرعت برمی‌گردد؛ برخلاف بسیاری از رکوردهای سرعت که توسط FIA ثبت می‌شوند، هیچ استانداردی برای رکورد خودروهای تولیدی و هیچ سازمان و نهاد قانون‌گذاری در این زمینه وجود ندارد. بنابراین اثبات ادعای برتری خودرویی بر دیگران دشوار و شروع بحث درباره‌ی تعاریف دقیق «تولید» و «استاندارد» بسیار آسان است. جگوار XJ220 (بدون انباره اگزوز) و مک‌لارن F1 (با محدودکننده دور خودرو) رکوردهای دوره خود را به شکل اصلاح‌شده ثبت کردند. اما بحث واقعاً داغ در شرایط فعلی این است که آیا باید رکورد سرعت با میانگین دوطرفه ثبت شود؟

مکان‌های زیادی وجود ندارد که ثبت چنین سرعت‌های بالایی امکان‌پذیر باشد و تعداد بسیار کمی با موانع ایمنی رو‌به‌رو هستند. هنگامی که بوگاتی ویرون سوپر اسپرت در سال ۲۰۱۰ رکورد سرعت ۲۶۷٫۸ مایل‌ بر ‌ساعت را ثبت کرد، این کار با میانگین دوطرفه در Ehra Lessien انجام شد؛ حتی با اینکه حفاظ و سیستم حفاظتی مسیر تست فقط در یک جهت کار می‌کردند. در زمان رکوردگیری بوگاتی شیرون، انجام چنین کاری بسیار خطرناک ارزیابی می‌شد؛ بنابراین آزمایش فقط در یک جهت انجام شد. درک احتیاط گروه فولکس‌واگن در این مورد کار سختی نیست. با توجه به احتمال وقوع فاجعه در هنگام حرکت والاس برخلاف جهت طراحی پیست، ممکن بود مشکلی رخ بدهد و جان انسانی به خطر بیفتد.

برای تولیدکنندگان کوچک‌تر، این مسئله چندان مهم نیست و عاملی برای پیشگیری از تمایل آن‌ها جهت ثبت رکورد در جاده‌های باز و حتی انتخاب مکان معمولی وجود ندارد. فیلم‌های موجود از داخل خودرو در هنگام رکوردگیری کونیگزگ‌ آگرا RS در امتداد جاده‌ای بسته از بزرگراه نوادا آن‌قدر هیجان‌انگیز و وحشتناک است که شاید هیچ تجربه‌ای به اندازه‌ی آن ترسناک نباشد. اما دستیابی به چنین سرعت‌هایی در جاده‌های عمومی (حتی مسیرهای مستقیم و بسته) در صورت خرابی خودرو یا ترکیدن لاستیک، خطر را به طرز چشم‌گیری افزایش می‌دهد.

بوگاتی اعلام کرده است که در آینده رکورد سرعت را انجام خواهد داد و شکی نیست که SSC ، هنسی یا کونیگزگ سرانجام رکورد سرعت بوگاتی شیرون را ارتقا خواهند داد و احتمالاً به سرعت ۳۱۰٫۷ مایل‌ بر ‌ساعت (۵۰۰ کیلومتر بر ساعت) دست می‌یابند. اما تا زمانی‌که این کار انجام نشود، بوگاتی شیرون حداقل در ذهن ما سریع‌ترین خودروی تولیدی جهان است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید