تمدید ممنوعیت کشت محصولات تراریخته

    کد خبر :1025529

طبق تصمیم مجلسیان در برنامه هفتم توسعه کشت محصولات تراریخته کماکان ممنوع است. اما آنها در مورد واردات محصولات تراریخته نظری ندادند.

دی ماه سال 95 بود که نمایندگان مجلس وقت در جریان بررسی لایحه برنامه ششم تصمیم گرفتند که تولید و واردات محصولات تراریخته ممنوع شود.

آن زمان که نمایندگان ماده 31 قانون برنامه توسعه را بررسی می‌کردند با بند «چ» موافقت کردند. در بند «چ» آمده بود: «ممنوعیت هرگونه رهاسازی، تولید، واردات و مصرف محصولات تراریخته، در چهارچوب قانون ایمنی زیستی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۸۸/۷/۵ با رعایت مقررات و موازین ملی و بین‌المللی که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است.»

پس از 7 سال از تصویب این بند نمایندگان مجلس یازدهم در جلسه علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه 16 مهرماه) در مورد محصولات تراریخته مجددا تصمیم‌گیری کردند.

235 نماینده حاضر در مجلس که داشتند ماده 34 را بررسی می‌کردند، با 136 رأی موافق، 71 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع کشت هرگونه محصول تراریخته اعم از تولید داخلی یا فراسرزمینی بود را ممنوع کردند.

کشت محصولات تراریخته در بند الحاقی 2 ماده 34 قید شده بود. بند الحاقی که با تصمیم محمدباقر قالیباف مجددا به رغم تصویب برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه ارجاع داده شد.

به گزارش اکوایران: با این حال نمایندگان مجلس در مورد ممنوعیت واردات این محصولات نظری ندادند. طبق داده‌های موجود انجمن ایمنی زیستی بخش قابل توجهی از واردات مواد غذایی ایران در قالب واردات محصولات تراریخته است. به طوری که پنج میلیارد دلار از واردات غذایی کشور طی ۱۰ سال منتهی به سال 98 را محصولات تراریخته تشکیل می داد. به عنوان نمونه از ۸٫۹ میلیون تن ذرت دامی وارداتی در سال ۹۷ حدود ۷٫۵ میلیون تن تراریخته بوده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید