تلنگر دردناکی که ترانه جدید ساسی مانکن به همه ما زد/ چند اثر مخرب دیگر باید تولید شود تا به خود بیاییم؟

    کد خبر :789836

در روزهای اخیر تیزر یک ترانه جدید از ساسان حیدری (خواننده ایرانی ساکن آمریکا)، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است؛ فارغ از محتوا و کیفیت ترانه ای که منتشر شده، آنچه به حجم انبوهی از نگرانی ها دامن زده است، پیامدهای مخرب و قابل تأملی است که این اثر در جامعه ایرانی به ویژه میان نوجوانان و جوانان ایجاد خواهد کرد.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست– ساسان حیدری یا همان ساسی مانکن معروف که در دهه 80 در ایران ترانه های زیر زمینی می خواند و با موسیقی های رپ به شهرت رسید و در سال 88 نیز برای یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ترانه خواند، چند سالی هست که به واسطه ترانه های جدیدش دوباره بر سر زبان ها افتاده است.

ساسی مانکن که در سال 1398 و با ترانه ای به نام «جنتلمن» و به واسطه سبک خاص استفاده شده در این ترانه توجه جمع کثیری از دانش آموزان و نوجوانان کشور را به خود جلب کرد، حالا و در روزهای پایانی سال 1399 از تیزر ترانه دیگری رونمایی کرده است که به واسطه برخی نکات به شدت نگرانی ها را در ایران برانگیخته است.

در این ترانه که «تهران توکیو» نام دارد او و دیگر عوامل تولید ترانه از یک بازیگر فیلم های مستهجن نیز استفاده کرده اند و همین اتفاق عجیب در کنار سابقه ای که ساسی مانکن از خود در ذهن دانش آموزان و نوجوانان ایرانی رقم زده بود، سبب شده تا برخی به این باور برسند که اتفاق جدیدی که رخ داده پیامدهای ویرانگری را به ویژه در بین دانش آموزان و نوجوانان کشور خواهد داشت.

پیامد ویرانگر از این بابت که آنها را ترغیب خواهد کرد در مورد بازیگر سریال های مستهجنی که در ایران ترانه حضور دارد، به دنبال کسب اطلاعات بروند و همین تازه آغاز حجم انبوهی از نگرانی ها خواهد شد.

نکته قابل تامل اینکه تا بدینجای کار نیز پیامدهای تلخ کم نبوده است و بر اساس برخی گزارش های غیر رسمی همین تیزر 25 ثانیه ای نیز موجی از توجهات را به خود جلب کرده است.

یکی از کاربران در فضای مجازی و در همین باره نوشته است که این تیزر در کمتر از چند ساعت بیش از 2 میلیون بار دیده شده است و از سویی نیز در حالیکه پست های بازیگر حاضر در ترانه در آمریکا و به طور متوسط 100 هزار لایک داشته است، در عرض 24 ساعت این تیزر نزدیک به 8 میلیون بازدید به دست آورده است!

کاربران بسیاری با درک همین نگرانی ساخت و انتشار ترانه جدید ساسی مانکن را محصول اتاق فکرهای ضد ایرانی می دانند که هویت و فرهنگ ایرانی- اسلامی را نشانه گرفته است.

برخی دیگر از کاربران شبکه های مجازی نیز با انتقاد شدید از دستگاه های فرهنگی کشور و متولیان عرصه فرهنگ کشور به ویژه صدا و سیما بر این باور هستند که همه ناکارآمدی های داخلی و ضعف های داخلی در تولید محتوای فاخر و مناسب سبب شده تا زمینه عرض اندام افرادی مثل ساسی مانکن در میان دانش آموزان و نوجوانان ایرانی فراهم شود.

بررسی های بیشتر نشان می دهد که در همین چند روزی که از زمان انتشار تیزر ترانه مورد اشاره می گذرد، تعداد زیادی از دانش آموزان و نوجوانان بازخوانی آن را در دستور کار خود قرار داده و اقدام به انتشار بازخوانی های خود در فضای مجازی می کنند.

رویه و واقعیت تلخی که به خوبی نشان می دهد مدیران و متولیان عرصه فرهنگ و هنر کشور در عرصه استفاده از فرصت ها و مقابله با تهدیدها چند صد قدم عقب تر از جریان های ضد فرهنگی خارج نشین قرار دارند و بر اساس همین واقعیت چنین پدیده و پیامدهایی را در جامعه شاهد هستیم.

واقعیت این است که برای برون رفت از این بحران و یافتن مسیرهای امن و جایگزین نمی توان راه حل های قانع کننده و تضمین شده ای را حداقل به این آسانی ها یافت و به کار بست، اما در همین حد می توان از پیامد پیش آمده به عنوان یک تلنگر یاد کرد و این پرسش را مطرح کرد که به راستی چند اثر مخرب دیگر همانند اثر فوق باید ساخته شود تا به خود بیاییم و برای برون رفت از شرایط موجود اندیشه های جدید داشته باشیم؟

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. ناشناس گفت:

    استاندارد دوگانه! جورج فلوید هم که یک سال از صبح تا شب گوش ملت با نام او پر شد هم همکار همان خانم بود.

دیدگاهتان را بنویسید