تلاش تندروهای شورای شهر برای توقف فعالیت‌های عاشورایی در تهران

  • سیاسی
  • دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ ۱۳:۴۹
    کد خبر :737640

ماجرا از زمانی آغاز شد که کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، شهرداری تهران را وادار کرد چارت اصلی و سازمانی خود را تغییر دهد و تعداد معاونت‌های خود را از ۹ معاونت به ۶ معاونت تقلیل دهد.

شهرداری تهران تلاش کرد زیربار تصمیمات شورای شهر در پروژه کوچک‌سازی نرود، اما پیروز این تصمیمات، کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران بود و البته معاونتی که شورای شهر تهران پروژه حذف آنرا را بیش از همه دنبال می‌کرد، معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری بود.

با وجود مخالفت شهرداری تهران با حذف معاونت فرهنگی اجتماعی، کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با جدیت حذف معاونت فرهنگی اجتماعی را دنبال می‌کرد.

به گزارش مشرق،گفته می شود یکی از دلایل عزم شورای شهر برای حذف این معاونت، عدم پیروی مطلق دکتر محمدرضا جوادی یگانه، از برخی تصمیمات خاص کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران است.

اما سوال مهم این است که چرا معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری از سوی کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر طی سال‌های اخیر هدف قرار گرفت؟ مهمترین ماموریت محوری معاونت فرهنگی- اجتماعی شهرداری تهران گسترش فعالیت‌های مذهبی اعم از اربعین، راهپیمایی‌های مردمی، مراسم‌های مذهبی اعم از سوگواری‌های ماه محرم، برگزاری نماز جمعه تهران و اعیاد مذهبی در همکاری بسیار نزدیک با نیروهای مردمی انقلابی است و این معاونت دامنه‌ همکاری‌های خود را طی شش ماه اخیر با نیروهای مردمی بسیار گسترش داد؛ اما مخالفت بنیادی شورای شهر و کمیسیون برنامه و بودجه با فعالیت های فرهنگی شهرداری تهران (بویژه فعالیت های آیینی)، شورای شهر با توجه به نزدیک شدن به ایام محرم و اربعین حسینی، تغییر ساختار سازمانی را در دستور کار قرار داد.

در نامه دکتر محمدرضا جوادی یگانه معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران که خبرنگار مشرق به آن دست پیدا کرده است، مقاصد و اهداف کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر از پروژه کوچک‌سازی و حذف فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی شهرداری روشن می‌شود.

نامه دکتر محمدرضا جوادی یگانه معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران به معاون برنامه ریزی توسعه شهری و امور شورا

نامه دکتر محمدرضا جوادی یگانه معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران به معاون برنامه ریزی توسعه شهری و امور شورا

بخشی از نامه دکتر محمدرضا جوادی یگانه معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران به معاون برنامه ریزی توسعه شهری و امور شورا
با خواندن متن کامل نامه می‌توان دریافت که کمیسیون برنامه و بودجه قصد دارد تمامی فعالیت‌های فرهنگی شهر تهران را متوقف کند. این حرکت با توجه به فرارسیدن ایام محرم بسیار مشکوک است. تضعیف معاونتی که با توجه به شیوع ویروس کرونا ممکن است مهمترین ابزار تقویت برگزاری مراسم‌های مذهبی در شهر تهران شود، بسیار سئوال برانگیز است.

با این حرکت جدید شورای شهر بسیاری از نیروهای و پرسنل معاونت فرهنگی شهرداری تهران بیکار می‌شوند و در بهترین حالت، کنش‌گری خود را از دست می‌دهد. در شرایطی که مهمترین دغدغه رهبر انقلاب همواره توجه ویژه به حوزه فرهنگ بوده و همه نهادها و نیروها از جمله بخش فرهنگی شهرداری تهران ماههاست تمام توان خود را بر برگزاری باشکوه مراسم محرم و اربعین حسینی متمرکز کرده‌اند آیا این ترفند نتیجه‌ای جز کمرنگ کردن و تضعیف برنامه‌های دستگاههای متولی برای جبران محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا نخواهد داشت؟

بخشی از نامه معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران
در حالی که اداره سلامت شهرداری در ذیل این معاونت قرار گرفته و نیروهای داوطلب مردمی کنش‌گری خود را قبل از ماه‌های عزاداری برای تست کرونا و خدمات بهداشتی آزموده‌اند، اقدام شورای شهر تهران در تجزیه و انحلال بازوی فرهنگی شهر تهران، در آستانه ماه محرم و مراسم اربعین، چه معنایی دارد؟ البته مرور برخی اظهارنظرها و عملکرد اعضای شورای شهر تهران به فهم بهتر موضوع کمک می‌کند.

بررسی سوابق برخی نمایندگان شورای شهر نشان می‌دهد یک جریان مشکوک در شورای شهر تهران علیه بدنه انقلابی باقی مانده در شهرداری تهران فعال شده و علی رغم مخالفت حناچی، حسن رسولی از بازداشتی‌های مرتبط با آشوب های عاشورای ۸۸ ، قائم مقام اسبق بنیاد باران که بر اساس شنیده‌ها همچنان با این بنیاد همکاری دارد، به دنبال حذف فعالیت‌های فرهنگی این معاونت است.

ایشان همواره در این معاونت هزینه‌های صرف شده در معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران را حتی در دوره شهرداری محمدباقر قالیباف را غیراخلافی توصیف می‌کردند که مستندات آن منتشر شده است.

یکی از دیگر از مخالفان فعالیت‌های فرهنگی و آیینی در شهر تهران، خانم بهاره آروین از فعالان اصلاح‌طلب و عضو شورای پنجم است. همکاری نیروهای مردمی – انقلابی و مشارکت در فعالیت‌های فرهنگی شهرداری از جمله نقاط اختلاف این این عضور شورای شهر تهران با مدیران شهری است که به همراه رسولی، تمام تلاش خود را معطوف به تعطیلی این فعالیت ها کردند.

در شرایطی که نهادهای متولی فرهنگ با توجه به شیوع کرونا وظیفه سنگین‌تری برای جبران محدودیت‌های این دوره دارند و بخشی از محدودیت‌ها با تغییر فضای کلی شهر و عاشورایی کردن آن، می‌توانند حسینیه‌ای به وسعت یک شهر برپا کنند، برخی افراد در این مسیر سنگ‌اندازی و مانع‌تراشی می‌کنند که باید با جدیت جلوی چنین جریانات ناهماهنگ با فرهنگ عامه مردم، گرفته شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید