تلاش برای ایحاد هرج و مرج در عراق در سال انتخابات/ آیا تنش های اخیر عراق به ایران ارتباطی دارد؟

    کد خبر :808162
کنسولگری ایران در کربلا

ترور فعال اجتماعی عراقی و حمله به کنسولگری ایران در کربلا، بار دیگر نگرانی از اوج‌گیری تنش‌ها در عراق را افزایش داده است. به نظر می‌رسد این دو حادثه را باید در بطن مجموعه‌ای از تحولات در نظر گرفت که به انتخابات پارلمانی پیش رو مربوط است.

«بازتاب»؛ آرش صفار- یکشنبه گذشته معترضین عراقی، با تجمع مقابل کنسول‌گری ایران در کربلا، دیوار بیرونی این ساختمان را به آتش کشیدند.

نیروهای امنیتی عراق در راستای مسئولیت خود در حفظ امنیت اماکن دیپلماتیک، با معترضان درگیر شدند که منجر به مجروح شدن تعدادی از هر دو طرف شد.

ماجرا از ترور و کشته شدن «ایهاب الوزنی»، از فعالان اعتراضات سال 2019 عراق، در بامداد یکشنبه شروع شد.

به گزارش شبکه خبری «الجزیره»، بازبینی دوربین‌های بیرون از منزل ایهاب الوزنی، نشان می‌دهد که چند موتورسوار، او را با اسلحه‌ مجهز به صدا خفه‌کن، هدف قرار داده‌اند.

این شبکه، از قول مادر ایهاب الوزنی، مدعی شده است که او مکررا از جانب گروه‌های شبه نظامی تهدید می‌شده است.

«تایمز اسرائیل» هم مدعی است که الوزنی از مخالفان نقش و نفوذ ایران در عراق بوده و در مراسم تشییع این فعال عراقی، شعارهای «ایران برو بیرون» و «مردم خواهان ساقط کردن نظام هستند»، سر داده شده است.

شعار اخیر، معروف‌ترین شعار در خیزش‌های عربی سال 2011، موسوم به بهار عربی بود.

نشانه رفتن انگشت اتهام ترور این فعال اجتماعی عراقی به ایران و گروه‌های تحت حمایت تهران در حالی است که بعد از ظهر روز یکشنبه، کنسولگری ایران در کربلا، این ترور را محکوم کرده بود.

سعید خطیب‌زاده ضمن محکوم کردن حمله به کنسولگری ایران، از دولت عراق خواست که به وظایف خود در این خصوص را به دقت عمل کند.

همچنین وزارت امور خارجه در اعتراض به حمله به کنسولگری کربلا، سفیر عراق در تهران را احضار و به اقدام صورت گرفته شدیدا اعتراض کرده است.

مدیر کل تشریفات این وزارتخانه، در ملاقات سفیر عراق، خواستار اتخاذ تدابیر لازم در خصوص امنیت اماکن دیپلماتیک، طبق کنوانسیون 1963 وین شده است.

سفیر عراق در این دیدار، تأکید کرده است که که عراق به عنوان کشور پذیرنده، متعهد به تضمین امنیت اماکن دیپلماتیک است.

«عزت الشابندر»، سیاستمدار عراقی گفته است که اقدام علیه کنسولگری ایران در کربلا، هویت عاملان آن را مشخص می‌کند و چنین اقداماتی عراق را به میدان جنگ نیابتی تبدیل خواهد کرد.

«نعیم العبودی»، نماینده پارلمان عراق نیز در توئیتی این ترور را بخشی از زنجیره‌ای از حوادث و مواضع دانسته که با هدف ایجاد هرج و مرج در عراق در جریان است.

گفته‌های این نماینده پارلمان عراق، با توجه به اینکه عراق در سال جاری نخستین انتخابات پارلمانی خود، پس از اعتراضات و ناآرامی‌های سال 2019 را برگزار خواهد کرد، از اهمیت برخوردار است.

افزون بر مسائل داخلی همچون مسئله فساد، بازسازی پس جنگ و مقابله با بازمانده‌های جریان‌های تروریستی، انتخابات پیش رو از نظر سیاست خارجی و تحولات منطقه‌ای نیز از اهمیت برخوردار است.

سیاست دولت آتی در خصوص حضور نیروهای آمریکایی در عراق، از جمله موضوعاتی است که شاید مهم‌ترین عامل افتراق جریان‌ها و گروه‌های سیاسی در عراق باشد.

از سوی دیگر، هم‌زمان با تحرکات برای کاهش سطح تنش در منطقه، عراق امیدوار است که بتواند از شرایط جدید برای تمرکز بر موضوعات داخلی خود بهره‌گیرد و اساسا به همین دلیل به یکی از میانجی‌های اصلی این تحرکات تبدیل شده است.

اگر مذاکرات کنونی میان بازیگران منطقه‌ای، به نتیجه مطلوب یعنی کاهش سطح تنش‌های منطقه‌ای منجر شود، رویکرد دولت آتی عراق، از این جهت که اولا تا چه میزان قادر به بهره‌گیری از فضای نوین (احتمالی) منطقه خواهد بود و در ثانی از این بابت که چه نقشی در مدیریت تعارضات ایفا خواهد کرد، از اهمیت بسزایی برخوردار است.

در مجموع به نظر می‌رسد، جلوگیری از بروز تنش و خشونت تا زمان برگزاری انتخابات، مهم‌ترین موضوع در دستور کار داخلی همه گروه‌های سیاسی عراق باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید