تفاوت های انتخابات میاندوره ای کنگره آمریکا در سال جاری با انتخابات پیشین چه بود؟

    کد خبر :952841
ترامپ و بایدن

حضور حامیان افراطی ترامپ در جراین انتخابات میاندوره ای کنگره آمریکا یعنی همان افرادی که اساسا سیستم انتخاباتی آمریکا را قبول ندارند و آن را ابزار دست دموکرات ها جهت تقلب می پندارند و همچنین نگاه ویژه شخص ترامپ به انتخابات میاندوره ای کنگره جهت بازگشت مجدد به کاخ سفید در جریان انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا، دو مولفه اصلی و عمده ای هستند که حساسیت های انتخابات میاندوره ای کنگره در سال جاری را در قیاس با دیگر سال ها به شدت افزایش داده بودند.

بازتاب– انتخابات میاندوره ای کنگره آمریکا به تازگی خاتمه یافته است و نتایج این انتخابات به تدریج در حال اعلام شدن است. در این راستا بسیاری از ناظران و تحلیلگران بر این باورند که جمهوریخواهان با توجه به داده های انتخاباتی که تاکنون منتشر شده، به احتمال فراوان ریاست مجلس نمایندگان را به دست خواهند گرفت. با این حال، در مورد مورد سنای آمریکا، رقبابتی تنگاتنگ در جریان است.

البته که به احتمال زیاد مجلس سنا همچنان در کنترل دموکرات ها باقی خواهد ماند. از این رو، هنوز نتایج کلی و قطعی انتخابات مذکور منتشر نشده است. در این راستا، یک نکته بسیار مهم در مورد انتخابات میاندوره ای امسال کنگره آمریکا وجود داشت که آن را تا حد زیادی از انتخابات های پیش از خود متمایز می کرد. که به طور خاص می توان به دو مورد اساسی و محوری اشاره کرد:

 

1- منتقدان جدی سیستم انتخاباتی آمریکا در قالب آن به رقابت پرداختند

یکی از مهمترین نکاتی که در جریان انتخابات میاندوره ای امسال کنگره آمریکا شاهد آن بودیم این مساله بود که شماری از حامیان افراطی ترامپ که پیشتر به صراحت از پذیرش نتیجه انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا طفره رفته بودند و اعتبار سیستم انتخاباتی آمریکا را زیر سوال برده و به انجام تقلب از سوی دموکرات ها تاکید داشتند، در جریان انتخابات میاندوره ای کنگره آمریکا شرکت کردند.

این افراد که حمایت جدیِ ترامپ را نیز با خود داشتند به زعم بسیاری از ناظران و تحلیلگران به مثابه تهدیداتی بزرگ و قابل توجه برای دموکراسی آمریکایی اقدام به کنشگری انتخاباتی کردند. در واقع، تهدید و خطر آن ها از این جهت بوده که اگر آن ها به کنگره راه پیدا کنند، تا حد زیادی نه تنها برای دولت بایدن ایجاد چالش خواهند کرد و در صدد انتقام جویی از آن بر می آیند بلکه زمینه را جهت انجام تخلفات گسترده سیاسی و قانونی در آمریکا با توجه به در دست گرفتن برخی کرسی های قدرت نیز هموار می کنند.

از این رو، گزاره قدرت گیری این افراد در جریان انتخابات میاندوره ای کنگره موجب شد تا جو بایدن و دیگر مقام‌های مسوول در حزب دموکرات نسبت به این مساله هشدار دهند و خواستار دقتِ افکار عمومی گردند. البته که رویکرد خاص دموکرات ها در قالب این انتخابات که به طور خاص تاکید داشتند مردم آمریکا باید به آن ها و نمایندگانشان رای دهند و الا به نوعی به قدرت گیری فاشیست ها کمک کرده اند هم نشان داد که تا چه اندازه این حزب، از اصول و باورهای دموکراتیکِ ادعایی خود به دور است.

 

2- انتخابات میاندوره ای کنگره آمریکا و نقشه راه انتخابات ریاست جمهوری 2024 این کشور

بسیاری از ناظران و تحلیلگران قبل از آغاز انتخابات میاندوره ای کنگره آمریکا تاکید داشتند که این انتخابات، جز سرنوشت ساز‌ترین انتخابات ها در کل تاریخ آمریکا است. دلیل اصلی آن ها نیز این بود که با توجه به جنجال‌آفرینی‌های ترامپ، اگر کاندیداهای مد نظر وی در انتخابات رای آورند و حزب جمهوریخواه با اقبالی گسترده رو به رو شود، تردیدی نیست که ترامپ اراده جدی تری را جهت اعلام کاندیداتوری خود برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 و بازگشت به کاخ سفید پیدا خواهد کرد.

درست به همین دلیل نیز بوده که ترامپ مدام مردم آمریکا را تشویق می کرد تا “طوفانی قرمز” راه بیندازند و نماینده های مد نظر وی و حزب جمهوریخواه را به کنگره بفرستند و موجب تحقیرِ دموکرات ها شوند. با این حال، اگر چه تاکنون چنین نشده ولیکن موفقیت جمهوریخواهان در انتخابات مجلس نمایندگان موجب شده تا ترامپ انتخابات میاندوره ای کنگره را یک پیروزی بزرگ برای خود و حزبش توصیف کند. مساله ای که عملا نشان می دهد وی تصمیم خود را گرفته و به دنبال آن است که سال 2024 بار دیگر به کاخ سفید باز گردد.

 از این رو، انتظار می رود که با توجه به قدرت گیری جمهوریخواهان درکنگره آمریکا، در ادامه راه شاهد تقویت دست ترامپ و حامیان وی باشیم. مساله ای که در نوع خود می تواند تا حد زیادی معادلات آتی آمریکا در حوزه سیاست داخلی و خارجی این کشور را تحت تاثیر قرار دهد.

در این میان نباید فراموش کرد که ترامپ اکنون با کنگره ای رو به رو است که جمهوریخواهان در آن قدرت گرفته‌اند و در عین حال قضات دیوان عالی آمریکا نیز عمدتا محافظه کار می باشند. مسائلی که در کنار هم حاکی از این نکته هستند که ترامپ زین پس دستی برتر را در حوزه جنجال آفرینی های خاص خود نیز خواهد داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید