شهردار تهران:

تغییرات میدان امام حسین(ع) شتابزده و سلیقه‌ای عمل شد

    کد خبر :625538

شهردار تهران با بیان اینکه باید اولویت های تهران برای توسعه پیاده‌راه‌ها را تعریف کرد گفت:‌ در تغییر میدان امام حسین (ع) شتابزده عمل کردیم و آن پیاده محوری و انسان محوری که مد نظر بود محقق نشد، بلکه به شکل سلیقه ای نه مطالعه ای این موارد اعمال شد.

 

پیروز حناچی در سومین نشست ‫TOD‬ پهنه های حمل و نقلی گفت: شهر فقط برای خودروها نیست بلکه برای انسان هایی است که در آن زندگی می کنند.

 

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به الگوهای مبتنی بر رویکرد انسان محوری در دیگر شهر های جهان اضافه کرد: در توسعه شهری باید سه سطح مورد توجه قرار گیرد؛ کلان (منطقه شهری)، میانی( ناحیه) و خرد که در همه این سطوح باید همه حوزه ها مورد توجه قرار گیرد.

 

شهردار تهران تصریح کرد: در تجربه جدید که در تهران صورت می گیرد هیچ شکی نیست که باید پیاده راه را توسعه بدهیم و از حرکت خودرو کم کنیم اما اگر این توسعه بدون مطالعه باشد و همه جوانب را نبینیم راه گذشتگان را رفته ایم.

 

حناچی در ادامه با اشاره به الگوی شهرهای لندن و سئول در اجرای رویکرد انسان محوری گفت: در لندن منطقه فرسوده و خالی از سکنه با سرمایه گذاری و ایجاد مناطق مسکونی و تجاری تبدیل به یک مرکز پررونق شد که بدون اتصال به شبکه حمل و نقل شهری امکان چنین تحولی نبود.

 

وی افزود: سئول هم تجربه موفقی در ایجاد شهر جدید مبتنی بر توسعه حمل و نقل و قطار شهری و عدم تمرکز دارد. زمانی در اتوبوس های شهری سئول که برای 60 تا 70 مسافر طراحی شده بود 200 نفر سوار می شدند لذا مدیران این شهر تصمیم گرفتند این شرایط را تغییر دهند. تغییر این شرایط هم با ایجاد و توسعه پیاده راه ها و پیوستگی بیشتر آنها همراه بود. حذف بزرگراهها و تجدید حیات فضا به کمک جریان آب از جمله رویکردهای مدیران شهری سئول برای تغییر وضعیت بود. دقیقا در چنین زمانی مدیران شهری سئول تصمیم به برچیدن بزرگراه های طبقاتی گرفتند و در همین زمان بود که ما تصمیم به ساخت بزرگراه طبقاتی صدر گرفتیم.

شهردار تهران گفت: این در حالی است که اجرای پروژه هایی از این دست (رویکرد های انسان محوری) بر شدت گرمایش محیط هم تاثیر گذار بوده و سبب کاهش آن شده است. در سئول اتفاق دیگری هم افتاده و آن اجرای خط اتوبوس های تندرو است. در اجرای این سیستم آنها توانستند عدم تمرکز در شهر را اجرا کنند و به واسطه اینکه حجم زیادی از ترافیک به تردد دانش آموزان و دانشجویان بر می گشت مشوق های خوبی برای این قشر در نظر گرفتند تا از سیستم های حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

 

وی گفت: اجرای این سیستم توانست تاثیر خود را بر ناملایمات شهر گذاشته و حتی سبب ایجاد ارزش افزوده برای زمین های تجاری شود.

 

شهردار تهران در ادامه گفت: در تهران نیز ما سیستم اتوبوس های تندرو را پیاده کردیم اما باید در نظر داشت الگوی رویکرد انسان محوری باید برنامه ریزی شده و همه جانبه باشد.

 

حناچی تصریح کرد: در اجرای این الگو ها باید اولویت های تهران برای توسعه پیاده راه ها را تعریف کرد که میدان امام حسین (ع) جز این اولویت ها است. متاسفانه در هنگامی که تصمیم به تغییر میدان امام حسین (ع) گرفته شد شتابزده عمل کردیم و آن پیاده محوری و انسان محوری که مد نظر بود محقق نشد، بلکه به شکل سلیقه ای نه مطالعه ای این موارد اعمال شد.

 

شهردار تهران گفت: ما می توانیم با تجربه ای که داشتیم و کیفیتی که داریم تلاش کنیم از اجرای پایلوت اما موفق این پروژه ها در شهرهای دیگر استفاده کنیم و می بایست در این مسیر، مراجع تصویبی طرح ها و الگو را مصوب کنند.

 

به گزارش ایسنا، حناچی در پایان با اشاره به مسابقه نقاشی کودکان که به تازگی برگزار شد و تصویری که کودکان از تهران داشته اند، بیان کرد: امروز دیگر کودکان برج میلاد را نماد تهران تصویر نمی‌کنند بلکه شهری انسان محور را تصویر می کنند و ما باید در این مسیر گام برداریم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید