دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور خبرداد

تعیین تکلیف مکان نگهداری و ساماندهی معتادان متجاهر تا پایان سال

    کد خبر :601900

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: جمع آوری معتادان متجاهر نیاز به ظرفیت و مکان داشت که با همکاری دستگاه‌های دیگر از جمله نیروی انتظامی، سپاه، بسیج، سازمان زندان‌ها ظرفیت‌های خوبی در کشور ایجاد شد و با این روند تا پایان سال بحث مکان را برای نگهداری و ساماندهی معتادان متجاهر حل می‌کنیم.

سردار اسکندر مومنی ظهر امروز در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان کرمان اظهار کرد: مواد مخدر و اعتیاد جزو پنج آسیبی است که مقام معظم رهبری شخصا جلسات آن را هر شش ماه یک بار برگزار می‌کنند و اهتمام بسیار زیادی به آسیب های اجتماعی دارند.

وی افزود: مقام معظم رهبری در بین آسیب‌ها، اولویت اول را مواد مخدر و اعتیاد قرار داده‌اند زیرا دلیل بسیاری از آسیب‌های دیگر، خلاف‌ها، درگیری‌ها، سرقت، جنایت‌ها، بیماری‌های عفونی و واگیردار، بحث مواد مخدر است.

مومنی با بیان اینکه در حوزه مقابله و درمان اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است و روال کار با توان بیشتر ادامه دارد، تصریح کرد: اولویت کوتاه مدت ستاد مبارزه با مواد مخدر از نظر زمانی، موضوع معتادان متجاهر است که تاکیدات زیادی روی آن وجود دارد زیرا به جز ایجاد جلوه ناخوشایند برای شهرها و کاهش دادن احساس امنیت، منشا مشکلات دیگری نیز است.

وی افزود: جمع‌آوری معتادان متجاهر نیاز به ظرفیت و مکان دارد که با همکاری دستگاه‌های دیگر مانند نیروی انتظامی، سپاه، بسیج، سازمان زندان‌ها ظرفیت‌های خوبی در کشور در این راستا ایجاد شده است و امیدواریم با این روند تا پایان سال بحث مکان را برای نگهداری و ساماندهی معتادین متجاهر حل و فصل کنیم.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در ادامه اظهار کرد: یکی از مشکلات استان کرمان، محل نگهداری معتادان متجاهر است. اردوگاه کبوترخان ظرفیت خوبی است که امیدواریم بتوانیم با توافق سه جانبه بین ستاد مبارزه با مواد مخدر، استانداری و سازمان زندان‌ها بخشی از این پروژه را به بهره برداری برسانیم.

وی با بیان اینکه در مشهد نیز برای نگهداری ۲۸۰۰ نفر معتادین متجاهر، کار دنبال می‌شود و با تکمیل کار در حوزه معتادان متجاهر مشکلات استان کرمان نیز حل خواهد شد، اظهار کرد: اولویت دوم ما که راهبردی و اساسی است، اقدامات پیشگیرانه و فرهنگی در زمینه مواد مخدر است که باید کاری کنیم بازدارندگی روانی ایجاد و جوانان و نوجوانان ما قدرت «نه گفتن» داشته باشند.

مومنی تصریح کرد: براساس پژوهش‌ها بیش از ۳۰ درصد معتادان به اصرار همسالانشان مواد مخدر مصرف کرده‌اند و به آنان «نه» نگفته‌اند که نتایج پژوهش نشان می‌دهد باید اولویت را بر اقدامات پیشگیرانه و فرهنگی بگذاریم.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در ادامه گفت: در این راهبرد باید از همه ظرفیت کشور و نهادهای فرهنگی با اولویت آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه استفاده کنیم.

وی افزود: پژوهش‌ها نشان می‌دهد درچهاردهه گذشته فقط در دهه ۶۰ کاهش مواد مخدر و اعتیاد داشته‌ایم و اگر بخواهیم روند کنونی را برعکس کنیم باید به استفاده از همه ظرفیت‌های دینی، فرهنگی و اجتماعی کشور برگردیم.

مومنی در ادمه اظهار کرد: طرح یاری‌گران برای همین مطرح شده و رییس جمهوری تاکید بر ساماندهی معتادین متجاهر دارند و «یاری گران» مجموعه اقدامات فرهنگی و آموزشی است و در گام نخست با حوزه های علمیه و آموزش و پرورش تفاهمنامه منعقد شده است و در آغاز سال تحصیلی جدید احتمالا پرسش مهر در خصوص پیشگیری از اعتیاد باشد.

وی در پایان تصریح کرد: استان کرمان سهم بزرگی در دوران دفاع مقدس داشته است و اکنون نیز در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر قرار دارد.

به گزارش ایسنا، نماینده ولی فقیه در استان کرمان نیز در این دیدار اظهار کرد: چهار دهه تجربه در مبارزه با مواد مخدر و مبتلایان به آن در دستور کار نظام و یکی از دغدغه‌های جدی است و مبارزه در قول و عمل ادامه پیدا کرده است.

حجت‌الاسلام حسن علیدادی سلیمانی افزود: جمهوری اسلامی تجربیات فراوانی در حوزه مبارزه با مواد مخدر دارد و هم توفیقات ارزشمندی به دست آورده است.

وی تصریح کرد: باید کارهای گذشته مرور و ضعف‌ها رفع و طرح‌های جدید و برنامه مدونی برای کشور اجرایی شود تا نتیجه مثبت داشته باشد و کشورهای دیگر بتوانند از این برنامه استفاده کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید