تعیین تکلیف “طرح نشینان” در طرح جدید ترافیک

    کد خبر :198180

رئیس کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش در تشریح تعیین تکلیف تردد سکنه‌ای که در محدوده طرح ترافیک قرار می‌گیرند، گفت: برای هر یک از زوم‌ها براساس ساعت ورود و خروج ساکنین شرایط ویژه‌ای در نظر گرفته می‌شود که قطعا معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران ظرف چند روز آینده توضیحاتی را برای شهروندان ارائه خواهد داد.

زهرا صدراعظم نوری در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح پیشنهاد شهرداری تهران برای طرح جدید ترافیک گفت: این لایحه از جانب شهرداری تهران پیشنهاد شده که باید شورای شهر تهران آن را مورد بررسی قرار دهد لذا لازم است موضوع در کمیسیون‌های مختلف و مربوطه شورا مورد بررسی قرار گیرد و نظرات و دیدگاه‌های اعضای کمیسیون‌ها درباره جزئیات این طرح مطرح شود.

به گفته این عضو شورای شهر تهران، طرح جدید ترافیک نیاز به تصویب در کمیسیون‌های شورا ندارد و هر یک از کمیسیون‌های شورا جمع بندی خود را اعلام می‌کند و درنهایت این طرح به رأی اعضا در صحن علنی گذاشته خواهد شد.

وی افزود: در همین راستا کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران این لایحه را که پیشنهاد شهرداری بوده در جلسه روز سه‌شنبه گذشته مورد بررسی قرار داده و ابعاد مختلف این طرح مورد بررسی اعضای کمیسیون سلامت قرار گرفت. هر یک از اعضا نظرات خود را درمورد این طرح مطرح کردند.

رئیس کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه پیشنهاد شهرداری تهران برای طرح جدید ترافیک نیازی به تصویب در کمیسیون‌های شورای شهر تهران ندارد، افزود: کمیسیون‌های شورا تنها نظرات خود را درمورد طرح اعلام می‌کنند و نهایتا جمع بندی اعضا مطرح خواهد شد. درمورد طرح جدید ترافیک نیز کمیسیون سلامت در جمع بندی این طرح را تایید کرده است. منتهی طرح باید در صحن شورا مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: طرح شهرداری تهران باید به صورت لایحه به شورا داده شود و شورا مجددا این لایحه را به کمیسیون‌های مربوطه که شامل کمیسیون اصلی و فرعی ارسال کند تا مورد بررسی قرار گیرد، یکبار دیگر جمع بندی‌ها به صحن شورا می‌آید و به رأی اعضا گذاشته می‌شود.

نوری در پاسخ به این سوال که آیا طرح جدید ترافیک رویکرد محیط زیستی دارد یا درآمدزایی؟ گفت: این طرح اساسا با عنوان طرح ترافیک شناخته می‌شود بنابراین هدفی که دنبال می‌کند کاهش حجم ترافیک است و به دنبال این است که در محدوده مرکزی شهر ترافیک ساماندهی شود لذا براساس ابزار قیمت، سعی در توزیع سفر در محدوده مرکزی شهر دارد.

وی افزود: در این طرح خودروهایی که از ساعت 6:30 صبح تا 10 صبح وارد محدوده می‌شوند و تا قبل از ساعت 16 از محدوده خارج می‌شوند در یک دسته و خودروهایی که از ساعت 10 صبح به بعد وارد محدوده و قبل از ساعت 16 خارج می‌شوند در دسته دیگر و خودروهایی که از ساعت 10 صبح به بعد وارد می‌شوند و بعد از ساعت 16 خارج می‌شوند و نهایتا خودروهایی که از ساعت 6:30 صبح وارد و پس از ساعت 16 خارج می‌شوند در گروه‌های مختلف، دسته بندی شده‌اند. بر این مبنا وقتی که خودروها در پیک ترافیک وارد می‌شوند مجوز ورود آنها با ضریب بیشتری به لحاظ قیمتی محاسبه می‌شوند. به این ترتیب خودروهایی که از ساعت 6:30 صبح تا ساعت 10 وارد می‌شوند به همراه خودروهایی که از ساعت 6:30 صبح ورود و قبل از ساعت 16 خارج می‌شوند با ضریب یک و خودروهایی که از ساعت 6:30 ورود و بعد از ساعت 16 خارج می‌شوند با ضریب یک و نیم مجوز ورود آنها محاسبه خواهد شد.

وی ادامه داد: به این ترتیب کسانی که ضرورتی ندارد در پیک ترافیک وارد محدوده شوند برنامه خود را طوری تنظیم خواهند کرد که از ساعت‌های میانه روز برای ورود به محدوده استفاده کنند. قطعا شهروندانی که کار ضروری ندارند ترجیح می‌دهند پول کمتری پرداخت کنند و در ساعت‌هایی که پیک ترافیک نیست به محدوده ورود داشته باشند. این موضوع یکی از حسن‌های طرح جدید ترافیک محسوب می‌شود.

عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه 60 درصد سفرهای ورودی به محدوده طرح ترافیک سفرهای کاری و آموزشی هستند، افزود: 40 درصد سفر خودروها به درون محدوده طرح ترافیک غیرکاری هستند که اتفاقا در پیک ترافیک انجام می‌شوند و با اجرای این طرح از ورود آنها در پیک ترافیک جلوگیری می‌شود و سفر آنها به خارج از پیک هدایت خواهد شد.

نوری ادامه داد: در طرح جدید ترافیک نیز مجوز 118 هزار ورود برای محدوده طرح ترافیک به صورت روزانه به عنوان سقف ورود رعایت خواهد شد و تنها ترافیک ساعات پیک در طول روز توزیع می‌شود. به این ترتیب نگاه محیط زیستی در این طرح در اولویت دوم قرار دارد؛ اما با کمتر شدن حجم ترافیک بنزین کمتری مصرف خواهد شد و به تبع آن آلودگی هوا نیز کمتر خواهد شد.

وی تاکید کرد: در طرح جدید ترافیک موضوع معاینه فنی خودروها نیز مطرح شده به شکلی که خودروهایی که بتوانند معاینه فنی برتر دریافت کنند برای آنها تخفیفاتی در نظر گرفته خواهد شد. خودروهای برقی و هیبریدی می‌توانند تحفیف‌های بالایی دریافت کنند و با ضریب یک دهم می‌توانند مجوز ورود به طرح را دریافت کنند. در حقیقت حدود 90 درصد تخفیف برای آنها در نظر گرفته می‌شود. لحاظ شدن چنین مواردی در طرح ترافیک جدید تا حدودی نگاه محیط زیستی به این طرح را نشان می‌دهد. به شکلی که شرایط برای خودروهایی که آلایندگی ندارند یا آلایندگی کمتری دارند برای تردد در منطقه فراهم می‌شود.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران در تشریح تعیین تکلیف تردد سکنه‌ای که در محدوده طرح ترافیک قرار می‌گیرند، گفت: ملاحظاتی برای این افراد در نظر گرفته شده که اگر تا ساعات مشخصی که اعلام خواهد شد بخواهند از محدوده خروج کنند امتیازاتی در نظر گرفته می‌شود البته در این حوزه طراحان طرح باید بررسی بیشتری داشته باشند؛ اما آنچه که در حال حاضر اعلام شده این است که محدوده به زوم‌های مختلف تقسیم خواهد شد و برای هر یک از زوم‌ها براساس ساعت ورود و خروج ساکنین شرایط ویژه‌ای در نظر گرفته می‌شود که قطعا معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران ظرف چند روز آینده توضیحاتی را برای شهروندان ارائه خواهد داد.

وی از در نظر گرفتن ضریب ویژه برای اخذ مجوز ورود به طرح ترافیک برای اقشار خاصی همچون جانبازان و بیماران خاص خبر داد و افزود: جانبازان و بیماران خاص شرایطی خواهند داشت که بتوانند تا 50 درصد تخفیف دریافت کنند اما رویکرد کلی این طرح به این شکل است که همه به یک چشم نگاه شوند و درحقیقت نگاه عدالت اجتماعی برقرار شود تا همه افراد بتوانند از امکان ورود به طرح برخوردار باشند. در حقیقت افرادی که کار ضروری دارند و می‌خواهند به طرح ورود پیدا کنند با پرداخت هزینه می‌توانند به طرح ورود پیدا کنند؛ اما برای ورود به طرح در ساعت‌های پیک ترافیک قطعا باید هزینه بیشتری را پرداخت کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید