تعداد الواح هخامنشی حدود 30 هزار قطعه است

    کد خبر :620640

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور گفت: تعداد الواحی که بیش از 85 سال گذشته از کشور خارج شدند حدود 30 هزار قطعه بوده است.

محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور ، درخصوص جزئیات بازگشت 1783 قطعه الواح هخامنشی بعد از 85 سال به کشور اظهار داشت: تاکنون در سه مرحله این الواح به کشور بازگشتند و این تعداد نیز در چهارمین مرحله به کشور ارسال شدند.

 

طالبیان گفت: تعداد الواحی که بیش از 85 سال گذشته از کشور خارج شدند حدود 30 هزار قطعه بوده و بعضی از این الواح در اندازه‌های مختلف هستند و تعدادی نیز شکسته شدند که نیاز به مرمت دارد.

 

وی گفت: یک گروهی از ایران شکایت می‌کنند و می‌خواهند این الواح را به عنوان غرامت بگیرند که از سال 2004 تاکنون به مدت 14 سال پیگیری‌های حقوقی ما در این خصوص طول می‌کشد تا نهایتا با همکاری معاونت حقوقی ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه توانستیم در سال 2018 رای دادگاه آ‌مریکا را به نفع ایران بگیریم و این میراث فرهنگی که متعلق به ملت است بازگردد و این موضوع ربطی به سیاست ندارد.

 

طالبیان بیان داشت: با توجه به اینکه بسته‌بندی و امور اداری این الواح برای بازگشت به کشور مقداری طول می‌کشد بنابراین با مذاکرات صورت گرفته در ماه‌های آینده مابقی الواح نیز به کشور بازمی‌گردند و آنچه که در آمریکا هنوز باقی مانده است 17 هزار قطعه است .

 

وی گفت: تاکنون 6500 لوح با خط ایلامی خوانده شده است و تعدادی از این الواح هنوز خوانده نشده که ما متخصصان و پژوهشگرانی در کشور داریم که نسبت به خواندن این الواح اقدام خواهند کرد.

 

طالبیان گفت: تمامی اطلاعاتی که در موسسه شرق‌شناسی شیکاگو در آمریکا بدست آمده به کشور ما ارسال شده است و موزه ملی این اطلاعات را دارد و آن را تبدیل به کتاب کرده است و ما قصد داریم که این الواح را در شهرهای مختلف کشور از جمله در شیراز و تخت جمشید نیز به نمایش بگذاریم و این میراث نشان می‌دهد که ما در 2500 سال پیش چه تمدنی داشته‌ایم و ایرانیان به دنبال صلح و عدالت در آن زمان بودند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید