تضمین کیفیت و سلامت، خرید نهال با شناسنامه از منابع معتبر جهاد کشاورزی

    کد خبر :1047698

خرید نهال شناسنامه دار یک اصل مهم در زمان تهیه نهال است، به صورت عامیانه به نهال شناسنامه دار، نهال برچسب دار می‌گویند. کسب شناسنامه برای نهال دارای مسیری سخت و طولانی مدت است به همین علت درصدی از نهال فروشان قید شناسنامه دار کردن محصولات خود را می‌زنند و محصولات خود را بدون شناسنامه به فروش می‌رسانند، به همین علت مشتریان چنین محصولاتی به دلیل عدم تضمین کیفیت در خرید آن به صورت قطعی اطمینان حاصل نخواهند کرد، در این‌ مقاله قصد داریم به صورت جامع به شناسنامه دار کردن نهال، قیمت نهال شناسنامه دار و بلعکس و چگونگی خرید نهال از جهاد کشاورزی بپردازیم.

از مهم‌‌ترین ویژگی‌های خرید نهال شناسنامه‌دار موظف بودن نهالستان در قبال عدم کیفیت و یا تفاوت رقم محصول درخت با رقم گفته شده در شناسنامه محصول است، زمانی که محصول خریداری شده دارای بیماری قارچی و آفت، ریشه‌های بیمار، عدم‌ مقاومت و صحت نداشتن میزان باردهی باشد، خریدار با استفاده از شناسنامه محصول می‌تواند به راحتی محصول را مرجوع کند و نهالستان تمامی هزینه‌های صرف شده توسط باغدار را برعهده گرفته و به خریدار به صورت کامل ارائه شود.

خرید نهال شناسنامه دار از جهاد کشاورزی

بسیاری از باغداران خرید نهال شناسنامه‌دار از جهاد کشاورزی را ترجیح می‌دهند، در این مجموعه‌ها محصولات طبق شرایط جوی مناطق مختلف کشور پرورش می‌یابد و به دلیل آن که قسط ترویج باغداری و کشاورزی را دارند قیمت محصولات در این مراکز به صرفه و اقتصادی‌تر از مراکز دیگر است. نکته قابل توجه این است که تمامی محصولات تولید شده در جهاد کشاورزی دارای شناسنامه و مدارک تضمین کیفیت هستند، برای خرید درخت و نهال از جهاد کشاورزی کافیست به نزدیک‌ترین دفتر کار سازمان جهاد کشاورزی و یا نهالستان تحت نظر سازمان جهاد کشاورزی مراجعه کنید.

فروشندگان جهاد کشاورزی جهت اطمینان خریدار از کیفیت و عدم قارچ و آفات محصولات خریدار را به بخش خزانه راهنمایی می‌کنند و سپس در آن مکان نهال‌ها را از ریشه درآورده و سپس به خریدار ارائه می‌کنند، لازم به ذکر است که خزانه محلی است که انواع نهال‌ها در آن رشد می‌کنند و دارای شرایط آب و هوای خاص و متفاوتی است و امکان ورود اشخاص غیر مرتبط وجود ندارد.

همچنین پالیز نهال این مورد رو تایید می کنه:

کلیه نهال هایی که در نهالستان های معتبر تولید و عرضه می شودن دارای شناسنامه هستند و کلیه مشخصات شامل رقم و نژاد و غیره در آن درج شده است و خریدار به روشنی و وضوح می‌داند چه نهالی را خریداری نموده و کشت خواهد کرد

نهالستان‌های مورد تایید جهاد کشاورزی دارای چه ویژگی‌های هستند؟

در این بخش شما را با ویژگی‌های نهالستان‌های مورد تایید جهاد کشاورزی آشنا خواهیم کرد.

1. منطقه‌ی که برای احداث نهالستان انتخاب می‌شود، باید از موقعیت جغرافیایی و شرایط جوی مناسب و به دور از آلودگی برخوردار باشد.

2. وجود گواهی تأیید سلامت آب و خاک الزامیست.

3. برای تامین آب باید حدالامکان از آب چاه استفاده شود، به هیچ وجه نباید آب مورد نیاز نهالستان از پس آب‌های صنعتی، محله‌های مسکونی و باغات و مزارع تامین شود.

4. کاشت هر نوع درخت غیر مثمر که درصد درگیری بالای با آفات و بیماری را دارند در نهالستان ممنوع است.

5. در نهالستان‌ها نباید به هیچ وجه گیاهان مثمر و یا غیر مثمر در ردیف‌های خالی و یا جوی آب کاشته شود.

وجود گواهی سلامت نهال و مجوز فعالیت از الزامی‌ترین مدارکی است که باید در خرید نهال شناسنامه‌دار مورد توجه قرار بگیرد.

خصوصیات نهال خوب و با کیفیت

به دلیل آن که کیفیت نهال می‌تواند آینده باغ شما را تحت تاثیر قرار دهد شناسایی خصوصیات نهال خوب یک امر حیاتی است که باید باغدار قبل از خرید نهال شناسنامه‌دار از آن مطلع باشد خصوصیات یک نهال با کیفیت و پر بازه به شرح زیر است.

♦ تنه محکم و قامت راست نهال

♦ شاخه‌های پرتراکم و پراکنده

♦ کامل بودن برگ و شاخه‌ها

♦ ریشه‌های سالم و عمیق

♦ مقاومت بالا در برابر بیماری و آفات

♦ انتخاب نهال بر اساس فضای موجود

♦ شناسنامه و دارای گارانتی بودن نهال

♦ خریداری نهال از یک منبع معتبر و با سابقه

در برخی از مواقع نهال از کیفیت مطلوب و مشخصات مورد تایید برخوردار است اما به دلایلی دارای شناسنامه و مدارک سلامت نیست که در این صورت باید تحقیقات و دقت بالایی در خرید محصول داشته باشید.

قیمت نهال شناسنامه‌دار در مقایسه با نهال بدون شناسنامه

در نهالستان‌هایی که زیر نظر سازمان جهاد کشاورزی فعالیت می‌کنند قیمت نهال شناسنامه‌دار با توجه به مشخصات آن قیمت گذاری می‌شود، همانطور که پیشتر گفته‌ایم مرحله شناسنامه‌دار کردن نهال اندکی پیچیده و زمانبر است به همین علت برخی از تولید کنندگان نهال در میانه راه شناسنامه کردن محصولات پا پس کشیده به همین علت نمی‌توان گفت که به طور حتم محصولاتی که به آن‌ها شناسنامه تخصص داده نشده است بی‌کیفیت و دارای بیماری است‌ لذا در خرید نهال شناسنامه‌دار توجه اساسی به مشخصات آن داشته باشید.

با مراجعه به سایت نهالستان پالیز نهال به نشانی www.paliznahal.ir  می‌توانید از قیمت انواع و ارقام نهال میوه اطلاع پیدا کنید و با توجه به بودجه خود نسبت به خرید محصولات اقدام کنید.

کاشت نهال شناسنامه دار در مناطق سردسیر

کاشت نهال شناسنامه‌دار در مناطق سردسیر بر اساس ارتفاع منطقه از سطح دریا، نوع خاک، شرایط جوی، نوسانات رطوبت، دمای منطقه، تنش آبی، میزان بارندگی و بسیاری عوامل دیگر انجام می‌شود .معمولاً کارشناسان کشاورزی و باغداری برای کاشت نهال و تعجیل در رشد و باردهی مطلوب آن در مناطق کوهستانی و سردسیر اواسط و اوایل فصل اسفند ماه را پیشنهاد می‌کنند‌.

اواسط اسفند ماه به دلیل آن که گرما و سرمای شدیدی وجود ندارد و درختان در خوابی زمستان قرار دارند از فشار شدید بر ریشه‌ها جلوگیری شده و رشد مطلوبی را رقم خواهد زد، البته شایان به ذکر است که در مناطقی که سرمای شدید وجود دارد توصیه می‌شود جهت پیشگیری از یخ زدگی شکوفه‌ها کاشت را به حدود یک ماه دیرتر و در اوایل فصل بهار موکول کنید.

مراحل استاندارد تولید نهال

مراحل استاندارد تولید نهال در تمامی مناطق و نهالستان‌ها به یک شکل خواهد بود به عنوان مثال قرار دادن یک حوضچه حاوی محلول ضدعفونی کننده در محل عبور و مرور عابرین، کارکنان و ابزار کشاورزی الزامی است، تا قبل از ورود به محل پرورش نهال به صورت کامل ضدعفونی شوند تا از ورود هرگونه آفات و بیماری به محل پرورش نهال‌ها جلوگیری شود. یکی دیگر از موارد قابل توجه در نهالستان‌ها استفاده نکردن از کودهای برگ نپوسیده است‌.

تحصیلات کارکنان و کارشناسان نهالستان امری ضروری است به عنوان مثال مدیر فنی نهالستان ترجیحاً از تحصیلات کارشناس باغبانی برخوردار باشد تا تمامی عوامل مهم را در امر پرورش نهال و فروش آن مطلع و آشنا باشد و خریداران برای خرید نهال شناسنامه‌دار نهالستان پالیز نهال را انتخاب کنند.

کلام آخر

در صورتی که گواهی سلامت آب و یا خاک با مشکل و بیماری مواجه بود حتماً تحت پیگیری و دقت قرار بگیرد زیرا انواع بیماری‌هایی وجود دارد که از سوی آب و یا خاک می‌تواند به راحتی وارد نهال شود. تمام تلاش ما در این مقاله این بود که شما عزیزان از عوامل موثر در خرید نهال شناسنامه‌دار را آموزش ببینید و با توجه به مطالب آموخته خود اقدام به خرید این محصول کنید، انتخاب یک مرکز معتبر و متخصص جهت تهیه نهال بی تردید باعث خرید نهال با کیفیت و احداث باغ تجاری با محصولات بازار پسند و تجاری خواهد شد لذا در خرید نهال نهالستان پالیز نهال را در یاد داشته باشید‌.

تماس با پالیز نهال:

09144501007

09144501008

منبع: paliznahal.ir

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. موسوی گفت:

    واقعا به نظر من از یه جای معتبر نهال رو بخری و از کیفیتش مطمئن باشید خیلی بهتره چون بحث پنجاه شصت سال درآمد هستش نباید ریسک کرد

دیدگاهتان را بنویسید